Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


 


 

Palvelutyöni arviointia

 

Kehotan ihmisiä tutkimaan ja koettelemaan opetukseni ja kirjoitukseni Jumalan sanan kautta rukouksen kera. Olen saanut korjata kurssiani, opetustani sekä tekemiäni virheitä senkin kautta kun opetuksiani ja kirjoituksiani on koeteltu Jumalan sanan kautta ja siitä suurin kiitos Herralle sekä myös niille, jotka ovat auttaneet minua tekemään parannusta. Saan kaikenlaista palautetta kuten asiallista koettelemista ja riidan haastamista sekä kaikkea siltä välillä. Enemmän tulee riidan haastamista ja vähemmän asiallista ja sävyisää palautetta. 26.2.2017 eräs uskova ihminen on julkaissut youtubessa (lähdeviitteissä on linkki videoon) palvelutyötäni, videoita ja kirjoituksiani koskevaa arviointia (koettelemista). Hän itse esiintyi rehdisti videossa, mutta ei esitellyt itseään (joka ei minua häiritse), jonka tähden käytän hänestä nimitystä koettelija (positiivisessa mielessä). Videolla esiintynyt koettelija toimi siinä mielessä Raamatullisesti, että hän sävyisästi ja toista kunnioittavasti esitti arvionsa sekä koetteli toisen opetusta. Tämän kaltainen toisen kunnioittaminen ja sävyisä käyttäytyminen toisen opetusta arvioitaessa ja koeteltaessa on yhä harvinaisempaa. Koettelijan arvion tähden joudun myös tekemään parannusta koskien erästä kirjoitustani sekä tuomaan esille perusteita miksi olen suurelta osin kuitenkin vielä samaa mieltä aikaisemmista opetuksistani ja kirjoituksistani, joiden tähden koettelija koki olevansa huolestunut. Itse pyrin myös kirjoittamaan sävyisyydessä sekä koettelijaa kunnioittaen. Joku voi ajatella miksi pitää kirjoittaa tällainen kirjoitus? Jos luet kirjoitukseni kokonaan, niin silloin ymmärrät kuinka tärkeää on kirjoittaa näistä asioista ja pyrkiä etsimään Jumalan tahtoa ja Hänen sanansa totuutta. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.
 

Sisällys:
Katolisen kirkon jäsen
Ykseys
Ekumenia
1992 käännös
Petri tekee parannuksen
David Herzog
Eksytykset
Kalvinismi
Loppusanat

 

Katolisen kirkon jäsen

Koettelija sanoi minun opettavan, että on hyvin vaikeaa olla elävässä uskossa jos on katolisen kirkon jäsen. Koettelija sanoi asuvansa maassa, joka on enemmistöltään katolinen (Filippiinit). Koettelija sanoi tietävänsä, että katolisessa kirkossa on pimeää aineista ja Raamatun vastaisia oppeja, niiden tulkintoja ja käytäntöjä. Koettelija sanoi kuinka 1960- tai 70 luvulta lähtien Jumala on kärsivällisesti tehnyt työtään katolisen kirkon parissa ja jo 1970-luvulla ihan todistetusti ainakin oli satoja tuhansia Pyhällä Hengellä täyttyneitä uskovaisia edelleen nimellisesti katolisen kirkon jäseniä, jopa jonkin verran pappejakin ja nyt heitä lienee miljoonia. Koettelija sanoi ettei hän suosittelisi katolista kirkkoa kenellekään hengelliseksi kodiksi, koska siinä on niin paljon Raamatun vastaisia oppeja, eikä hän suosittelisi myöskään kenellekään ortodoksista kirkkoa. Koettelija totesi, että siitä huolimatta hän ei väitä etteikö kummassakin kirkossa olisi jonkun verran Jeesukseen uskovia henkilöitä, koska Jeesus on vahvempi kuin kaikki nämä kirkolliset opit ja järjestelmät. Koettelija sanoi Jumalan näkevän ihmisen ihan läpikotaisin, mutta me emme näe. Koettelija sanoi minun antavan ymmärtää kirjoituksissani, että kaikki paha tai ainakin suurin osa pahasta on tullut enemmän tai vähemmän suoraan katolisen kirkon kautta. Koettelija sanoi myöntävänsä, että paljon pahaa on tullut katolisen kirkon kautta, mutta täytyy ottaa huomioon, että eivät protestanttiset yhteisötkään ole harhaopeista vapaita. Koettelija sanoi, että jos ihan tarkasti tutkitaan, niin hän ei usko, että mikään protestanttinen kirkkokunta tai herätysliike tai laajempi yhteisö saisi aivan täysin puhtaita papereita opeistaan, käytännöistään tai jäsentensä yksityisestä uskonelämästä saarnanjulistuksestaan jne. Jumalan silmissä.

Olen edelleen sitä mieltä, että katolisen kirkon jäsenen on hyvin vaikeaa olla elävässä uskossa. Katolinen katekismus vuodelta 2005 sanoo kohdassa 846 ettei sellainen ihminen voi pelastua, joka tietää Jeesuksen Kristuksen perustaneen katolisen kirkon autuuteen (pelastukseen) välttämättömäksi ja jotka eivät kuitenkaan tahdo siihen liittyä tai siinä pysyä. Katolinen katekismus vuodelta 1953 sanoo sivulla 53, että se joka tietää katolisen kirkon Kristuksen oikeaksi kirkoksi on iankaikkisen autuuden (pelastuksen) menettämisen uhalla velvollinen olemaan sen jäsen, uskomaan sen opin, nauttimaan sen sakramentteja ja olemaan sen vallalle alamainen. Katolisen kirkon katekismus vuodelta 1953 sanoo, että kristityn pitää uskoa kaikki, minkä Jumala on ilmoittanut ja katolinen kirkko asettaa uskottavaksi, joko se sitten on pyhään raamattuun kirjoitettu tai ei.

Kun tutkimme sitä minkälaisiin oppeihin katolisen kirkon jäsenen täytyy uskoa, että hän voisi olla "pelastunut" olkoon se sitten Raamatussa tai ei paljastaa ja todistaa meille sen, että jos katolisen kirkon jäsen uskoo kaiken sen mitä kirkko opettaa, niin hän ei voi enää olla pelastavassa uskossa. Katolinen katekismus vuodelta 1953 sivulla 129 opettaa messu-uhrin olevan voimakkain sovitusuhri. Katolinen katekismus sivuilla 126-127 sanoo ettei Kristuksen kuoltua kaikki uhri lakannut, vaan Kristuksen uhri ristillä tulee kaikkialla ja kaikkina aikoina uudistaa ja että Jeesus Kristus uhraa itsensä pyhässä messu-uhrissa leivän ja viinin muodossa, jossa Kristus uhraa itsensä papin käsien kautta verettömällä tavalla taivaalliselle isälleen. Katolinen kirkko opettaa myös muissa yhteyksissä oikein Jeesuksen rististä, mutta koska se sen lisäksi opettaa messu-uhrin olevan voimakkain sovitusuhri, jossa Jeesus uhraa koko ajan uudestaan itsensä Isälleen verettömällä tavalla, niin on kyse toisesta evankeliumista, johon uskomalla ei voi pelastua, vaikka uskoisi sen rinnalla myös oikean opetuksen pelastumisesta. Katolisen kirkon messu-uhri opetuksen takana on saatanallinen henkivalta, sillä se opettaa voimakkaimman sovitusuhrin olevan veretön ja että Jeesus uhraa itsensä koko ajan uudestaan verettömästi Isälleen. On varmaa, että sielunvihollinen haluaisi ihmisten uskovan, että veretön uhri olisi voimakkain sovitusuhri, koska saatana haluaa tehdä tyhjäksi Raamatullisen pelastuksen ja eksyttää ihmisiä vastaanottamaan valheellisen "evankeliumin".

Golgatalla tapahtui Jeesuksen uhraaminen sekä syntien sovitus, joka on ainoa pelastuksen perustus sekä opetus, koska katolinen kirkko asettaa tämän lisäksi uskottavaksi katolisen messu-uhrin opin, niin on kyse toisesta evankeliumista, jonka kautta ei voi pelastua. Katolinen kirkko on asettanut jokaiselle katolilaiselle messu-uhrin "pelastuksen" välttämättömäksi opinkappaleeksi. Katolisen kirkon opetuksen mukaan katolisen kirkon jäsen ei voi olla enää kirkon oikea jäsen eikä "pelastua" jos hän ei usko kaikkea minkä katolinen kirkko on asettanut uskottavaksi. Katolisen kirkon jäsen ei voi olla elävässä uskossa jos hän uskoo koko kirkkonsa opin. Elävään uskoon ei kuuluu uskominen yhtä aikaa pelastuksen evankeliumiin sekä sen lisäksi valheelliseen evankeliumiin, johon katolinen kirkko velvoittaa jäsenensä muun muassa messu-uhri opetuksen kautta.

Katolisen kirkon ensyklopedia (linkki lähdeviitteissä) opettaa ja sanoo Marian sovittavan syntiset Jumalalle esirukoustensa kautta. Jos joku uskoo tällaiseen harhaoppiin, niin hän ei suinkaan kulje kohti iankaikkista elämää ja pelastusta, vaan kohti iankaikkista kadotusta. Meidän tulee ymmärtää se, että katolinen kirkko velvoittaa jäsenensä uskomaan tämänkin harhaopin ja uhkaa jäseniään "pelastuksen" menettämisellä elleivät he usko sitä mitä kirkko asettaa uskottavaksi. Jos katolisen kirkon jäsen hylkää kaikki katolisen kirkon harhaopit väärästä pelastusopista jne. ja asettaa pelastuksensa yksin uskon kautta Herraan Jeesukseen ja Jeesuksen sovitustyöhön, niin toki hän on silloin elävässä uskossa ja pelastunut, mutta ei voi olla enää virallisesti katolilainen, koska luopuessaan kirkkonsa asettamista opeista hän on kirkon opin mukaan menettänyt katolisen "pelastuksen". Raamatun sanan totuuden edessä ja katolisen kirkon opetuksen mukaan katolisen kirkon jäsenen on hyvin vaikeaa olla elävässä uskossa ja jos joku tulee uskoon katolisen kirkon sisällä, niin hänen on jätettävä katolinen kirkko sekä etsittävä johdatuksessa Raamatun sanan totuuteen perustuva seurakuntayhteys. Voisin tuoda lisääkin katolisen kirkon harhaoppeja, jotka ovat toista evankeliumia, mutta edellä olevat esimerkit riittävät näyttämään sen ettei katolisen kirkon virallinen oppikokonaisuus ole pelastuksen evankeliumia, vaan valhe-evankeliumia. En ole ketään vastaan, mutta koska Raamattu sanoo toisen evankeliumin julistamisen olevan kirouksen alla eikä tuo pelastusta, niin siksi minun on rakkaudesta Jumalaan, Hänen sanansa totuuteen sekä eksytettyjen katolilaisten  tähden kerrottava totuus katolisen kirkon kadottavista harhaopeista. En ole tuomari, enkä päätä kuka pelastuu ja kuka joutuu kadotukseen, mutta Jumalan palvelijoina meidän on kerrottava ihmisille Jumalan sanan totuus sekä paljastettava toisen evankeliumin julistajat, että hekin voisivat pelastua yksin Jumalan armosta, niin kuin jokainen ihminen pelastuu uskon kautta Herraan Jeesukseen yksinomaan Jumalan armosta, Herran Jeesuksen sovitustyön tähden (veri, kuolema, ylösnousemus).

1960-70 luvulla tapahtunut karismaattinen "uudistus" katolisen kirkon sisällä, jonka sanottiin olevan voimakas Pyhän Hengen työ katolisen kirkon sisällä ei johtanut kirkkoa hylkäämään yhtäkään harhaoppia, mutta sen sijaan katolinen kirkko jätti voimaan kaikki sen lukuisat harhaopit alkaen messu-uhrista ja Marian syntisten sovittamisesta esirukoustensa kautta jne. Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki on totuuden Henki, joka johtaa Jeesuksen opetuslapsia kaikkeen totuuteen sekä tietysti myös luopumaan synnistä ja harhaopeista sekä vääristä opetuksista. Totuus on se ettei tämä 1960-70 luvulla tapahtunut "uudistus" ole muuttanut katolista kirkkoa kohti totuutta, vaan sen sijaan kirkko nojaa yhä lujasti lukuisiin harhaoppeihinsa. Kun asiaa katselee Jumalan sanan totuuden näkökulmasta, niin ymmärrämme sen ettei katolinen kirkko ole ottanut vastaan 1960-70 luvuilla Jumalan Pyhää Henkeä, vaan yhä edelleen jatkaa vaellustaan valheellisen evankeliumin kanssa. Toki se on totta, että katolilaisia voi tulla uskoon ja on tullutkin, mutta he joutuvat kirkon virallisen väärän opetuksen tähden hakeutumaan Jumalan johdatuksessa seurakuntayhteyteen, missä pidetään kiinni Jumalan sanan totuudesta.

Minäkään en suosittele kenellekään uskovalle katolista tai ortodoksista kirkkoa uskovien yhteydeksi. Jos tutkimme historiaa ja katolisen kirkon kehitystä, niin tämän kirkon kautta on tullut paljon pahaa ja väärää maailmaan. Katolinen kirkko on tapattanut miljoonia ihmisiä historiansa aikana sekä aiheuttanut miljoonille ihmisille monenlaisia kärsimyksiä sekä sen lisäksi se opettaa lukuisia harhaoppeja ja pyrkii vääristelemään Jumalan sanan totuutta.

Eivät protestanttiset yhteisötkään ole vapaita vääristä opetuksista, mutta esimerkiksi perinteinen helluntaiherätys (en tarkoita helluntaikirkkoa) on vuosikymmeniä julistanut Suomessa Raamatullista pelastuksen evankeliumia. On eri asia erehtyä opissa, joka ei ole pelastuskysymys kuten esimerkiksi tapahtuuko Jeesuksen tulemus ennen antikristuksen vihan aikaa vai sen puolessavälissä tai armotalouskauden lopussa, kuin erehtyä pelastuksen suhteen niin kuin katolinen kirkko tekee opettaessaan monista erilaisista pelastusteistä Jeesuksen rinnalla. Jos ei ymmärrä edellä olevaa yhtälöä, niin silloin voi ajautua ja eksyä hyväksymään sen että toisen evankeliumin julistaminen onkin vain pelkkä opillinen erehdys, eikä kadotukseen johtava harhaoppi. Opillinen erehdys, johon olemme kaikki uskovat syyllistyneet ei vie pois pelastusta, mutta toisen evankeliumin julistaminen ja siihen uskominen ei ole pelkkä opillinen erehdys, vaan kadotustuomion alainen tila ellei siitä tee parannusta uskomalla Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Ykseys

Videolla koettelija sanoi minun ihanteellisesti uskovan, että uskovien on mahdollista alkaa kokoontumaan yhteen ilman mitään tunnuksia, siis kirkkokuntiin tai herätysliikkeisiin viittaavia tunnuksia. Tähän koettelija lisäsi, että se on ihanteellinen ja jalo tavoite, mutta hän pelkää ettei se ainakaan täysin tule toteutumaan tässä maailmanajassa, mutta tuhatvuotisessa valtakunnassa kyllä kun Jeesus Kristus hallitsee näkyvästi maailmaa kun sielunvihollinen ja riivaajat on sidottu syvyyden kuiluun, eli kadotukseen tai tuonelaan. Koettelija totesi, että silloin se kyllä tulee toimimaan taivaassa ikuisesti. Koettelija jatkoi sanoen, että niin kauan kuin elämme tässä nykyisessä maailmanajassa, niin kristittyjen yhteys tulee aina olemaan valitettavasti vajavaista.

Johanneksen evankeliumin 17 luvussa Herra Jeesus rukoili, että Isä Jumala varjelisi opetuslapset (kaikkina aikoina) olemaan yksi (alkutekstin mukaan), niin kuin Jeesus ja Isäkin ovat yksi. Herra Jeesus sanoi samassa luvussa, että Isä Jumala pyhittäisi opetuslapset totuudessa, sillä Jumalan sana on totuus. Herra Jeesus rukoili, että Hänen opetuslapsensa olisivat yksi, niin kuin Isä on Jeesuksessa ja Jeesus Isässä, että opetuslapsetkin olisivat Jumalassa, niin että maailma uskoisi Jeesukseen. Herra Jeesus sanoi vielä Isän antaneen Jeesukselle kirkkauden, jonka Jeesus on antanut opetuslapsilleen, että he olisivat yksi niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi.

Apostoli Paavali opetti Herran Jeesuksen opetuslapsia Efesolaiskirjeen neljännessä luvussa vaeltamaan saamansa kutsumuksen arvon mukaisesti, että opetuslapset kaikessa nöyryydessä, hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsisivät toinen toisiaan rakkaudessa ja sitä kautta pyrkisivät säilyttämään Hengen ykseyden (alkutekstin mukaan ykseys) rauhan yhdyssiteellä. Tämän jälkeen Paavali opetti mitä on Hengen ykseyden rauhan yhdysside, joka Jumalan Henki, ykseyden Henki, joka vaikuttaa ykseyttä yhdessä ruumiissa (seurakunta), jossa kaikki uskovat on kutsuttu yhteen ja samaan toivoo, joka on saatu kutsumuksessa, koska on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste sekä yksi Jumala, joka on kaikkien Isä.

Raamatun opetuksen mukaan yksi seurakunta opetus paikkakunnittain ja maailmanlaajuisesti ei ole pelkkä ihanne, sillä uskoon tultuamme Jumalan armosta meidät on kutsuttu seurakuntana ykseyteen olemaan yksi niin kuin Isä ja Jeesus. Tämä oli Jeesuksen rukous ja että voisimme olla yksi seurakuntana, niin meidän tulisi pyhittäytyä Pyhässä Hengessä ja totuudessa sekä kaikessa nöyryydessä, hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsiä toinen toisiamme rakkaudessa, että voimme olla yksi niin kuin Isä ja Jeesus ovat yksi. En usko Jeesuksen rukoilleen uskovien ykseyttä ellei se olisi mahdollista tässä ajassa, sillä Jeesus ei antaisi meille käskyä, jota ei voi toteuttaa. Paavalikaan ei olisi antanut opetusta seurakunnan ykseydestä ellei se olisi mahdollista saavuttaa. Jos emme usko siihen mitä Jeesus opettaa seurakunnasta, niin mihin muihin Raamatun opetuksiin voimme suhtautua samalla tavalla sanoen, että se on ihanne, mutta ei tule toteutumaan tässä ajassa, ehkä vasta sitten Uudessa Jerusalemissa.

Herra Jeesus antoi opetuslapsilleen opetuksen seurakunnan ykseydestä, joka on Jumalan tahto ja säätämys, siksi jokaisen uskovan tulisi omalta kohdallaan pyrkiä siihen ja elää sen mukaisesti. Tiedän sen ettei kaikki uskovat halua noudattaa Jeesuksen opetusta seurakunnan ykseydestä ja että he keksivät monia erilaisia verukkeita ettei heidän tarvitsisi ojentautua Jeesuksen opetuksen mukaan, koska he haluavat ojentautua sen mukaan kuin miten he itse kokevat asian. Jos joku ei halua noudattaa seurakunnan ykseyttä tai jotain muuta Raamatun selkeää opetusta, niin me emme voi vetäytyä sen taakse ettei ole mahdollista uskoa tiettyihin Raamatun opetuksiin, koska kaikki uskovat eivät halua uskoa tiettyihin Raamatun opetuksiin. Jos uskomme on riippuvainen ja ankkuroitu toisen ihmisen epäuskoon, niin silloin meillä on vain yksi suunta, joka on parannuksenteon kautta uskominen Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Koska emme ole yksi ja jos emme edes pyri Raamatulliseen seurakunnan ykseyteen, niin se tarkoittaa sitä ettemme ole suostuneet pyhittymään Pyhässä Hengessä ja totuudessa, koska ilman totuuden pyhittymistä ei voi olla seurakunnan ykseyttä. Kun ja jos totuuden pyhitys puuttuu seurakunnan ykseyden alueella, niin se tarkoittaa sitä, että me joudumme elämään hajaannuksessa uskovina, emmekä tule näkemään ykseyteen annettujen lupauksien ja siunausten toteutumista.

Raamatun opetuksen mukaan uskovat ovat kutsutut nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden kautta kärsimään toinen toisiaan rakkaudessa, että voisimme olla yksi seurakunta, niin kuin Raamattu opettaa. Koska olemme hajaannuksessa emmekä yksi seurakunta Jumalan tahdon mukaisesti, niin se todistaa ja paljastaa meille ettemme vaella nöyryydessä, hiljaisuudessa, pitkämielisyydessä, emmekä kärsi toinen toisiamme rakkaudessa mitä tulee seurakunnan ykseyteen, joka on Jumalan tahto koskien Hänen seurakuntaansa. En tässä kohden ollenkaan pyri nostamaan itseäni muiden yläpuolelle, vaan näen omassa itsessäni tarpeen parannuksen paikalle koskien seurakunnan ykseyttä sekä varmasti muissakin asioissa minulla on parannuksen tarvetta. Murheellinen olen tästä tilanteesta ja kantanut suurta kipua sydämessäni monta vuotta seurakunnan hajaannuksen tähden. Jumalalla on varmasti suurempi murhe seurakunnan hajaannuksen tilasta, koska eihän Hän ole säätänyt mitään muuta seurakunnan kokoontumisesta kuin että se olisi yksi, sillä Jumalalla on vain yksi seurakunta maan päällä, joka on valitettavasti hajaannuksen tilassa.

Herra Jeesus lupasi, että jos uskovat ovat yksi, niin kuin Isä ja Hän, niin maailman ihmiset tulevat uskomaan Jeesukseen. Seurakunnan ykseys on todella tärkeä asia, koska sen kautta Jeesus lupasi monien jumalattomien ihmisten pelastuvan. Jeesuksen lupauksen käänteinen vaikutus on ettei hajaannuksessa olevan seurakunnan kautta voi pelastua niin paljon ihmisiä kuin seurakunnan ykseyden kautta. Silloin kun seurakunta ei elä todellisessa totuuden pyhityksessä, eikä kaikessa nöyryydessä, hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsi toinen toisiaan rakkaudessa, niin on selvää ettemme voi nähdä niin paljon jumalattomien pelastumisia kuin jos olisimme pyhitetyt totuudessa sekä kaikessa nöyryydessä, hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsisimme toinen toisiamme rakkaudessa. Uskovien hajaannuksessa eläminen on kaikkein suurin este herätykselle. Hajaannusta voi kutsua oman valtakunnan rakentamiseksi, jossa me uskovat rakennamme Jumalan valtakuntaa monin tavoin (emme kokonaan ja kaikessa) oman mielemme mukaan, emmekä Jumalan tahdon mukaan.

Jos alkaisimme ajattelemaan Kristuksen mielen mukaisesti, emmekä lihan mielen mukaan, niin silloin kykenisimme näkemään sen olevan mahdollista, että seurakunta voi olla yksi, niin kuin Raamattu opettaa, siitäkin huolimatta etteivät kaikki uskovat halua ojentautua seurakunta asiassa Jumalan sanan totuuden mukaan. Kyse ei ole siitä miten muut ihmiset uskovat ja haluavatko he noudattaa Jumalan sanan totuutta vai eivät. Kyse on sinusta ja minusta, sillä niin sinä kuin minäkin voimme ja saamme uskoa Jumalan sanan totuuteen, niin kuin Raamattu opettaa, vaikka joku toinen uskova ihminen ei haluaisi uskoa Raamatun sanan totuuteen esimerkiksi siitä mitä Raamattu opettaa seurakunnan ykseydestä. Elämme nyt seurakunnan ennallistamisen ajassa, jossa Jumala kutsuu meitä seurakunnan ykseyteen. Ne jotka rakastavat enemmän ihmisten perinteitä kuin Jumalaa ja Jumalan sanan totuutta jäävät hajaannuksen tilaan (sekä osa heistä ajautuu ekumenian kautta antikristuksen syliin), mutta ne jotka rakastavat enemmän Jumalaa ja Jumalan sanan totuutta kuin ihmisten perinteitä tulevat kuulemaan Hyvän Paimenen äänen kun Hän kutsuu meitä seurakunnan ykseyteen.

Ekumenia

Koettelija sanoi yhtyvänsä aika pitkälle koskien minun arvosteluani ekumeenisesta liikkeestä, mutta hän sanoi huomauttavansa, että siinä on mukana myöskin jonkin verran eläviä uskovia. Koettelija sanoi, että niin kauan kuin tämä ekumenia, ekumeeninen toiminta tai yhteiskristillinen toiminta on vain vilpittömien kokosydämisten Jeesuksen seuraajien välistä toimintaa tai jonka tärkeimpänä tavoitteena on auttaa, rohkaista uskon veljiä ja sisaria yli yhteisöjen ja oppirajojen julistamaan ja muuten levittämään evankeliumia tai jouduttamaan suuren lähetyskäskyn loppuun saattamista ja Jeesuksen takaisintuloa. Koettelija sanoi voivansa iloita sellaisesta toiminnasta.

Raamatun opetuksen mukaan (2 Kor 6 luku) herran Jeesuksen opetuslapset eivät saa olla mukana epäjumalien palvojien kanssa sellaisissa yhteyksissä, missä uskotellaan, että niin epäjumalan palvelija kuin Herran Jeesuksen opetuslapsi sopisivat jollakin tavalla yhteen uskonsa kanssa. Raamattu kehottaa uskovia eroamaan edellä olevan kaltaisesta yhteydestä. Ekumeniassa mukana olevat kristilliset kirkot ja yhteisöt tunnustavat toinen toisensa Jumalan lapsiksi, mikä ei ole kuitenkaan totta, sillä esim. katolisen kirkon virallisiin oppeihin uskomisen kautta ei voi olla pelastavassa uskossa ja Jumalan lapsi. Katolilaiset ovat mukana ekumeniassa kirkon virallisen opin kautta (mukaanlukien kaikki harhat ja väärät pelastustiet).

Katolinen kirkko opettaa vuoden 2005 katolisessa katekismuksessa kohdassa 819, että Jumala on antanut armon ja totuuden täyteyden katoliselle kirkolle ja kaikkien näiden hyvyyksien tulee johtaa Kristuksen luokse sekä kannustavat katolista ykseyttä kohti; kohdassa 816 katolinen katekismus sanoo, että pelastuskeinojen koko runsaus voidaan saavuttaa vain Kristuksen katolisen kirkon kautta ja että kaikkien jo jollakin tavalla Jumalan kansaan kuuluvien tulee täydesti jäsentyä katoliseen kirkkoon; kohdassa 836 katolinen katekismus sanoo, että Jumalan kansan katoliseen ykseyteen kutsutaan kaikkia ihmisiä, katolisia kristittyjä ja muita Kristukseen uskovia.

Ekumenian kautta katolinen kirkko pyrkii muuttamaan ekumeniassa mukana olevien muiden kirkkojen ja uskon yhteisöjen jäsenten ajatusmaailman katolisuudelle suopeaksi sekä tekemään heistä katolilaisia. Katolinen kirkko pyrkii eksyttämään ekumeniassa mukana olevat tahot hyväksymään katolisuuden sekä hylkäämään Raamatun totuuden. Jos joku sanoo, että ekumeniassa on mukana kuitenkin elävässä uskossa olevia ihmisiä, jotka pyrkivät pitämään Jumalan rakkautta ja sanan totuutta kunniassa ja voimassa, niin minä sanon siihen Jumalan sanan opetuksen perusteella, että elävässä uskossa olevien tulee erota ja jättää ekumeeninen yhteys. Jumalan sanan opetuksen mukaan uskovalla ihmisellä ei saa olla uskon yhteyden kaltaista yhteyttä epäjumalan palvojien kanssa, jota esimerkiksi katolisuus ja sen virallinen opetus edustaa.

Paavi Franciscus puhui thepopevideo.org sivuston kautta tammikuussa 2016 puheen, jossa hän sanoi, että kaikkien uskontojen jäsenet ovat kaikki Jumalan lapsia. Vatikaanin radion nettisivun artikkelissa 22.5.2013 (Kulttuurien kohtaaminen on rauhan perustus) paavi Franciscus sanoi Jeesuksen veren lunastavan myös ateistit. Katolinen kirkko on ekumeenisessa yhteydessä myös muiden uskontojen kanssa. Elävässä uskossa oleva ihminen ei saisi olla mukana ekumeenisessa yhteydessä, koska ekumeenisen liikkeen eräs päämoottoreista, eli paavi sanoo kaikkien ekumeniassa mukana olevien yhteisöjen jäsenten olevan Jumalan lapsia sekä paavi uskoo kaikkien jumalattomien ihmisten pelastuvan. Ekumenia on saatanan kavala eksytys.

Se on tietenkin totta, että uudestisyntyneiden uskovien tulisi olla yhteydessä toisiinsa, eikä ainoastaan olla yhteydessä toisiinsa (paikkakunnittain), vaan elää ykseydestä käsin, jonka Herra Jeesus on Jumalan sanassa selkeästi tuonut esille. Tällainen yhteys on sitä yhteyttä ja ykseyttä, josta Herra Jeesus iloitsee, koska Hän on itse säätänyt seurakunnan jakamattoman ykseyden.

1992 käännös

Koettelija toi esille sen ettei pidä 1992 käännöstä hyvänä käännöksenä, joka on totta. Koettelija toi esille kuinka 1992 käännös sanoo Jumalan määränneen kullekin kansalle oman jumalan pienellä j:lla, joka ei voi tietenkään pitää paikkaansa, oman hallitsijan olisi ehkä tarkempi käännös.

1992 käännöksessä 5 Moos 32:8 sanotaan Jumalan määränneen kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan. 1992 käännöksen sivulla 5 Moos 32:8 kohdassa sanotaan, että käännös kullekin oman jumalan, sanatarkasti Jumalan poikien luvun mukaan, tukeutuu Qumranin tekstin ja kreikankielisen Septuaginta käännökseen lukutapaan.

1992 käännös, että Jumala olisi määrännyt kullekin kansalle oman jumalan on törkeä saatanallinen valhe, sillä Raamatun hepreankielisissä VT:n teksteissä ja Septuagintassa ei sanota, että Jumala olisi määrännyt kullekin kansalle oman jumalan. Eikä silloin ole olemassa sellaista käännöstä, joka sanoisi 5 Moos 32:8:ssa, että Jumala olisi määrännyt kullekin kansalle oman hallitsijan.

1992 käännös on tehty ekumeenisessa ja antikristillisessä hengessä, jonka tarkoitus on eksyttää ihmisiä tulevan antikristuksen syliin. Jos haluat tietää tarkemmin ja enemmän siitä miksi 1992 käännös on antikristillinen käännös, niin katso lähdeviitteissä oleva video nimeltään Jumalan Raamattu ja vääristetty Raamatun sana (1992).

Petri tekee parannuksen

Koettelija sanoi kuinka hän oli havainnut eräässä muutamia vuosia sitten julkaisemassani kirjoituksessa kaksi virhettä, sinänsä vähäistä, mutta joka tapauksessa osoittavat sitä etten minä ollut ihan tarkasti sitä ilmeisesti oikolukenut, kirjoitus koski itsemurhaa ja pyrki perustelemaan ihan asiallisesti Raamatun pohjalta miksi se on synti, niin kuin se onkin. Koettelija sanoi minun maininneen eräänä esimerkkinä kuningas Simrin hän sanoi minun väittäneen, että Simri oli Juudan kuningas ja että hän teki teki itsemurhan Jerusalemissa. Koettelija sanoi Simrin olleen Israelin, eli tarkemmin sanottuna Pohjois-Israelin kuningas, joka teki itsemurhan Tirsassa, eikä Jerusalemissa.

Kirjoitin itsemurhasta kirjoituksen 24.10.2012. Kun katsoin koettelijan videon ja luin itsemurhasta kertovan kirjoitukseni Simrista ja vertasin sitä Raamatun sanan opetukseen, niin todellakin olin kirjoittanut väärin sanoen Simrin olleen Juudan kuningas sekä itsemurhan tapahtuneen Jerusalemissa. Kyse oli varmaankin huolimattomasti lukemisesta mikä ei ole suinkaan mielestäni vähäinen virhe, vaan iso virhe. Muutin itsemurha tekstiäni koskien Simriä vastaamaan totuutta ja olen sitä kautta tehnyt parannuksen asiassa. Minä kiitän koettelijaa, että hän neuvoi ja korjasi minua tässä kohden parannuksen paikalle. Kiitos Herralle, että sain tehdä parannuksen väärin opetetusta asiasta. Tässä kohden olisi paikallaan sanoa muutama sananen parannuksen tekemisestä.

Raamatun sanan opetuksen mukaan me kaikki monessa kohden hairahdumme (alkutekstin mukaan erehdymme, teemme väärin tai syntiä) ja jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa (Jaak 3:2). Raamattu sanoo myös meidän uskovien olevan vajavaisia. Joskus näyttää siltä, että me uskovat voimme joko olla tunnustamatta syntejämme, vääriä opetuksiamme jne. koska me olemme ylpeitä tai sitten yritämme paeta sen taakse että me olemme vajavaisia, mutta todellinen parannus kuitenkin usein puuttuu. Totta kai me olemme vajavaisia sekä erehtyväisiä, sillä sanoohan Raamattukin sen meille, mutta siitä huolimatta meidän on tehtävä rehellinen parannus silloin kun sen aika on ja ymmärrämme sydämessämme parannuksen tarpeen. Olen huomannut joidenkin uskovien pelkäävän, että heidän maineensa menee jos he tunnustavat olleensa väärässä ja siksi he eivät halua tehdä parannusta, koska heille on tärkeämpää oman maineen säilyttäminen, vaikka vääryyden kustannuksella kuin nöyrtyminen parannukseen.

Parannus johtaa Jumalan anteeksiantamukseen eikä Jumala muistele ja syytä meitä asioiden kautta, joista olemme tehneet parannuksen. Ihmiset voivat syyttää ja muistuttaa, mutta sillä ei saisi olla meille sellaista merkitystä ettemme nöyrry parannukseen maineen menettämisen tähden, vaan sillä tulee olla merkitystä, että teemme parannuksen ja saamme anteeksiannon Jumalalta eikä Hän syytä ja muistuta meitä meidän tekemistämme virheistä tai vääristä opetuksista, joista olemme saaneet tehdä Jumalan armosta parannusta. Jos teemme kaikki asiat niin kuin Herralle, emmekä ihmisille, niin silloin me uskallamme tunnustaa virheemme (syntimme) ja väärät opetuksemme Jumalan ja ihmisten edessä. Jos pelkäämme ihmisiä ja maineemme menettämistä enemmän kuin kunnioitamme Jumalaa, niin silloin emme ole halukkaita ja kykeneviä tekemään parannusta silloin kun siihen on aihetta.  

David Herzog

Koettelija sanoi minun väittävän, että esimerkiksi kiistellyllä amerikkalaisella evankelistalla David Herzogilla olisi riivaajien voitelu. Koetteliaj sanoi Pasi Turuen sanoneen, että on muitakin vaihtoehtoja kuin että joku ilmiö on Jumalasta tai saatanasta, koska on myös olemassa ihmisen sielunelämä. Koettelija sanoi itse pitävänsä David Herzogin kokemusta sielullisena (kun hän kosketti Ruth Heflinin ruumista ja sanoi saaneensa voitelun sen kautta) ja sitä niin sanottua voitelua sielullisena voiteluna, mutta ei riivaajien voiteluna. Koettelija sanoi kuitenkin suhtautuvansa sangen varauksellisesti Herzogin palvelutyöhön. Koettelija sanoi ettei hänellä ole henkien erottamisen armolahjaa, niin hän ei uskalla väittää että se olisi riivaajien voitelun aikaansaamaa.

David Herzog on kertonut kuinka Herra oli kehottanut häntä koskettamaan Ruth Heflinin kuollutta ruumista, jolloin David saisi kaksinkertaisen osan Jumalan voimaa. Kun David oli koskettanut Ruthin kuollutta ruumista, niin David oli tuntenut kuinka sähkövirta olisi iskenyt häneen. David sanoi Ruthin ruumiin olleen kontakti, jonka kautta taivaan kirkkautta siirretään maan päälle.

Raamatun sanan opetuksen mukaan Jumala jakaa voiteluaan ja Pyhän Hengen vaikutusta suoraan itse sekä elossa olevien Jumalan palvelijoiden kautta ja kieltää yhteyden kuolleisiin (hakea heiltä jotakin voimaa, voitelua, tietoa jne.). Koska Herzog sai "voitelun" kuolleen ruumiin kautta, niin on kyse riivaajien voitelusta ei Jumalan voitelusta, koska Jumala ei anna voiteluaan kansalleen kuolleiden ruumiiden kautta.

Raamattu ei opeta ja sano, että ihminen voi tehdä, matkia ja jäljitellä Jumalan tekoja sielunvoimiensa kautta, niin että ihminen voisi esimerkiksi omien sielunvoimiensa kautta parantaa sairauksia rukouksen avulla. Davidin kokouksissa on tapahtunut ihmeitä (vaikka osa niistä onkin huijausta) ja jotkut ovat kokeneet parantumisia. Koska ihminen ei voi parantaa sairauksia sielunvoimiensa kautta, eikä Jumala anna voitelua kuolleiden ihmisten kautta, niin Herzogin kokouksissa tapahtuneet ihmeet eivät ole tapahtuneet sielunvoimien kautta, eikä Jumalan voiman kautta, jos ne ovat tapahtuneet Herzogin kautta, vaan kyseessä on ollut riivaajien voitelu.

Raamattu sanoo väärien profeettojen tekevän voimallisia tekoja (ihmeitä ja tunnustekoja) Jeesuksen nimen kautta, mutta Herra Jeesus ei tunne heitä omikseen (Matt 7 luku). Raamattu sanoo riivaajahenkien tekevän ihmeitä (Ilm 16:14). Missään kohdassa Raamattu ei opeta ihmisen pystyvän tekemään ihmeitä sielunvoimiensa kautta (esim. parantaa sairauksia rukouksella sielunvoimalla), mutta Raamatun opetuksen mukaan Jumala ja riivaajahenget (ja saatana) kykenevät tekemään ihmeitä, siksi Herzog ei saa aikaan ihmeitä sielunvoimiensa kautta, jos jotakin ihmeitä tapahtuu hänen kokouksissaan. Toki se on varmasti totta, että moni uskova voi sielullisesti luulla ja kokea parantuneensa Herzogin kautta, mutta mitään todellista parantumista ei kuitenkaan tapahtunut. Koska Raamatun opetuksen mukaan väärien profeettojen kautta tapahtuu kuitenkin riivaajien valhevoiman kautta ihmeitä, niin on myös mahdollista, että jotkut ihmiset ovat kokeneet Herzogin kautta ihan oikeasti ihmeitä ja tunnustekoja, mutta voitelun lähde on riivaajilta, ei Jumalasta.

Jos ei ymmärrä sitä että kuolleen ruumiin kautta saatu voitelu on riivaajien voitelua, niin silloin eksyy näkemästä sitä mikä voima vaikuttaa. Jos ihan oikeasti luulee, että ihminen kykenee jäljittelemään Jumalan tekemiä ihmeitä omien sielunvoimiensa kautta, niin silloin eksyy näkemästä sitä mikä voima on kyseessä. Jos joku haluaa lukea lisää siitä mitä olen kirjoittanut David Herzogista, niin laita hiiren kursori etsi sivultani linkin päälle ja klikkaa, niin voit hakea esim. hakusanalla David Herzog ja löydät mitä olen hänestä kirjoittanut.

Pari asiaa on vielä hyvä tuoda esille millä tavalla riivaajahenget eksyttävät ihmisiä Herzogin kautta. Herzog opettaa Jumalan parantajaenkeleistä, jotka tulevat paikalle parantamaan ihmisiä. Raamatun opetuksen mukaan Jumalan enkelit eivät paranna, vaan Jumala parantaa sekä riivaajahenget matkivat Jumalan tunnustekoja ja ihmeitä. Todellisuudessa Herzogin paikalle kutsumat parantajaenkelit ovat riivaajahenkiä, jotka valhevoiman kautta vaikuttavat tunnustekoja. Herzog opettaa hammaslääkärienkeleistä ja sanoo Jumalan antavan ihmiselle kultapaikkoja ja kultahampaita. Jumala on luonut ihmisen hampaan hammasluusta ja jos Hän antaa uuden hampaan ihmiselle, niin Hän ei käytä korvikeaineita, vaan luomisen aineita, eli hammasluusta tehdyn hampaan. Jos joltakin ihmiseltä puuttuu korva ja Jumala parantaa ja antaa hänelle uuden korvan, niin Jumala ei anna hänelle kumikorvaa tai kultakorvaa, vaan samanlaisen korvan kuin minkä Jumala on tehnyt luomisessa. Vain saatana voi eksyttää ihmisiä luulemaan ja uskomaan, että Jumala käyttää korvikeaineita kun Hän parantaa ihmisiä.  On Jumalan pilkkaamista alentaa Jumalan teot korvikeaineiden tasolle, sillä Jumala tekee aitoja ihmeitä, ei korvikeaine ihmeitä.

Raamattu ei sano, että jokaisen väärän profeetan koetteleminen tai asia tarvitsisi henkien erottamisen armolahjan, että voisimme nähdä onko kyse Jumalan teoista tai riivaajien teoista. Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova kykenee tunnistamaan väärän profeetan hänen hedelmistään (teoistaan ja opetuksistaan). Herra Jeesus sanoi, että me eksymme jos emme tunne kirjoituksia (Jumalan sana) ja Jumalan voimaa (Pyhä Henki). Jos Jumalan armosta tunnemme Jumalan sanan totuuden opetusta ja ymmärrämme Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta, niin silloin emme eksy. Jokaisella uskovalla on mahdollisuus tunnistaa valheenvoimalla toimivat väärät profeetat, jollainen David Herzog on.

Eksytykset

Koettelija sanoi, että yksi minun ongelmistani voi olla liika keskittyminen erilaisiin eksytyksiin ja niiden paljastamiseen ja ei aina välttämättä aina siihen mikä on sitä todellista.

Herra Jeesus useasti varoitti vääristä profeetoista sekä fariseuksista ja kirjanoppineista, jotka eksyttävät ihmisiä. Herra Jeesus toi esille kuinka tulee varoa lopunajan vääriä profeettoja, jotka pyrkivät eksyttämään jos mahdollista valitutkin (Jeesuksen opetuslapset). Jeesus ei ohittanut eksytyksiä, vaan käski varomaan niitä. Koska Herra Jeesus käski varomaan eksytyksiä, niin aivan varmasti Hän on myös sitä mieltä, että eksytyksistä pitää varoittaa. Itse varoitan sellaisista eksytyksistä, jotka koen saaneeni sydämelleni Herralta, että niistä tulee varoittaa. Olen saanut jonkin verran myönteistä palautetta kun olen tuonut esille esimerkiksi äärikarismaattista eksytystä sekä Herzogin eksytystä, sillä on uskovia, jotka ovat kirjoitusteni kautta päässeet irti ja vapaaksi näistä eksytyksistä. Toinen tärkeä asia koskien sitä kun ja jos kirjoitan eksytyksistä on se että en tuo esille vain sitä mikä on eksytystä, vaan tuon sen rinnalla esille sitä mikä on Jumalan sanan totuus sen mukaan miten asioita ymmärrän.

Jos käy sivujeni opetuksia tutkimassa, niin silloin huomaa sen kuinka paljon olen kirjoittanut Jumalan rakkaudesta, armosta ja totuudesta sekä sielunhoidollisia kirjoituksia jne. Olen myös kirjoittanut useita kirjoituksia ajankohtaisista aiheista, joihin liitän mukaan evankeliumin lähes aina. Jos näkee minun vain kirjoittavan eksytyksistä, niin silloin ei ole ihan oikeasti tutkinut koko laajuudessaan sitä mitä olen kirjoittanut. Jos haluat tietää lisää motiiveistani miksi, mistä ja miten kirjoitan kotisivulleni, niin klikkaa lähdeviitteistä kirjoitusta nimeltään Evankeliumi ja sanan opetus.

Kalvinismi

Koettelija sanoi minun sangen jyrkästi tuomitsevan kalvinismin. Koettelija sanoi kalvinisteissa olevan paljon kokosydämisesti Jeesukselle antautuneita veljiä ja sisaria ja siksi koettelija ei voi pitää sitä kauttaaltaan harhaoppina, vaikka ei voi useissakaan kohdin siihen täysin yhtyä.

Calvin opetti ettei kaikki ihmiset ole samanarvoisia, sillä Jumala on ennaltamäärännyt toiset ihmiset pelastukseen ja toiset kadotukseen.

Raamattu sanoo Jumalan tahtovan pelastaa kaikki ihmiset (1 Tim 2:4), joka kumoaa kalvinismin hirvittävän ennaltamäärämisopin. Jumala ei ole sellainen, että Hän itse olisi jo ennaltamäärännyt toiset pelastukseen ja toiset kadotukseen, koska sellainen ei ole oikeudenmukaista, armollista ja rakastavaa. Kalvinismin ennaltamääräämisoppi on hirvittävä harhaoppi, jonka kautta Jumalasta tehdään epäoikeudenmukainen hirviö, jota Jumala ei kuitenkaan ole.

Kalvinismin rajoitettu sovitusoppi sanoo että vaikka Jeesuksen uhri oli riittävä kaikille, niin se ei ollut kaikille tehokas, koska Jeesus kantoi vain valittujen synnit, sillä Jeesus kuoli monien puolesta, mutta ei kaikkien.

Koska Jumala sanoo Raamatussa, että Hän tahtoo pelastaa kaikki ihmiset, niin se tarkoittaa Jeesuksen veren olevan riittävä ja tehokas puhdistamaan kaikkien ihmisten synnit, jos kaikki ihmiset vastaanottaisivat pelastuksen. Ikävä kyllä kaikki ihmiset eivät kuitenkaan tahdo pelastua. Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien tähden, koska Jumala tahtoisi kaikkien pelastuvan, mutta kaikki ihmiset eivät tahdo pelastua ja siksi Herran Jeesuksen veri puhdistaa ja tuo sovituksen sekä syntien anteeksiantamuksen vain niille, jotka ottavat vastaan pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kalvinismin rajoitettu sovitusoppi on harhaoppi, joka pilkkaa Jeesuksen veren tehoa. Voisin ottaa esille monta muutakin pahaa kalvinismin harhaa, mutta edellä olevat kaksi harhaoppia riittävät osoittamaan sen, että kalvinismi edustaa epätervettä uskoa. Varmasti kalvinistien keskuudessa on vilpittömiä Jeesuksen opetuslapsia, mutta uskon Jumalan haluavan johdattaa heidät pois kalvinismin harhoista ja hakeutumaan johdatuksessa tervehenkiseen seurakunnan yhteyteen. Jos sinua kiinnostaa lukea mitä olen kirjoittanut kalvinismista, niin klikkaa lähdeviitteissä olevaa kalvinismi linkkiä.

Loppusanat

Koettelija sanoi videon lopuksi, että älköön veli Paavola tai kukaan hänen omaisensa, työtoverinsa tai ystävänsä pahastuko tästä videosta, koska koettelija sanoi ettei hän ole tarkoittanut tällä mitenkään huonontaa hänen mainettaan, enkä vähentää hänen palvelutyönsä arvoa. Koettelija sanoi rukoilevansa Jumalan siunausta, johdatusta ja viisautta, että yhä tarkemmin voisin Raamattua tutkia, ymmärtää ja opettaa ja että hän sitten voisi tuoda enemmän uskovia yhteen kuin tähän mennessä, ilman että tulisi taas uusia jakolinjoja, koska niitä kristillisiä yhteisöjä eri nimisiä sellaisia on jo niin paljon.

Saulus-Lähetys ei ole seurakunta, eikä ole järjestäytymässä seurakunnaksi, vaan on yhdistys, jonka kautta tehdään Jumalan valtakunnan työtä Jumalan armosta. Tämä tiedoksi sen tähden, jos joku pelkää uuden herätysliikkeen syntymistä, jonka nimi on Saulus-Lähetys. Minä en ainakaan tule olemaan sellaisessa hankkeessa mukana, jossa Saulus-Lähetyksestä pyrittäisiin tekemään herätysliikettä.

En suinkaan pahastu koettelijan videosta, vaan olen iloinen siitä, että sain tehdä parannuksen ja korjata virheeni ja väärän tiedon kirjoituksestani koskien kuningas Simriä. Samalla olen pyrkinyt perustelemaan sen miksi olen vielä samaa mieltä siitä mitä olen aikaisemmin kirjoittanut tai sanonut. Kiitos sinulle koettelija myös siitä, että hienosti ja sävyisästi toista kunnioittaen pyrit koettelemaan toisten opetuksia. Minäkin toivotan sinulle runsasta Jumalan siunausta, johdatusta ja viisautta Jumalan sanan tutkimisessa ja ymmärtämisessä.

Tarkoitukseni ole tuoda lisää hajaannusta jo olemassa olevaan hajaannuksen tilaan uskovien keskuudessa, vaan päinvastoin pyrkimykseni on saada uskovia pois hajaannuksesta Raamatulliseen seurakunnan ykseyteen sekä saada uskovia juurtumaan Jumalan sanan totuuteen sekä rakastamaan Jumalaa yhä syvällisemmin. Toki tiedän sen, että Jumala haluaa tehdä ensisijaisesti minussa ja minun sydämessäni työtä, että voisin muuttua ja uudistua ja tehdä parannusta aina kun sille on tarvetta sekä oppia rakastamaan Jumalaa yhä enemmän ja että voisin oppia ymmärtämään syvällisemmin Jumalan sanan totuutta ja kasvaa uskossa ja armossa Herraan Jeesukseen.

 

 


Petri Paavola 23.3.2017

Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James version 1611
youtube.com/watch?v=eC7u0h6a4jk
newadvent.org/cathen/07110b.htm
Jumalan Raamattu ja vääristetty Raamatun sana (1992)
Evankeliumi ja sanan opetus
Kalvinismi

 

 

 

 





eXTReMe Tracker