Etusivulle
Raamatunopetuksia


              

Luku 16: Kaste ja Pyhän Hengen saaminen

Markku Särelä: Raamattu puhuu Pyhän Hengen saamisesta kahdessa eri merkityksessä, jotka on tarpeen pitää erillään. Muuten emme voi oikein ymmärtää niitä koskevia raamatunkohtia. Ensimmäinen ja tärkein merkitys on sellainen Pyhän Hengen omistaminen, jossa Hän saattaa meidät osallisiksi Jumalan annosta Kristuksessa herättämällä uskon ja siinä säilyttäen. Tähän Pyhän Hengen saamiseen liittyvät myös uskon hedelmät eli pyhitys suppeassa merkityksessä. Toiseksi Pyhän Hengen saamisella Raamattu ymmärtää Jumalan uskovilleen antamia erityisiä armolahjoja, kuten lahjaa puhua kielillä ja parantaa sairaita. (s.71)

Pyhän Hengen saaminen

Raamattu opettaa Pyhän Hengen saamisesta vain yhdessä merkityksessä. Raamattu ei opeta, että Pyhän Hengen voi saada kahdella eri tavalla. Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa kuitenkin usealla eri tavalla.

Raamatun opetuksen mukaan Jumala antaa Pyhän Hengen sellaisen ihmisen sydämeen, joka on Jumalan armosta tehnyt parannuksen ja uskonut Herraan Jeesukseen. Jumala antaa uskoon tulleelle Pyhän Hengen sinetiksi lunastuksen päivään saakka.

Pyhällä hengellä kastaminen on sama asia kuin Pyhän Hengen saaminen, sillä kun Jumala kastaa ihmisen Pyhällä Hengellä, niin silloin hän saa Pyhän Hengen sydämeensä asumaan.

Kastaa Pyhällä Hengellä tarkoittaa sitä kun Jumala antaa Pyhän Hengen sinetiksi uskovan ihmisen sydämeen. Pyhän Hengen saaminen saadaan kun Jumala kastaa ihmisen Pyhällä Hengellä, joka on tehnyt parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen. Pyhän Hengen saamisen ehtona on usko Herraan Jeesukseen.

Pyhä Henki antaa uskovalle voiman hylätä syntejä sekä voiman oppia kasvun kautta elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Pyhä Henki vaikuttaa uskovan sydämessä Hengen hedelmää, eli rakkautta, iloa, rauhaa, pitkämielisyyttä, ystävällisyyttä, hyvyyttä, uskollisuutta, sävyisyyttä ja itsensähillitsemistä (Gal 5:22).

Matt 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Joh 1:
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

2 Tim 1:14 Säilytä se hyvä, mikä sinulle on uskottu, Pyhän Hengen kautta, joka meissä asuu.

Pyhällä Hengellä täyttyminen

Pyhällä Hengellä täyttyminen on eri asia kuin Pyhän Hengen saaminen. Pyhällä Hengellä täyttyminen voi myös tapahtua Pyhän Hengen saamisen yhteydessä. Pyhällä Hengellä täyttyminen voi tapahtua monta kertaa, mutta Pyhän Hengen kaste tapahtuu vain kerran.

Pyhällä Hengellä täyttymisen merkityksiä on useita. Pyhällä Hengellä täyttymisessä voidaan saada armolahjoja sekä voimaa ja rohkeutta johonkin tilanteeseen.

UT:n teksti käyttää kreikankielen sanoja pletho ja pleroo kuvatessaan Pyhällä Hengellä täyttymistä. Seuraavaksi käyn läpi muutamia kohtia joista näkyy kuinka usealla erilaisella tavalla Raamattu käyttää Pyhällä Hengellä täyttymisen käsitettä.

Helluntaipäivä. Helluntaipäivänä vuodatettiin Pyhä Henki ja uskovat saivat Pyhän Hengen sydämeensä asumaan ja samalla heidät täytettiin Pyhällä Hengellä, jonka kautta he saivat kielilläpuhumisen armolahjan.

Apt 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi (pletho) ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

Puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti. Opetuslapset apostolien teoissa luvussa neljä olivat jo täyttyneet Pyhällä Hengellä aikaisemmin, eli helluntaipäivänä. Heitä uhkailtiin ja siksi he pyysivät Jumalalta rohkeutta puhua Jumalan sanaa. Jumala vastasi heille täyttämällä heidät Pyhällä Hengellä, jonka vaikutuksesta he puhuivat rohkeasti Jumalan sanaa. Pyhällä Hengellä voi siis täyttyä monta kertaa. Apostolien tekojen luvussa neljä Pyhällä Hengellä täyttyminen antoi rohkeuden julistaa evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Apt 4:
27 Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa,
28 tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi.
29 Ja nyt, Herra, katso heidän uhkauksiansa ja anna palvelijaisi kaikella rohkeudella puhua sinun sanaasi;
30 ja ojenna kätesi, niin että sairaat parantuvat ja tunnustekoja ja ihmeitä tapahtuu sinun pyhän Poikasi Jeesuksen nimen kautta."
31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi (pletho) ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.

Olla täynnä Pyhää Henkeä. Pyhällä Hengellä täyttymisessä on myös sellainen merkitys, jossa uskova on Jumalan armosta täynnä Pyhän Hengen vaikutusta, kuten esimerkiksi Pietari, joka oli täynnä Pyhää Henkeä Jerusalemissa hallitusmiesten, vanhimpien ja kirjanoppineiden edessä, julistaen heille evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Kun Pietari oli täynnä Pyhää Henkeä, niin hän julisti väkevästi pelastuksen evankeliumia Messias, Herrasta Jeesuksesta.

Apt 4:
5 ¶ Seuraavana päivänä heidän hallitusmiehensä ja vanhimpansa ja kirjanoppineensa kokoontuivat Jerusalemissa,
6 niin myös ylimmäinen pappi Hannas ja Kaifas ja Johannes ja Aleksander sekä kaikki, jotka olivat ylimmäispapillista sukua.
7 Ja he asettivat heidät eteensä ja kysyivät: "Millä voimalla tai kenen nimeen te tämän teitte?"
8 Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä (pletho), sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
9 Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
10 niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
11 Hän on ‘se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut’.
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Täyttykää Hengellä. Raamattu opettaa ettei uskovat saa juopua alkoholista, koska siitä tulee irstas ja synnillinen meno. Sen sijaan Raamattu kehottaa täyttymään Pyhällä Hengellä. Tässä kohdassa täyttyminen tarkoittaa olla täynnä Pyhän Hengen vaikutusta. Kun uskova Jumalan armosta saa täyttyä ja olla täynnä Pyhän Hengen vaikutusta, niin hänen sydämessään on kiitos Jumalaa kohtaan; samoin vaimot ja miehet rakastavat toisiaan.

Ef 5:
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää (pleroo) Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21 ¶ Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.

Pyhä Henki uskon kautta

Jotkut lapsikasteen puoltajat väärin opettavat, että kirkon kastetoimituksessa sylivauvat saavat Pyhän Hengen siinä hetkessä kun heidät kastettiin kirkon kasteella.

Raamattu opettaa, että Pyhä Henki saadaan uskon kautta Herran Jeesukseen.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

 

Alla on linkki Raamatun opetus vesikasteesta koko kirjoitukseen, käsittäen kaikki kirjoituksen 27 lukua:

Raamatun opetus vesikasteesta (kaikki luvut)

 



 

Petri Paavola

Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James Version 1769
Markku Särelä: Lapsikaste on raamatullinen
Vesikaste Raamatun opetuksen valossa
Sakramentti

myjewishlearning.com
apokryfikirjat.com/didakhe

 





eXTReMe Tracker