You are target of His love

 

Etusivulle

Raamatunopetuksia

 

 Usko ilman tekoja on kuollut

Jaak 2:
14 ¶ Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne," mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi," ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.


Jae 14:

Jaakob sanoi ettei usko ilman tekoja pelastaa. Jaakob tarkoitti sillä sitä että uskon seurauksena ovat uskon teot, joita Jumala vaikuttaa uskovassa Pyhän Hengen kautta. Jaakob ei siis tarkoita lain tekoja pelastukseen. Lain teko on ihmisen lihan voimasta nouseva teko sekä VT:n 613 käskyn pitäminen uskon pelastuksen ehtona. Uskon teko on teko, jonka Jumala vaikuttaa sanansa (Raamattu) ja Pyhän Hengen voiman kautta. Uskon teoilla ei ansaita pelastusta, sillä uskon teot ovat seurausta pelastuksen vastaanottamisesta. Uskon teot eivät ole lihan tekoja, sillä uskon tekojen voimana on Pyhän Hengen voima. Uskon teot tapahtuvat uskovan elämässä Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta.

Jakeet 15-17:

Jos joltakin puutuu jotakin esim. liittyen jokapäiväiseen elämiseen (ruoka), niin uskovan tehtävä on auttaa tässä kohden niiden resurssien mukaan kuin itse kullakin on. Jos emme uskovina auta tällaista avuntarvitsijaa, niin silloin ei meillä ole Jumalan mielen mukaista uskoa. Jumalan mielen mukainen usko Pyhän Hengen voiman avulla tulee esiin hyvinä tekoina, joiden kautta myös saamme auttaa niitä joilla on puutteita elämässään esim. (ruoka, vaatteet jne.) Jos uskovan elämässä ei ole uskon tekoja, niin silloin hänen uskonsa on kuollutta uskoa ja teoreettista pääntietoa. Tällaisesta kuolleesta uskosta tulee tehdä parannus ja suostua siihen, että Jumalan saisi vaikuttaa meissä uskon tekoja Pyhän Hengen voiman kautta.

Jakeet 18- 20:

Jaakob tuo esille ettei voi olla uskoa ilman tekoa, vaan uskosta seuraa teot. Usko ilman uskon tekoja on voimatonta uskoa, eikä se ollenkaan Jumalan mielen mukaista uskoa.

Jakeet 21-24:

Aabrahamin vanhurskautus tapahtui paljon ennen kuin hän aikoi uhrata Iisakin uhrialttarilla. Melkisedekin kuningas siunasi Aabrahamin, jonka jälkeen Jumala ilmestyi Aabrahamille sanoen: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Tämän lupauksen Aabraham uskoi sydämessään ja niin Jumala luki sen vanhurskaudeksi Aabrahamille. Tämän vanhurskautuksen jälkeen Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa. Näin tapahtui siis Aabrahamin vanhurskautus. Kun Aabrahamin meni Iisakin kanssa uhrialttarille, niin hän tuli vanhurskaaksi, eli oikeamieliseksi Jumalan edessä. Jaakob ajoi takaa sitä, että usko tuottaa vanhurskaita tekoja, eikä johdata meitä elämään synnissä, eikä jätä meitä hedelmättömiksi, vaan kasvattaa uskovassa Hengen hedelmän mukaista elämää. Jaakob ei siis opettanut tekojen kautta pelastumista, vaan uskon seurauksesta tapahtuvia uskon tekoja.

Uskoon tulemisen jälkeen seurauksena on uskon teot, jotka Jumala vaikuttaa meissä sanan opetuksen ja Pyhän Hengen voiman kautta. Näin nämä uskon teot eivät pelasta meitä kadotuksesta, vaan synnistä, joka maailmassa vallitsee. Uskon tekojen kautta saavutetaan siis vanhurskas mielenlaatu ja evankeliumin vastaanottaminen vanhurskauttaa eli pelastaa.

Jaakob opetti, ettei uskoa voi olla ilman tekoja. Uskomalla evankeliumin Jumala vanhurskauttaa eli pelastaa ihmisen kadotuksesta iankaikkiseen elämään (luetaan syyttömäksi Jumalan edessä), ja tekojen kautta tullaan Uudessa Liitossa vanhurskaaksi (jolloin pyhityselämän kautta uskovan mieli muuttuu oikeamieliseksi), mutta tekojen kautta ei pelastu kadotuksesta iankaikkiseen elämään, vaan synnistä, joka vaikuttaa maailmassa.

Selvennän hiukan: Evankeliumin vastaanottamisen kautta tapahtuva pelastuminen tapahtuu ilman uskon tekoja, sillä pelastumisessa uskotaan sydämessä, että on tehnyt syntiä Jumalaa vastaan ja uskotaan Jeesus Herraksi. Näin pelastutaan kadotuksesta Jumalan lapseuteen. Vanhurskautus ja vanhurskautettu julistetaan syyttömäksi iankaikkiseen kadotukseen ja hänet vapautetaan (vanhurskautetaan) saatanan vallasta iankaikkiseen elämään ja Jumalan valtakuntaan synnit anteeksi saaneena Jeesuksen elämän, veren, kuoleman ja ylösnousemuksen tähden. Tämä vapautus vapauttaa tuomiosta, mutta ei muuta hänen mieltänsä. Uskovasta tulee oikeamielinen (vanhurskas), kun hän suostuu kasvamaan Jumalan tahdon mukaiseen elämään Pyhän Hengen vaikuttaman pyhityselämän kautta. Pyhityselämän kautta tuleva vanhurskaus on juuri sitä mitä Jaakob tarkoitti, että uskon ilman tekoja on kuollutta uskoa. Sillä ilman tekoja ei ole oikeata uskoa. Uskon teoilla ei ansaita taivaspaikkaa ja pelastusta, vaan pelastutaan synnistä, joka maailmassa vallitsee.

Jakeet 25,26:

Raahab oli myös vanhurskas ja uskoi Jumalaa, siitä oli todistuksena uskon teko. Jaakobin opetus on tärkeä osa Raamatun kokonaisopetusta, sillä se opettaa Hengen hedelmän muodostumista meidän sydämissämme. Jumalan armo ei pelasta meitä jatkamaan synti elämää, vaan se kasvattaa meitä elämään siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti, Tiit 2 luku.

Jaakob opetti siis ihan oikein ettei todellinen usko Jumalaan ole ilman tekoja. Jaakob ei puhunut mitään lain teoista, vaan uskon teoista, jotka Jumala vaikuttaa niissä jotka Häntä rakastavat.

 

Petri Paavola

 



website statistics
eXTReMe Tracker