LUTERILAINEN KIRKKO
Suomen väkiluvusta n. 80
prosenttia on luterilaisen kirkon jäseniä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme lut.kirkon oppia Raamatun opetuksen valossa. Laitan tähän kirjoitukseen kursiiviin
lut.kirkon opetuksen, jota voit verrata Raamatun opetukseen.
Lut. Kirkko: Opetusta Jumalan sanasta - Luterilaisen Maailmanliiton opillisena
perustana ovat Raamatun lisäksi Augsburgin uskontunnustus, Lutherin Iso ja
Vähä katekismus. - Luterilaisen kirkon raamattuperiaate, jonka
mukaan Raamattu on kristillisen opin ylin ja ainoa ohje, käsitetään usein
tietyllä tavalla liian ahtaasti, absoluuttisesti ja yksilökeskeisesti.
Sillä ei ole koskaan tarkoitettu sitä, ettei voisi ja saisi olla olemassa
raamatun käyttöä ohjaavaa kirkollista perimätietoa ja sitä tulkitsevaa
opetusvirkaa. Joh
7:38 Joka
uskoo minuun (Jeesukseen), , niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on
juokseva elävän veden virrat." (alkutekstin mukainen
sanajärjestys) 2 Tim
3:15 ja
koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä
sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa
Jeesuksessa. Raamattu
ei tunne käsitettä kirkollinen perimätieto eikä opeta mitään siitä. Uskovan
opillisena perustana on Raamatun opetuksen mukaan vain ja ainoastaan Raamattu
eli Jumalan sana. Lut. kirkko: Kaste - Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on
todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme. Kastevesi on
tavallista puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä,
sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Lähetyskäskyssään
Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja
opettamalla. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa
kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: Minä kastan sinut Isän ja
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. - Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen
nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski
tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän
kaltaisilleen. Vanhemmat tuovat lapsen kasteelle ja rukoilevat yhdessä
kummien kanssa hänen puolestaan. Kaste tekee meistä Kristuksen
opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme
saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan
kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää
meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen
lupauksiin. - Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen
kuolemaan ja ylösnousemukseen. Jumalan poika on kuollut puolestamme, ja
hänen voittonsa kuolemasta antaa meille osallisuuden uuteen elämään. Kaste
velvoittaa luottamaan yksin Kristukseen ja elämään hänen esimerkkinsä
mukaisesti. Joudumme kuitenkin joka päivä tunnustamaan, että uuden ihmisen
rinnalla meissä elää itsekäs, vanha ihminen, joka vetää meitä pois Jumalan
luota. Kerran saatu kaste kantaa koko läpi elämän. Kasteen liitto on varma
silloinkin, kun uskomme horjuu. Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei
tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä
itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta. Kaste antaa
meille rohkeuden sekä elää että kuolla. Luterilainen kirkko perustaa uskon elämän alun ja
pelastuksen kasteeseen. Tämä onkin ensimmäinen pelastustie luterilaisen
kirkon opin mukaan. Tällainen opetus on toista evankeliumia. Raamatussa ei ole kummioppia eikä Raamatussa ole
edes koko kummi sanaa. Raamattu ei opeta, että kastevesi Jumalan sanaan
liitettynä on pelastavaa vettä. Kristuksen vanhurskauden
tähden ja lunastusuhrin kautta tarjotaan ihmiselle syntien anteeksiantamusta.
Syntien anteeksiantamus luetaan niiden hyväksi, jotka Jumalan armovaikutuksen
kautta tekevät parannuksen ja vastaanottavat Jeesuksen elämänsä Herraksi ja
Vapahtajaksi. Eph 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin
olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi
tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, Room 10:17
Usko tulee siis kuulemisesta,
mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Apt 10:44-48 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki
kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet
Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin
pakanoihinkin, sillä he kuulivat
heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää
kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin
mekin?" Ja hän käski kastaa
heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. APT 11: 16-18: Silloin minä muistin Herran sanan,
jonka hän sanoi: ‘Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä
Hengellä’. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin,
kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin
minä voidakseni estää Jumalaa?" Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja
ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut
parannuksen elämäksi". Pietari kertoi Jerusalemissa pakanoiden uskoon
tulosta Apt 11 luvussa. Huomaamme tästä luvusta, jotta kysymys oli todella
siitä jottei ketään voitu kastaa ennen kuin hän on tullut uskoon. Pietari
kertoi, koska pakanat olivat tulleet uskoon, niin ei hän voinut estää
Jumalaa. Jonka jälkeen Jerusalemin seurakunnassa iloittiin siitä kun Jumala
oli antanut myös pakanoille parannuksen elämäksi. Näistä kohdista Apt 10:44-48 sekä Apt 11:16-18
käy selville selkeästi, ettei alkuseurakunta kastanut ketään joka ei ollut
tullut uskoon. Evankeliumin kuulleet pakanat tulivat uskoon ja Pietari sanoo:
”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet
Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Apostolien tekojen luvussa 11 Pietari
sanoo, koska siis pakanatkin olivat saman uskon lahjan, niin mikä hän
on estämään Jumalan asetuksia. Oli kielto olla kastamatta muita kuin
uskoontulleita. Sillä niin Pietari sanoo, ettei kukaan nyt voi kieltää heitä
kastamasta kun ovat saaneet Pyhän Hengen ja tulleet uskoon. Luterilainen
teologia väittää, että tässä ei ollut kaste kieltoa, vaan se että juutalaiset
luulivat ettei pakanoita saa kastaa. Mutta tämä väite on todella
epäraamatullinen, sillä: Mark 16:15-16 Ja hän sanoi heille: "Menkää
kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo
ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Apostolit tiesivät Kristuksen käskyn
perusteella, että kaikista kansoista uskoontulleet kastetaan, sillä näin oli
Kristus heitä käskenyt tehdä. Näin myös Pietari kumppaneineen tiesi, että
vesikaste kuuluu kaikille uskoontulleille. Joten Apt 10:44-48:sta käy
selvästi ilmi, että oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita
olivat he sitten juutalaisia tai pakanoita. Raamattu opettaa, jotta usko tulee
kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Sillä se, joka Jumalan
luokse tulee täytyy uskoa, että Jumala on. Jumalan luokse tullaan
henkilökohtaisen uskon kautta niin Raamattu selvästi opettaa. Ei vauva eikä
aikuinen tarvitse kastetta ennen kuin on tullut uskoon. Raamatun kanta on yksiselitteisen selvä siitä,
että on vain yksi usko ja yksi kaste. Mutta luterilaisella kirkolla on kaksi
erilaista kastetta. Lähetyskentillä kastetaan ne, jotka ovat tulleet uskoon
sen perusteella, että he ovat vastaanottaneet pelastuksen henkilökohtaisen
uskoontulon myötä. Sitten heidän lapset kastetaan sen perusteella, koska
heidän vanhempansa ovat tulleet uskoon. Tässä on nyt kaksi kastetta toinen
uskovalle, joka on tullut uskoon Jumalan armosta ja toinen pikkulapselle,
joka ei ole tullut uskoon, vaan hänet kastetaan toisen ihmisen uskoontulon
perusteella. Lut. Kirkko: Ehtoollinen - Sakramentin pätevyys ei riipu sen jakajan
tai vastaanottajan uskosta tai pyhyydestä. Sakramentti on pätevä
asetussanojensa nojalla. Esimerkiksi ehtoollisella käyvä saa aina todellisen
Kristuksen ruumiin ja veren, olipa hänen oma uskonsa tai elämäntilanteensa
millainen tahansa. - Luterilaisessa kirkossa ehtoollinen on
ymmärretty korostetusti syntien anteeksiantamuksen välineeksi. - Kun uskomme nämä sanat ja otamme vastaan
leivän ja viinin ,nautimme hengellisen aterian, joka uudistaa elämämme ja
lisää meissä rakkautta lähimmäisiimme. Ehtoollinen yhdistää
meidät Kristukseen ja toisiimme. - Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa
kasteessa alkanutta hengellistä elämää. - Jokainen ehtoollisen vastaanottaja saa
Kristuksen sanan mukaisesti hänen ruumiinsa ja verensä. Ehtoollisen olemus
perustuu Kristuksen työhön, ei ehtoollisen jakajaan tai vastaanottajaan.
Oikean ehtoolliselle osallistumisen edellytys on usko, joka merkitsee
Kristuksen sanaan luottamista. Voimme heikollakin uskolla turvautua siihen,
että Kristuksen ruumis ja veri on annettu juuri meidän puolestamme.
Ehtoolliselle voi osallistua, vaikka sen merkitystä ei täysin ymmärtäisikään.
Kristuksen ruumis ja veri on kuitenkin erotettava muusta syömisestä ja
juomisesta. Ehtoolliselle osallistuville lapsille on sopivalla tavalla
selitettävä sen merkitys. Konfirmoitu seurakunnan jäsen voi itsenäisesti
käydä ehtoollisella, koska hän on saanut opetusta ehtoollisesta ja
tunnustautunut kirkon uskoon. Ehtoollinen on tarkoitettu jokaiselle
kristitylle. Kun tutkimme itseämme, joudumme myöntämään, että olemme
epäuskoisia ja rakkaudettomia. Tarvitsemme tätä ateriaa. Kristus kutsuu pöytäänsä
erityisesti niitä, jotka tuntevat itsensä syntisiksi. Ehtoollinen on Jeesuksen asettama ateria Hänen
muistokseen. Raamatussa ei Jeesus, eikä Paavalikaan opeta ehtoollisen olevan
alttarin sakramentti. Tällainen opetus on isien perinnäissääntöjä, joka
kumoaa Jumalan Sanan ja eksyttää pois totuudesta. Jeesus siunasi leivän
ja viinin ja antoi sen opetuslapsilleen, eikä ehtoollinen kuulukaan muille
kuin uskoville. Lut. kirkko jakaa surutta ehtoollisen kaikille kirkossa
oleville uskoville ja uskottomille. Viini kuvaa Kristuksen verta ja leipä
kuvaa Kristuksen ruumista. Eihän viinimalja ja leipä kuollut ristinpuulla,
vaan Jeesus ja Hänen ruumiistaan vuoti ristillä sovituksen ja syntien
anteeksiantamuksen veri niille, jotka uskovat Häneen. Jeesuksen ristillä
vuotama veri on syntien anteeksisaamiseksi, jota viini kuvaa. Katekismus
syrjäyttää Jeesuksen veren ja asettaa tilalle ehtoollisviinin syntien
anteeksisaamiseksi. Onhan tämä kirkon sakramentti-toimitus kirkon mukaan
syntien anteeksisaamisen sakramentti, joka antaa synnit anteeksi. Ja tämän
sakramentin alle alistetaan usko Jumalaan. Kirkon usko onkin aina alistettu
sakramenttien alle ja niiden maagiseen voimaan, joka tuo pelastuksen.
Tällainen sakramentti- usko ei pelasta ketään, vaan kadottaa, koska se on
toista evankeliumia, joka on vastoin Jeesuksen evankeliumia. Raamattu puhuu yhdestä ainoasta uhrista, jonka Kristus antoi Golgatalla, siinä vain on pelastus ja syntien anteeksisaaminen. Paavali opettaa, että uskomalla Jeesukseen saa synnit anteeksi. Luterilainen kirkko siirtää Jeesuksen ristinkuoleman kirkon ehtoollisen sakramenttiin siten, että ehtoollisen sakramentin välityksellä ristillä uhrattu Kristus lahjoittaa itsensä meille! Tällaista oppia ei opeta Raamattu ja tällainen oppi on toista evankeliumia, joka kadottaa jokaisen siihen uskovan. Luterilaisen kirkon oppi tuo pelastuksen välittäjäksi ehtoollisen sakramentin, jonka suorittamisen jälkeen vasta Golgatan ristinkuolema on voimassa. Kirkko uskoo sakramenttiin ja sakramentti on kirkon pelastuksen välittäjänä. Tällainen oppi ei paljon eroa katolisen kirkon opista, jossa joka kerta messu-uhrissa uhrataan Kristus uudelleen verettömällä tavalla. Messu-uhri on katolisen katekismuksen mukaan voimakkain sovitusuhri. Molemmissa opeissa kirkon ehtoollis-sakramentti
toimii pelastuksen ja syntien anteeksisaamisen ehtona ja edellytyksenä. Nämä
lapsi- ja ehtoollis- sakramenttiopit ovat toista evankeliumia, joilla ei ole
mitään tekemistä Raamatun opetuksen kanssa. Jumalan Sanan opetus lepää
Golgatan ristinkuolemassa, syntien anteeksisaamisen paikkana. Ristinkuolema ei
tuo ihmiselle automaattisesti syntien anteeksisaamista. Ensin julistettiin
ristinsanomaa ja ne, jotka tekivät parannuksen ja ottivat Sanan vastaan ja
uskoivat Jeesukseen niille on risti syntien anteeksisaamisen paikka. Niille
jotka eivät tee parannusta eivätkä usko Jeesukseen, niille risti
julistaa kuolemaa ja kadotustuomiota. Syntejä ei saada syömällä eikä juomalla
anteeksi, vaan Raamatun opettamalla selvällä tavalla. Ehtoollinen onkin
luterilaisuudessa toinen pelastustie. Ehtoollinen on muistoateria eikä syntien
anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen on muistoateria Jeesuksen ristin
kuolemasta ja Hänen ylösnousemuksestaan, jonka kautta annetaan syntien
anteeksiantamus niille, jotka parannuksen teon jälkeen ottavat uskossa
vastaan Herran Jeesuksen. Leipä ja viini kuvaavat Golgatalla tapahtunutta
lunastustyötä, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun Israelin kansa oli
Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa kansansa tästä orjuudesta. Ennen
tuota vapautumista asetettiin pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa
Israelin kansaa, siitä kun Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta.
Pääsiäiseen kuului myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa,
joka oli esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko
ihmiskunnan synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki
Jeesuksen hän sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois
ottaa maailman synnin.” Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se tapahtuma,
jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta, vaan pääsiäinen
viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös Uudessa Liitossa.
Ehtoollisessa ei uhrata Jeesusta, koska Jeesus antoi kertakaikkisen uhrin
Golgatalla. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi, jossa
muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole syntien
anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen tapahtui
Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran Jeesuksen kunniaksi. 1 Kor
11:23 Sillä
minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi
ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää
tämä minun muistokseni".
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja
on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun
muistokseni". Sillä niin
usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran
kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee. Lut. kirkko: Kirkkolaki ja kirkkokäsikirja - Kirkkolaki määrää, että kirkolliset toimitukset
on suoritettava kirkkomme käsikirjan mukaisesti…Toimituksen suorittaja ei saa
kirkkolain 106§:n mukaan poiketa olennaisesti kirkkokäsikirjasta. - Kirkkolaissa ja järjestyksessä on
perussäännökset kirkon jumalanpalveluselämästä. - Marialla on luterilaisuudenkin mukaan
esirukoilijan asema: Maria rukoilee lakkaamatta kirkon puolesta. Luterilainen tiedotuskeskus vahvistaa Marian
olevan kirkon esirukoilija tämän päivän luterilaisuudessa. Lur. kirkko: Luterilaisen kirkon seurakunta
käsitys - Luterilaisuudelle…on vapaakirkollinen pyhien
seurakunnan tavoittelu täysin vierasta sekä sen nojalla, että vehnän ja
valhevehnän on annettava kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti, että rakkauden
vaatimuksesta… - Kirkkoon kuuluu sekä oikeita, että vääriä
jäseniä; kirkko on sekoittunut ruumis. - Kirkon pyhyyttä ei turhenna sen piirissä –
ulkonaisessa kirkossa – oleva epäuskoisten joukko, sillä nämähän eivät kuulu
todelliseen kirkkoon. Luterilainen kirkko on todella sekoittunut ruumis,
koska se on sekoittanut valheen ja totuuden keskenään. Apt 2:47 kiittäen Jumalaa ja
ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi seurakunnan yhteyteen joka
päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. (alkukielen
mukainen käännös) Raamatun
opetuksen mukaan uskoon tullaan Jumalan sanan kuulemisen kautta. Jeesus itse
myös sanoi: Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” Näin Jumalan
seurakuntaan eivät kuulu muut kuin uskoontulleet, jumalattomat eivät kuulu
Jumalan seurakuntaan. Eph 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet
totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun
Pyhän Hengen sinetti, Mark
1:15 ja sanoi:
"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää
parannus ja uskokaa evankeliumi" Lut.
kirkko: Piispojen lausuntoja Piispa Wille Riekkinen; ”Toivon, että homot ja lesbot voisivat
osallistua kirkon työhön jäseninä, tekijöinä ja päättäjinäkin.” Raamattu: Tekstissä esiintyvä sana miehimykset
on kreik. arsenokoiteen - arsenokoites =
homoseksuaali. Jumalan sana opettaa selvästi, että homoseksuaalisuus on
synti, jonka harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa elleivät tule uskoon
ja tee parannusta synnistään eli luopuvat homoseksuaalisuudestaan. Piispojen
lausunnot ovat pahassa ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Kirkon kanta
homoseksuaalisuuden syntiin on järkyttävä. Lut. kirkko: Luterilaisen kirkon juuret - Olemme aina erityissuhteessa
roomalaiskatoliseen kirkkoon, joka on – tahdoimme tai emme – meille
eräänlainen äiti-kirkko. - Kirkkomme juuret ovat läntisessä kristikunnassa
roomalaiskatolisuudessa. - Augsburgin tunnustuksen alkuosa (artiklat
1-21) esittää luterilaisen opin summan osoitukseksi, ettei siinä voi nähdä
olevan mitään, joka olisi vastoin Raamattua tai katolista kirkkoa tai
roomalaista kirkkoa. Jokaisen uskovan tulee kuulua seurakuntaan, joka on Jumalan
seurakunta eikä ihmisten rakentama uskonnollinen-instituutio. Luterilaisen
kirkon virallinen oppi on siis aika tavalla epäraamatullinen. Sen tähden
jokaisen Jeesusta rakastavan tulisi kuulua Raamatulliseen seurakuntaan. Luterilaisuuden juuret ovat katolisuudessa ja katolisuuden
juuret ovat pakanauskonnoissa. Jokaisen joka rakastaa enemmän
Jumalaa kuin ihmistä on tehtävä oikea johtopäätös luterilaisen kirkon
virallisesta opista, ettei se ole Raamatun evankeliumia. Jokaisen uskovan myös minun tulee Raamatun opetuksen mukaan pitää toista uskovaa itseään parempana ja näin haluan myös toimia suhteessa luterilaisen kirkon sisällä oleviin Herran Jeesuksen opetuslapsiin. Tarkoitukseni ei ole ollut halveksua kenenkään uskoa, vaan tuoda esille se mitä Jumalan sana opettaa ja mikä on Jumalan tahto. Toivon että ymmärtäisit ettei minun motiivini ole halu lyödä, satuttaa, tai nousta toisen yläpuolelle, vaan tuoda esille sitä mitä Jumalan sana opettaa. Me itse kukin jokainen myös minä olemme erehtyneet monessakin kohden ymmärtämään väärin sitä mitä Raamattu opettaa. Olkoon Jumala meille armollinen, että voimme nöyrtyä parannukseen silloin kun siihen on aihetta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan todistuksen kautta, rakas uskon ystäväni.
|