|
You are target of His love |
|
KOLOSSAN SEURAKUNTA
Uskovat ovat pukeutuneet uuteen ihmiseen
Kolossassa tuli ihmisiä uskoon, kun he kuulivat Jumalan armon
sanan julistettuna totuudessa. Näin Seurakunta syntyi Kolossaan ja se alkoi
kasvamaan hyvää hedelmää ja he rakastivat toisiaan. Kolossan seurakunta sai
opetusta Paavalilta koskien seurakunta elämää ja uskovaisen elämää. Uskovat
ovat Kristuksen kautta kuolleet pois synnistä ja sen tähden tuli kuolettaa
sydämestä pois haureus, saastaisuus, paha himo, ahneus ja viha, jotka ovat
epäjumalanpalvelusta. Seurakunta ei saa puhua pahaa toisistaan, koska vanha
ihminen tekoineen on riisuttu pois ja uskovat ovat pukeutuneet uuteen
ihmiseen, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalaan uskovat on kutsuttu
elämään pyhää elämää ja heidän tuleekin olla rakkaudellisia, sydämellisiä,
armahtavaisia, ystävällisiä, sävyisiä ja kärsivällisiä. Laki naulittu ristiin?
Kol 2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen
säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän
otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. Kirjoitus säädöksineen joka on
meitä vastaan ja on meidän vastustajamme; sen Jeesus otti pois lunastusuhrinsa
kautta ja naulitsi ristille. Tuo kirjoitus sana on kreik. tekstissä kheirografon,
joka merkitsee velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti.
Kol 2: 14:ssa oleva kirjoitus ei siis tarkoita Jumalan lakia, vaan ihmisen
velkaa, joka on synti. Jeesus naulittiin ristille ihmiskunnan syntien tähden,
mutta Paavali kirjoittaa tässä, että myös kirjoitus säädöksineen on otettu
pois lunastusuhrin kautta ja naulittu ristille. Jeesus itse sanoi ettei Hän tullut
kumoamaan lakia, joten lakia ei voitu myöskään naulita ristille. Synti on
meidän vastustajamme, joka naulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa ristille.
Kreikkalainen teksti käyttää Raamatusta sanoja grafee ja gramma,
mutta niin kuin huomaamme kreik. teksti käyttää sanaa kheirografon. Säädöksineen
sana on kreik. dogma, käsky, asetus, säädös. Kheirografon tarkoittaa
siis velkakirjaa ei lakia. Syntimme asetuksineen on siis naulittu ristille. Ihmisen synti on siis naulittu
ristille, eikä Jumalan lakia niin kuin jotkut väärin asian ymmärtävät.
Paavali kirjoitti, että kun Kristus ympärileikkaa sydämen Pyhässä Hengessä,
niin silloin uskova kuolee synnille ja alkaa elämään vanhurskaudessa.
Kuollut synti pysyy näin ristillä ja uusi ihminen vapautuu vaeltamaan
vanhurskaudessa. Tämä toteutuu silloin kun Pyhä Henki saa vaikuttaa
tahtomista ja tekemistä uskovan sydämessä. Täydellisyyden side
Uskovat on kutsuttu myös kärsimään
toinen toistaan ja jos jollakin on jotain jotakin vastaan niin heidän tulee
antaa anteeksi toisilleen, koska Herrakin on antanut anteeksi meille. Me
saamme kärsiä sen tähden toisiamme, koska vaikka olemmekin samalla uskon
tiellä niin olemme kuitenkin kaikki eri kasvunvaiheessa ja tämän tähden
saamme oikein luvan kanssa kärsiä myös seurakunnassa olevaa vajavaisuutta,
niin lähimmäisemme kuin itsemmekin vajavaisuutta. Tämän tähden seurakunta
pukeutuu rakkauden Henkeen, mikä on täydellisyyden side, jotta itsekukin
pääsee eteenpäin Kristus tiellä. Luonnollinen side yhdistää ja pitää koossa
samalla tavalla kuin Jumalan rakkauskin Pyhässä Hengessä yhdistää ja pitää
seurakunnan koossa. Yleistä opetusta
Kolossalaiset olivat kutsutut
yhteen seurakuntaan, joka on Kristuksen ruumis. Kristuksen sanan tulee
runsaasti asua uskovan sydämessä. Jumalan sanan opetus kuuluu Jumalan
seurakuntaan ja uskovien tehtävä on neuvoa ja ohjata toisiaan jumaliseen
elämään. Kolossan seurakunnassa laulettiin hengellisiä lauluja sydämen
pohjasta kiittäen Herraa. Kolossan seurakunnassa vaimot saivat olla alamaisia
miehilleen ja aviomiehetkin saivat rakastaa vaimojaan, eivätkä he saaneet
olla katkeria vaimojaan kohtaan. Lapset tuli opettaa vanhemmilleen
tottelevaisiksi ja vanhemmat eivät saaneet kasvattaa lapsiaan sillä tavalla,
että lapsista tulee arkoja ja pelokkaita. Kaikki minkä uskovaiset tekivät
sanalla tai työllä se on tarkoitus tehdä sydämestään niin kuin Jumalalle.
Uskovan rukous on kestävää kun Pyhä Henki saa hallita uskovan sisäistä
ihmistä ja tällä tavoin rukouksessa on kiitosmieli Jumalaa kohtaan. Jumalaan uskovan vaellus on viisasta myös uskomattomia kohtaan, tällainen viisas vaellus kykenee ottamaan oikeasta hetkestä vaarin uskomattomien pelastumisen tähden. Jos jollakin ihmisellä on kiire eikä hänellä ole aikaa meille, niin meidän tulee uskovina rukoilla, jotta Jumala avaa oikean hetken kohdata tämä uskomaton ihminen. Uskovainen ihminen ei saa rynniä uskomattomien päälle, vaan tulee taidollisesti odottaa ja olla valmiina oikean hetken koittaessa. Uskovien sanoissa tulisi olla aina evankeliumin suola, koska suolalla on säilyttävä ja pilaantumista estävä vaikutus. Tämän tähden uskovat saavat suolata Kristuksen evankeliumilla tämän maailman ihmiset. Jumalalta tulee kuitenkin pyytää viisautta tähän suolaukseen, jottemme alkaisi pudottelemaan ihmisten päitä pois paikoiltaan, koska evankeliumin tehtävä ei ole lyödä ihmistä haavoille, vaan saada ihmiset näkemään haavansa, jotta Jeesus saisi hoitaa ja hoivata heidän haavansa kuntoon. Petri Paavola |