Herran päivä
Raamatulliseen ylöstempaukseen (ylösotto) liittyy hyvin voimakkaasti Herran päivä, sillä Raamatun opetuksen mukaan Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus tapahtuvat Herran päivänä. Raamattu tarkoittaa Herran päivällä myös muita asioita, jotka voivat estää meitä näkemästä Raamatun opettamaa ylöstempauksen oikeaa ajankohtaa. Silloin kun ymmärrämme tekstiyhteyden mukaisesti sen mitä Herran päivällä tarkoitetaan kussakin kohdassa, niin voimme ymmärtää Raamatun opetuksen ajankohdan ylöstempauksesta oikealla tavalla. Edellisessä luvussa (2 Tessalonikalaiskirjeen luopumus) näimme kuinka Raamattu opetti Herran päivän, Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylöstempauksen tapahtuvan samaan aikaan.
Ilm 1: Ilm 1:9,10 kohdassa Johannes oli Patmoksen saarella Herran päivänä. Raamatun tutkijoiden mukaan tämän kohdan Herran päivän on tulkittu olevan Herran aterian päivä (ehtoollinen) tai Herran ylösnousemuksen päivä, Herralle pyhitetty päivä (lepopäivä). Itse ymmärrän Ilmestyskirjan 1:9 Herran päivän olevan Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Raamattu opettaa Herran Jeesuksen nousseen kuolleista viikon viimeisenä päivänä (juutalaisen ajanlaskun mukaan), eli toisin sanoen Herra Jeesus nousi ylös kuolleista viikkosapatin päivänä (Lauantai), eikä viikon ensimmäisenä päivänä kuten kristillinen perinne väärin opettaa. Herran Jeesuksen kuolleista nousemisen päivän tarkempi selitys löytyy sivun lopussa olevasta linkistä nimeltään: Milloin armahdettu ryöväri pääsee paratiisiin?
2 Piet 3: 2 Piet 3:3-13 kohdassa Herran päivällä tarkoitetaan päivää, jolloin tämä nykyinen maailma tulee tuhoutumaan tuhatvuotisen ajanjakson päättyessä, jonka jälkeen Jumala luo Uudet taivaat ja Uuden Maan, joissa vanhurskaus asuu. Kuten näemme, niin Herran päivällä on monta merkitystä ja se mitä Herran päivä merkitsee riippuu siitä minkälaisessa tekstiyhteydessä se esiintyy. 2 Tessalonikalaiskirjeen 2 luvussa Herran päivä merkitsee samaa asiaa kuin Jeesuksen tulemus ja seurakunnan ylöstempaus. Raamattu tuo muuallakin sen esille, että Herran päivällä tarkoitetaan myös tietyssä tekstiyhteydessä Jeesuksen tulemusta ja seurakunnan ylöstempausta:
1 Tess 4:
1 Tess 5: Raamatun teksti on kirjoitettu alunperin yhdeksi kokonaisuudeksi, jotka on jälkeenpäin lisätty Raamatun lukemisen sekä sen seuraamisen helpottamiseksi. Kun otamme tämän huomioon, niin näemme 1 Tessalonikalaiskirjeen lukujen 4 ja 5 muodostavan yhtenäisen ja kokonaisen opetuksen. 1 Tessalonikalaiskirje opettaa ylöstempauksesta, jossa Kristuksessa kuolleet sekä maan päällä elossa olevat uskovat temmataan pilvissä Herraa Jeesusta vastaan. Tämän jälkeen 1 Tessalonikalaiskirje sanoo ettei uskovien tule tietää aikakausia ja määrähetkiä, sillä Raamatun mukaan me emme voi tietää Jeesuksen tulemuksen tarkkaa aikaa ja hetkeä (vuotta ja päivämäärää). 1 Tessalonikalaiskirje sanoo Herran päivän tulevan kuin varas yöllä. Huomaa, että 1 Tessalonikalaiskirje viittaa Herran päivällä aikaisemmin mainittuun Jeesuksen tulemukseen ja seurakunnan ylöstempaamiseen (ylösotto). 1 Tessalonikalaiskirje sanoo Herran päivän tulevan kuin varas, joka yllättää jumalattomat ihmiset, jotka sanovat nyt on rauha, ei mitään hätää (he uskoivat antikristuksen valherauhaan), eli tämä ei tarkoita salaista ylöstempausta ennen antikristuksen tulemista, niin kuin jotkut väärin ymmärtävät tämän kohdan. 2 Tessalonikalaiskirjeen 2 luku vahvistaa Herran päivän ja Jeesuksen tulemuksen sekä seurakunnan ylöstempauksen olevan sama asia.
Petri Paavola
|