OIKEA
YHTEYS
"Että
he yhtä olisivat" (Jh 17:11,21-23). Tämä on sana, josta olemme
viimeaikoina saaneet paljon kuulla puhuttavan ja kirjoitettavan. Ja koska asia
on todellakin tärkeä ja Vapahtajamme sydämen toivomus, niin rohkenee allekirjoittanutkin sanan valossa
luoda silmäyksen tähän tärkeään Ylipaimenen rukoukseen. Näyttää nimittäin
siltä, että tätä Jeesuksen rukousta on ymmärretty väärin, ainakin siltä
kohdalta, kun on kysymys, miten päästään yhteyteen. Siitä ei liene kenelläkään
eri mielipidettä, että Jeesuksen tahto on, että kaikki, jotka uskovat Häneen,
olisivat jo täällä alhaalla yhtä, jotta maailma uskoisi Jeesuksen. (Siksi
lienee turhaa kajotakaan asian tähän puoleen.) Mutta se, miten tähän päästään,
on juuri asia, josta näyttää olevan paljon erimielisyyttä. Jopa tämä Jeesuksen
rukouskin osoittaa, että tätä yhteyttä ei ole helppo saavuttaa. Jos yhteys taas
kaikkien kristittyjen keskellä on ilman muuta selvä, niin vaikeaksi jää
käsittää, miksi sitten Jeesus rukoili, "että he yhtä olisivat". On
siis selvää, että Jeesuksen tahto on, että kaikki Jumalan lapset olisivat yhtä.
Katsokaamme nyt, hyväksyykö Raamattu kaikki erilaiset opit ja onko Jumalan
Sanan mukaista harrastaa yhteyttä välittämättä ollenkaan opin käsitteistä.
Luomme
ensin silmäyksen Roomalaiskirjeen 16. lukuun. Sen 17 ja 18 jakeessa apostoli
Paavali kirjoittaa: "Mutta minä kehotan teitä, veljet, pitämään silmällä
niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia,
jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele
meidän Herraamme Messiasta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla
sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet." Rooman seurakunnan
keskelle oli siis tullut eräitä, jotka saivat aikaan erimielisyyttä ja
pahennusta vastoin sitä oppia, jonka he olivat saaneet, ja tällä uudella opilla
he saivat aikaan erimielisyyttä. Ei näytä Paavali katselevan näitä liian
suopein silmin, vaan kehottaa vetäytymään heistä pois. Ei siis saanut tulla kysymykseenkään
mikään veljeily ja yhteyden harrastaminen heidän kanssaan. He kyllä osasivat
puhua kauniisti ja suloisesti ja varmaan juuri sillä he pettivätkin
vilpittömäin sydämet. Mutta Paavali varoitti seurakuntaa tältä vaaralta ja
sanoi näitten julistajain etsivän vain omaa hyväänsä ja palvelevan vain omaa
vatsaansa. Samoin Paavali mainitsee 2Kr 11. luvussa valheapostoleista ja
petollisista työntekijöistä, jotka myyskentelivät Jumalan sanaa. Olivat siis
"palkkapappeja". En usko, että Paavali näittenkään kanssa olisi
pitänyt yhteisiä kokouksia ja harrastanut yhteyttä. Sitten Gl 5:6-12 kerrotaan
eräistä, jotka olivat tulleet Galatiaan ja tahtoivat vääristellä Messiaan
evankeliumia. Nämä Galatiaan tulleet opettivat erikoisesti, että heidän tuli
kaiken muun lisäksi ympärileikkauttaa itsensä ja pitää Mooseksen lakia.
Ympärileikkauksen he panivat aivan autuuden ehdoksi. Löytyy tänäkin aikana
henkilöitä, jotka ovat panneet tällaisia lisäperustuksia, kuten esim.
lapsikasteen armo jne.
Miten
Paavali suhtautui näihin, joidenkin mielestä ehkä "toisarvoisiin"
asioihin ja niiden julistajiin? Gl 2:4,5 hän kirjoittaa: "Noiden pariimme
luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet
vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme
hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus
säilyisi teidän keskuudessanne". Ei siis puhettakaan mistään veljeilystä,
vaan Paavali sanoi, ettemme hetkeksikään alistuneet antamaan myöten. Ei ollut
Paavalilla mitään kunnioitusta toisin ajattelevia kohtaan, sillä hän ei
lukeutunut niihin miehiin, jotka pitävät joitakin Jumalan sanan totuuksia
"toisarvoisina". Nykyään löytyy, ikävä kyllä, sananjulistajia, joiden
mielestä monet tärkeät Jumalan sanan totuudet ovat "ehdonvallan
asioita". Paavali ei kunnioittanut toisten "vakaumusta", jos se
poikkesi Jumalan sanasta. Paavalista ei varmaankaan olisi ollut nykyisiin
kristittyjen yhteyttä edistäviin kokouksiin, joissa on mottona: "Ei saa
puhua erottavista asioista". Kun hän havaitsi Keefaan (Pietari)
ulkokultailevan Antiokiassa, niin hän vastusti häntä vasten kasvoja! Paavali ei
suvainnut mitään ulkokultailua, vaan kun hän näki, etteivät he vaeltaneet suoraan
evankeliumin totuuden mukaan, nousi hän jyrkästi heitä vastustamaan (Gl
2:11-14). 2Ts 2. luvussa kirjoittaa Paavali lopun ajasta ja erikoisesti
laittomuuden ilmestymisestä, jonka tulemuksen hän sanoo tapahtuvan saatanan
vaikutuksesta, valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja
kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sen
tähden, etteivät he ota vastaan rakkautta totuuteen, voidakseen pelastua.
Ja sen tähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat
valheen. Se on erittäin vakava varoitus lopun ajan kristityille. Paavali
kehottaa: "Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä
opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai
kirjeestämme" (2Ts 2:15). "Pitäkää kiinni niistä opetuksista".
Eikö
nykyään opeteta aivan päinvastoin? "Ei se ole niin tärkeätä. Ne ovat
ehdonvallan asioita", jne. on nykyajan tunnus Sanan totuuksista
puhuttaessa. Mutta meidän on herättävä näkemään se suuri eksytys, joka tässä
piilee. Niin kauniilta kuin kuulostaakin, että kaikki kristityt yhtä olisivat, piilee
sen nykyisessä ilmenemismuodossa suuri vaara tinkiä ja luopua niistä
opetuksista, jotka Jumalan sanasta olemme saaneet. Nuorelle Timoteukselle
kirjoittaa Paavali kehottaen häntä varoittamaan eräitä, etteivät vieraita
oppeja esittäisi (1Tm 1:3,4). Samoin hän neuvoo Tiitusta valitsemaan sellaisia
seurakunnan vanhimpia, jotka pysyvät kiinni opin mukaisessa ja luotettavassa
sanassa (Tiit 1:9). Jo näistä Raamatun kohdista huomaamme, että Paavali ei
ollut niitä miehiä, jotka hyväksyivät minkälaisen opin hyvänsä. Siksi tulee
meidänkin tarkoin huomioida tämä, ettemme eksyisi ja joutuisi
"virran" vietäväksi. Varmaan olemme kaikki siitä yhtä mieltä, Että
Paavalilla oli näihin asioihin sanottavana Jumalan mielipide, koska Pyhä Henki
on nähnyt hyväksi kirjoittaa ne opetukset Pyhään Raamattuun.
RAAMATUN
TIE YHTEYTEEN
Edellä
olevan johdosta voisi joku mahdollisesti huomauttaa: "Eikö sitten Raamattu
tunnekaan kristittyjen yhteyttä?" Tähän voimme jo etukäteen vastata:
"Kyllä tuntee". Harvaa totuutta Raamattu painostaa niin kuin uskovien
yhteyttä, mutta yhteyttä oikealla tiellä. Sama Paavali, joka ankarasti
tuomitsi "toisin ajattelevat", puhuu hyvin selvästi uskovien
yhteydestä ja sen säilyttämisestä. Hän kirjoittaa Efeson seurakunnalle:
"pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä (4:3)".
Hän siis kehottaa säilyttämään hengen yhteyden. On nimittäin olemassa Raamatun
mukaan kahdenlaista yhteyttä, Hengen ja Sanan yhteys. Olen uskomassa, että todellisen
yhteyden saavuttamiseksi tulee näitten kulkea käsi kädessä. Kun Paavali
puhui efesolaisille Hengen yhteydestä, niin samaan hengenvetoon hän myöskin
kirjoittaa Sanan yhteydestä. "Yksi ruumis ja yksi henki, niin kuin te
olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä" (Ef
4:4-6). Tässä on todellisen yhteyden alkusanat. Tätä tietä kehotti Paavali
efesolaisia säilyttämään yhteyden ja tällä tiellä kasvamaan Messiaan täyteyden
täyden iän määrään, etteivät "enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja
joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen
kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin
tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus (Ef 4:14,15).
Mutta
miten voimme totuutta noudattaa rakkaudessa, jos emme pidä kiinni totuuden
sanasta? En todellakaan ymmärrä, mistä Raamatun kohdasta voidaan saada tukea
käsitykselle, että monet Jumalan sanan totuudet ovat "ehdonvallan
asioita" ja voidaan pitää ja säilyttää yhteyttä, ilman että alistutaan
kaikessa sanan alle. Fil. 3:16:ssa apostoli kirjoittaa: "Kunhan vain,
mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!" Tätäkin Raamatun
paikkaa olemme kuulleet tässä yhteydessä selitettävän väärin. Ei Paavali tässä
sano, että saamme kukin vaeltaa sen näkemyksen mukaan, mikä meillä, tai sillä
kirkkokunnalla on, johon kuulumme, ja kuitenkin olisimme samalla tiellä. Ei,
koskaan hän ei näin ajatellut, sillä olemmehan edellä selvästi havainneet,
ettei hän hyväksynyt mitä oppia tai käsitystä hyvänsä. Hänhän sanoo selvästi,
että meidän tulee vaeltaa samaa tietä. Jeesus on tie (Jh 14:6) ja Hän
on myöskin Sana (Jh 1:1). On kovin vaarallista se oppi, jossa esitetään
Messias sen mukaan, miksi me itsekukin Hänet mielikuvituksissamme kuvittelemme.
Se Messiaskuva ei ole todellinen, ja se vie ainakin herkät ja sielulliset
ihmiset sairaalloisuuteen. Mutta se kuva, jonka Raamattu meille esittää, on
todellinen ja vie meidät oikealle ja raittiille pohjalle. Siksi tulee meidän
vaeltaa sanan tietä ja sillä tiellä kirkastuu meille Messias oikeassa valossa.
Tällä tiellä ovat toiset ehtineet pitemmälle, toisten ollessa vielä
alkutaipaleella, niissä ensimmäisissä askeleissa. Toinen on vasta tullut
uskoon, toinen on käynyt jo kasteella, kolmas on saanut jo Pyhän Hengen
kasteen, mutta vanhemmat kristityt ovat päässeet jo pitemmälle näissä Karitsan
askeleissa. Kuitenkin he kaikki ovat vaeltamassa samaa tietä. Parannus, vesi-
ja Henkikaste jne. ovat Messiaan opin alkeita (Hbr 6:1,2). Mutta emmehän
luonnollisestikaan voi ottaa kolmatta askelta, jos emme ensin ota ensimmäistä
ja toista. Samoin on myöskin näissä asioissa. Ensin tulee kulkea alkeet ja
sitten sitä tietä pyrkiä täydellisyyteen. Ja tärkeätä on, "että kaikki
vaellamme samaa tietä". Näillä ihmisillä on yhteys siitä huolimatta,
että toiset ovat päässeet pitemmälle kuin toiset. Se yhteys ei ole mitään
keinotekoista, vaan luonnollista Jumalan synnyttämää.
MITEN
PÄÄSTÄÄN TODELLISEEN YHTEYTEEN?
Edellä
olemme jo havainneet, ettei Raamattu hyväksy minkäkaltaista yhteyttä tahansa,
ja tässäkin asiassa me tahdomme kuulla enemmän Jumalan Sanaa kuin ihmisiä.
Mutta koska Jeesus rukoili, "että he yhtä olisivat", ja Raamattu
painottaa, että kaikki Jumalaan uskovat olisivat yksimielisiä, heillä olisi
sama rakkaus ja kaikki harrastaisivat samaa (Fil 2:2-5), niin on meidän
löydettävä myöskin tie, jolla kaikki kristityt voisivat yhtyä, että olisi yksi
lauma ja yksi Paimen. Sillä tiellä, jolla nykyään jotkut koettavat saada
yhteyttä aikaan, ei koskaan tulla saavuttamaan todellista ja kestävää yhteyttä.
Siksi tulee meidän löytää parempi ja kestävämpi pohja tälle tärkeälle ja
pyhälle asialle. Apt 18:24-28:ssa on kerrottu pieni, mutta kaunis esimerkki
siitä, miten voidaan päästä yhteyteen toisinajattelevien kanssa. Efesoon saapui
mies, nimeltä Apollos. Hän oli puhetaitoinen ja väkevä Raamatussa. Tälle oli
opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana Hengessä ja opetti tarkoin
Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen. Apolloksella näyttää
siis olleen kasteasiassa eri näkemys kuin Priskillalla ja Akylaalla. Kun
Apollos oli lopettanut puheensa, ottivat Priskilla ja Akyllas hänet kotiinsa ja
selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien. Tässä näemme nyt toisinajattelevat
yhdessä, ja kuululle kaunopuhujalle selvittää kaksi yksinkertaista Herran
opetuslasta selvempää Jumalan tietä. Ei kerrota, että Apollos olisi noussut
heitä vastustamaan ja väittänyt olevansa kasteasiassa yhtä oikeassa kuin
Priskilla ja Akylaskin. Ei, sitä ei varmaan Apollos väittänyt, vaikka
Johanneksen kaste olikin taivaasta, niin kuin Jeesuskin kerran todisti. Hän
kuunteli nöyränä heidän opetustaan ja oli valmis alistumaan Jumalan Sanan alle.
Kysymme,
mistä löytyy nykyaikana ne sananjulistajat, jotka ovat niin nöyriä, että ovat
valmiit tarkistamaan opinkäsityksensä Jumalan Sanan valossa niin kuin Apollos
teki? Jos papeilla ja saarnaajilla on todellakin rehellinen halu saada jotakin
kosketusta ja yhteyttä, niin miksi ei jo alussa lähdetä oikealle tielle ja
lasketa kristittyjen yhteydelle pohjaa, joka kestää. Eräs kirjoittaja väittää,
että nykyisellä kristittyjen yhteydellä on yhteys Jumalan Pojassa, Pyhässä
Sanassa ja Pyhässä Hengessä. Sitten selvittäessään tätä tarkemmin hän mm.
mainitsee, että me uskomme Raamatun Pyhän Hengen innoittamaksi kirjaksi.
Kuitenkin samalta taholta on lausuttu ajatus, että monet tärkeät totuudet ovat
vain "ehdonvallan asioita". Mitä hyödyttää uskoa Raamattua Pyhän
Hengen innoittamaksi, jos emme usko kaikkea ja pidä jokaista sen sanaa
tärkeänä, ei ainoastaan uskoa vaan myöskin totella. "Sillä me olemme
kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai
kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa
Henkeä" (1Kr 12:13). Korinttolaiset olivat siis yhdistyneet sekä
sisäisessä että ulkonaisessa mielessä. He olivat tulleet kastetuiksi samalla
kasteella ja juoneet samaa Henkeä, jota apostolitkin helluntaipäivänä. Tässä
viittoilee apostoli ja ennen kaikkea Jumala meille tietä todelliseen yhteyteen.
Miksi emme mekin kaikki ole valmiit alistumaan ja tarkistamaan omia ja
kirkkokuntamme opinkäsityksiä Jumalan Sanan valossa?
Jos huomaamme olevamme jossain kohden väärässä, niin eikö
pyhä velvollisuutemme ole silloin luopua väärästä ja ojentaa elämämme ja
oppimme Jumalan Sanan mukaan? Sillä jos kerran julistamme Raamatun arvovaltaa
ja sanomme sen olevan Jumalan Sanaa, niin luonnollisesti silloin haluamme
myöskin tehdä niin kuin Raamattu sanoo. Se veruke ei kelpaa Jumalalle eikä
rehelliselle etsijällekään, että kun emme voi käsittää täydellisesti, niin
saman tekeväähän se on, miten uskomme ja toimimme. Jumala sanoi selvästi
Moosekselle, että hänen tuli tarkoin tehdä sen mallin mukaan, jonka hän
vuorella sai. Kysymme, kuka antaa jollekin kirkkokunnalle, paaville, piispalle,
jollekin professorille tai mahdollisesti yksinkertaiselle saarnaajalle luvan
ajatella, opettaa ja toimia toisin kuin Jumalan Sana sanoo? Tai eikö Raamattu
sitten olekaan luotettava ja ainoa oikea kirja näissä asioissa? Väkisin tulee
näin kysyneeksi katsellessaan nykyistä touhua pyrittäessä yhdistämään
kristittyjä. Raamatussa on tosin yhtä ja toista vaikeasti tajuttavaa, jota
tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon, mutta omaksi
kadotuksekseen ("2Pt 3:16,17). Kuitenkin on Raamatun tie aivan
maallikonkin ymmärrettävissä ja Pyhän Hengen valaisemana voi oppimatonkin
tunkeutua syvemmälle Raamattuun kuin koskaan joku jumaluusopin professori.
"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole
kenenkään omin neuvoin selitettävissä" (2Pt 1:20).
Mutta
kun on kysymys Krsituksen opin alkeista, niin ne ainakin pitäisi olla jo
yksinkertaisimmallakin uskovalla selvänä, puhumattakaan niistä, jotka jo toisia
opettavat. Ja jos ei edes näissä alkeissa voida olla yhtä, niin missä sitten
voidaan yhtyä? Miten voidaan katon harjalla yhtyä, jos ei vielä perustustakaan
ole laskettu? Se on mieletöntä, keinotekoista ja niin kuin eräs veli kerran
sattuvasti kirjoitti: "se ei kelpaa muuhun kuin näyteikkunaan ja siinäkin
pilaavat sen kärpäset". Kun on kysymys siitä, miten päästään todelliseen
yhteyteen, niin on allekirjoittaneella ehdotus: Kaikki, joille asia on todella
kallis, kokoontuvat yhteen ja jokainen on valmis alistumaan Jumalan Sanan
ojennettavaksi. Kenelle Jumala sitten on antanut sanastaan suuremman valon
opettaisi toisia niin kuin Priskilla ja Akylas Apollosta. Ensinnä kaikki
laskisivat sanan mukaisen perustuksen, niin kuin apostoli Heb 6:1,2:ssa
kirjoittaa ja sitten sitä tietä pyrittäisiin täydellisyyteen. Uskon, että tällä
tiellä löytyisi oikea ja luja pohja tälle kalliille asialle. Niin kauan kuin
yhteyttä koetetaan saada aikaan ilman, että kenenkään tarvitsee luopua
"vakaumuksestaan", ja vielä alleviivataan, ettei kenenkään tarvitse
luopua siitä "valosta", joka hänellä on, niin kaukana ollaan
todellisuudessa vielä Jeesuksen rukouksesta: "että he yhtä olisivat". Jopa on suorastaan
väärin käyttää silloin kokousten mottona "Totuutta noudattaen
rakkaudessa", kun ei ole ajatustakaan noudattaa totuutta. Sillä
Jeesus sanoi: "Sinun Sanasi on Totuus" (Jh 17:17). Meidän tulee
rakastaa jokaista Jumalasta syntynyttä (1Jh 5:1). Raamattu opettaa meitä
rakastamaan jopa vihamiehiämmekin. Mutta se ei saa tapahtua totuuden
kustannuksella. Sillä rakkaus "ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee
yhdessä totuuden kanssa" (1Kr 13:6). "Ja rakkaus Jumalaan on
se, että pidämme Hänen käskynsä" (1Jh 5:1-3). Juutalainen,
Jeesukseen uskova MacIntosh kirjoittaa
Viidennen Mooseksen kirjan selitysteoksessa: "On hulluuden huippu puhua
rakkaudesta Messiaaseen, jolle rakasta Hänen Sanaansa". Allekirjoittanut
ei tahdo seisoa Jumalaa vastaan tässäkään tärkeässä asiassa, mutta pyhä
velvollisuutemme on korottaa äänemme silloin, kun vääristellään Herran suoria
teitä. Yhdyn lopuksi Paavalin sanoihin: "Me emme voi mitään totuutta
vastaan, vaan totuuden puolesta" (2Kr 13:8).
Vilho
Soininen