Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


 


 

Veden muuttuminen viiniksi

 

Jeesuksen ihmeteko kun Hän muutti veden viiniksi Kaanan häissä on saanut aikaan monenlaisia tulkintoja ja opetuksia. Veden muuttuminen viiniksi sisältää tärkeän viestin siitä kuka Jeesus oli ja on. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan avulla rukouksen kera.

Jeesuksen veden muuttaminen viiniksi on saanut jotkut uskomaan, että Jeesus hyväksyy päihtymisen (varsinkin alkoholisti voi ajatella näin), jotkut opettavat Pyhän Hengen juopumuksesta ja pitävät Jeesuksen veden viiniksi muuttumista vertauskuvallisena opetuksena Pyhän Hengen juopumuksen vaikutuksena. Monia muitakin tulkintoja on tästä aiheesta, mutta ei niistä sen enempää.

Luuk 12:
45 Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: ‘Herrani tulo viivästyy’, ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja juomaan ja päihdyttämään itseänsä,
46 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin uskottomille.

1 Kor 6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Herra Jeesus toi esille, että alkoholista päihtyminen on kadottava synti sekä Raamattu sanoo muuallakin juopumuksen olevan kadottava synti. On tietenkin päivän selvää ettei Jeesus muuttanut vettä viiniksi sitä varten, että häävieraat voisivat juopotella ja juopua siitä, koska juopottelu on kadottava synti. Jeesus ei kannata ja hyväksy synnin tekemistä ja siksi sellainen opetus, joka opettaa Pyhän Hengen vaikuttavan juopumuksen kaltaista olotilaa on paha ja eksyttävä harhaoppi. Veden muuttamisella viiniksi oli tärkeä merkitys, joka kertoi kuka Jeesus on.

Joh 2:
1 ¶ Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".
6 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
7 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
8 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
11 Tämän ensimmäisen tunnustekonsa Jeesus teki Galilean Kaanassa ja ilmoitti kirkkautensa; ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Matt 1:19 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.

Luuk 1:
26 ¶ Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,
27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
28 Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: "Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi."
29 Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa.
30 Niin enkeli sanoi hänelle: "Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä.

Raamatun opetuksen mukaan Joosef oli hurskas mies ja Maria armoitettu (alkutekstin  mukaan - hyväksytty, suuresti suosittu). Joosef ja Maria olivat hurskaita Jumalan edessä, jotka eivät rypeneet synnissä, eivätkä varmasti olleet juomareita, eivätkä halunneet osallistua ryyppyjuhliin. Jumala valitsi Pojalleen hurskaat vanhemmat, jotka eivät rientäneet synnin riennoissa, vaan halusivat palvella elävää Jumalaa totuudessa. Kaanaan häät eivät olleet ryyppyjuhlat.

Kun Raamattu sanoo Joh 2:10 jakeessa jokaisen panevan ensin esille hyvän viinin ja sitten kun juopuvat, niin huonomman, mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti, niin se ei tarkoita eikä sano, että Kaanaan häissä ihmiset olisivat olleet juovuksissa, vaan se oli yleinen toteamus mitä häissä voi tapahtua. Kaanaan häät olivat hurskaiden juutalaisten häät, ei ryyppyjuhlat, sillä Herra Jeesus ei omalla toiminnallaan edesauttanut synnin harjoittamista, vaan vahvisti vanhurskautta ja Jumalan tahtoa sekä Jeesus eli täyttäen Jumalan lain ja tahdon, johon ei kuulu juopumuksen synnin edistäminen.

Koska Maria oli hurskas Jumalaan uskova nainen, niin hän ei varmasti olisi pyytänyt Jeesusta tekemään lisää viiniä, jos hääväki olisi ollut päihdyksissä. Samoin jos hääväki olisi ollut juovuksissa tai heidän aikomuksenaan olisi päihtyä viinin loputtua, niin Jeesus ei olisi tehnyt viini ihmettä, koska Jeesus ei tullut edistämään syntiä, vaan pelastamaan ihmisiä synnin vallasta.

Jeesus muutti veden viiniksi, eli muutti aineen ja materian toiseen olomuotoon. Veden muuttaminen viiniksi oli Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko, jonka kautta Hän ilmoitti kirkkautensa (Jumalan kirkkaus). Raamattu kertoo Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa Jumalan luomistöistä. Koska Herra Jeesus oli Jumala, joka tuli ihmiseksi, niin siksi Hän teki ensimmäisen ihmeensä ja tunnustekonsa luomisihmeenä, jossa Hän muutti aineen ja materian toiseksi, eli veden viiniksi. Veden muuttaminen viiniksi oli todistus Jeesuksen Jumaluudesta, että Herra Jeesus oli lihaksi tullut Jumala, Immanuel (Jumala meidän kanssamme). Herra Jeesus ei muuttanut vettä viiniksi siksi että juutalaiset voisivat juopotella, vaan siksi että Hän todisti sen kautta olevansa Jumala, joka tuli lihaksi (Immanuel).

Jeesus muutti veden viiniksi kuudessa vesiastiassa, jotka olivat varattu juutalaisten puhdistautumiseen (käsien pesu ja puhdistusrituaalit). Puhdistusastiat olivat tyhjiä ja Jeesus käski täyttämään ne vedellä ja vesi muuttui viiniksi. Puhdistusastiat eivät olleet tarkoitettu viinin valmistamiseen tai viinin juomiseen, vaan puhdistautumiseen veden kautta. Tämä tärkeä yksityiskohta paljastaa sen ettei Jeesus muuttanut vettä juopumisen tarkoitukseen. Sitten on ymmärrettävä ettei Jeesuksen vedestä muuttunut viini ollut tavallista viiniä, vaan Jumalan valmistavaa viiniä (Jumala ei kannata ja tue syntiä eikä tee tekojaan syntiä varten), jota ei ollut tarkoitettu juopumisen tarkoitukseen, vaan nautittavaksi ilman juopumisen tarkoitusta osoituksena Jumalan huolenpidosta totuuden puhtaudessa sekä Jeesuksen todistuksesta luomisihmeen kautta, että Jumala oli tullut lihaksi Hänessä.

Ef 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno (asotia), vaan täyttykää Hengellä,

Kreikankielen sana asotia on pelastumisen vastakohta ja siksi sen eräs merkitys on pelastumattomuus (pelastumattomuuden tilassa) sen lisäksi sana asotia tarkoittaa irstaus ja riettaus. Kreikankielen sana asotia tulee sanasta sodzo, joka tarkoittaa pelastumista. Kun tutkimme Jumalaa sanaa laajemmin, niin senkin valossa ymmärrämme ettei Kaanaan häissä juopoteltu, koska juopuminen viinistä aiheuttaa irstaan menon, joka on syntiä, eikä Herra Jeesus kannata eikä tue syntiä millään tavalla.

 


Petri Paavola 17.3.2017

Lähteet:
33/38 Raamattu
Biblia 1776
King James version 1611
 

 

 





eXTReMe Tracker