18. Sakramentti
Kirkkojen
opettama lapsikaste onkin selvä eksytys, lupaahan se siihen uskovalle, pelastuksen
synnistä, vapautuksen perkeleen vallasta, siinä saa Pyhän Hengen, tullaan
seurakunnan jäseneksi, tullaan Jumalan lapseksi. Raamattu opettaa, että kun
tunnustamme syntimme ja uskossa vastaanotamme Jeesuksen saamme syntimme
anteeksi ja meistä tulee Jumalan lapsia, Kristuksen seurakunnan jäseniä ja
sitten otamme kasteen Herran Jeesuksen nimeen ja saamme uskon kautta Pyhän
Hengen.
Jumalan
Sanan ilmoitus määrittelee kuka kastetaan ja miksi kastetaan ja miten
kastetaan. Lapsikasteen kannattajat hakevat tukea näkemyksilleen Apostolien
jälkeisestä seurakunnan historiasta, jossa heidän mukaansa on kastettu lapsia. Tällainen
ajatus ja oppirakennelman muodostaminen on Raamatun selvän ilmoituksen
ulkopuolista todistelua, lapsi kasteen raamatullisuudesta. Raamatullinen yksi
kaste löytyy vain ja ainoastaan Raamatusta, joka on kaikille sukupolville ainoa
Raamatullinen Jumalan sanan ilmoitus. Raamatun opetuksen perusteita ei ole
viisasta etsiä kirkkohistoriasta, koska sillä tiellä ajautuu helposti ojasta
allikkoon. Ainoa tapa todistaa Raamatullinen opetus on osoittaa se Jumalan
sanasta, sillä siellä on tuore ja selvä Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle. Lapsikaste
on kirkon väärä opetus, jonka tulisi jokaisen uskovan hylätä pois elämästään
lihan tekona.
Raamattu
ei opeta mitään ns. kirkollisesta kasteen sakramentista, eikä muistakaan
sakramenteista. Sakramentin syntymä juuret ovat vanhoissa mysteeri uskonnoissa
ja kirkkolatinan sana sacramentum tulee kreikan kielen sanasta
mysterion.
Sacramentum sana tarkoitti
roomalaisen sotilaan lippuvalaa, joka oli uskollisuudenvala Rooman keisarille
ja armeijalle. Vala olikin luonteeltaan salaisuus (sacramentum), johon
liitettiin maagisia voimia. Alkuperältään sakramentti on kuitenkin
pakanauskonnollinen rituaali. Myös vanhoihin mysteeriuskontoihin käytiin
sisälle sakramenttien kautta. Näin mm. Iisis-Osiris-Horus ja
Mithras- kulteissa, samoin Eleusiin, Attiksen, Dionysioksen ym. palvonnassa. Mysteeri,
eli sakramentti yhdisti sakramentissa mysteiksi vihityt toisiinsa ja “
jumaluuteen”. Olennaista oli elämän täydellinen uudistuminen, jonka sai aikaan
sakramentin vaikuttama kuolema ja ylösnousemus. Sakramentti oli kuljettanut
vihityn pimeyden läpi valoon. Sakramentin kautta tultiinkiin sisälle kaikkien
maailmanvaltojen valta-uskontoihin, ja kaikkien niiden ytimenä oli eri nimillä
vaikuttama muinaisen Baabelin/Babylonian uskonnon Taivaan
kuningatar-Äiti-lapsikultti. Ja sellaisena se oli myös viimeisessä, Uuden
Liiton alkuseurakunnan aikana vaikuttaneessa Rooman maailmanvaltakunnassa,
josta se sekoitettiin kristinuskon kanssa alkuseurakunnan turmeltuessa ja
enemmistön luodessa seurakunnan rinnalle kirkkolaitoksen, lopullisesti
300-luvulla jKr. Siitä lähtien myös valtionkirkkoihin on tultu sisälle
sakramenttipapin toimittaman. (Sakramentti ja kirkko)
Sakramentti
käsite ei nousekaan Raamatusta, vaan pakanallisista mysteeriuskonnoista. Katolinen
kirkko, joka syntyi pakanallisen Rooman valtakunnan sisälle, oli jo omaksunut
sakramenttiuskonnon harjoittamisen. Katolinen kirkko siirsi pakanallisen
sakramentti- käsitteen kirkkonsa jumalanpalvelus menoihin, jättäen sakramentit
olemaan, kuitenkin sillä tavalla, että se vaihtoi pakanallisille sakramentti
käsitteille ns. kristilliset nimet, esim. äiti- lapsi käsite vaihtui Maria- Jeesuslapsi
käsitteeksi. Opetus pakanalliseen sakramenttiin osallistumisesta, joka pelasti
ihmisen pimeydestä valoon, vaihdettiin lapsikasteen ja ehtoolliseen
sakramenttiin, jotka antavat pelastuksen jokaiselle, joka osallistuu näihin
sakramentteihin. Näin pakanallinen epäjumalanpalvelus istutettiin katoliseen
kirkkoon. Katolinen kirkko ei ole Raamatun opettama Jumalan seurakunta, koska
Jumalan seurakuntaan ei tulla sisälle pakanallisten eikä ns. kristillisten
sakramenttien kautta. Jumalan seurakuntaan tullaan sisälle sen jälkeen, kun on
kuultu pelastuksen evankeliumi ja tehty parannus ja sydämen ja suun
tunnustuksella julkisesti uskotaan Jeesuksen Kristuksen ja Jumalan sanaan. Nämä
pakanalliset sakramentti-riitit, joita katolinen kirkko harjoittaa siirtyivät perintönä
myös ortodoksiseen ja luterilaiseen kirkkoon.
Etymologia
eli se, mistä joku sana on muodostunut, ei tietysti ole sama asia, kuin sanan
merkitys tänä päivänä, mutta kiistaton tosiasia on, ettän Sakramentti sanan
alkumerkitys on syvästi pakanallinen. Sakramentti-käsite on Raamatulle
tuntematon käsite, eikä tämän sakramentti käsitteen sisältö tänäkään päivänä
ole irrallaan sen pakanallisesta alkumerkityksestä, vaan se on yhä
edelleenkin, hämmästyttävänkin suorassa, yhteydessä alkuperäänsä. Vuosisadat ja
-tuhannetkin ovat vierineet, mutta merkillisen uskollisesti sakramentti
käsitteen sisältö on pysynyt alkuperälleen uskollisena ja pakanallisena. Asia
ei muutu sillä, että noita valjaita on enemmän taikka vähemmän vetämässä myös
Jumalan Hengestä syntynyttä kansaa. (Sakramentti ja kirkko) Kreik sana mysterion ja lat.
sacramentum sanat tarkoittavat salaisuutta. Uskonnollinen maailma on tuosta
sanasta kehittänyt epäraamatullisen sakramentti opetuksen. Seuraavassa on lista
Raamatun kohdista, joissa esiintyy kreik. sana mysterion:
Matt 13:11
Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten
valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu.
Lut.kirkon
pappeja, työntekijöitä ja heidän alaisiaan on käynyt salaa kasteella täällä
kotisuomessa ja esim. Israelissa. Te olette maailman valkeus. Ei voi
ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna
vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät
tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa, Matt 5:11-16.Gal
5:27; Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette
Kristuksen päällenne pukeneet.
Sinä
joka olet Jumalan lapsi ja salaa käynyt kasteella, julkista tekosi, sillä ne
ovat Herrassa tehdyt. Pukeudu Jeesukseen Kristukseen, äläkä pidä ylläsi valheen
vaatteita. Älä sinä Jumalan oma, joka tiedät totuuden, verhoa totuutta
valheeseen. Pitäkäämme kiinni ennemmin rakkaudesta ja totuudesta kuin
valheesta. Sinä Jumalan lapsi, joka et vielä ole käynyt kasteella, mene
Raamatun turvallisen ja selkeän opetuksen mukaisesti kasteelle. EF 4:5; Yksi
Herra, yksi usko, yksi kaste. Efesolaiskirjeen opetus on aivan selvä, on
vain yksi usko ja sen jälkeen vain yksi kaste. Ja tämä yksi kaste otetaan vasta
uskoontulon jälkeen, eikä ennen uskoontuloa. Tämä on Raamatun opettama
kastekäytäntö.
Laitan
tähän seuraavaksi katolisten, ortodoksien ja luterilaisten kasteopetuksista
pienen koosteen.
Katolinen kirkko
- Kaste
puhdistaa perisynnistä ja kaikista muista synneistä…peruuttaa kaikki ajalliset
ja iankaikkiset rangaistukset…tekee meidät…Jumalan lapsiksi ja taivaan
perillisiksi."
- Pyhä
kaste ja mirhavoitelu ovat porttina Kristuksen kirkon jäsenyyteen ja Herran
pyhä ehtoollinen on tämän jäsenyyden kruunaus
-
Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla
meidän keskellämme. Kastevesi on tavallista puhdasta vettä. Jumalan sanaan
liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta
synnistä. Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat
opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen
Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu:
Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Raamattu opettaa:
Koska meillä siis,
veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on
pääsy kaikkeinpyhimpään, Hebr 10:19
sen iankaikkisen
aivoituksen mukaisesti, jonka hän oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa,
meidän Herrassamme, jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja
luottavainen pääsy Jumalan tykö , Ef 3:11-12
Jeesuksen sovitustyön kautta ja uskon kautta Jeesukseen on Jumalaan uskovalla luottavainen pääsy Jumalan tykö. Jeesuksen ristinkuolema sekä ylösnousemus on pelastuksen perustus ja tuon pelastuksen Jumala armostaan lahjoittaa niille, jotka Jumalan armosta tekevät parannuksen ja uskon kautta vastaanottavat pelastuksen sanan.
Siunaavin
terveisin: Petri Paavola
ps.
Tätä materiaalia saa vapaasti kopioida ja levittää jos ei ota tästä mitään pois
tai laita tähän mitään lisää.
Petri Paavola Uusin kirjoitukseni Raamatullisesta vesikasteesta (Sakramentista)
http://www.kotipetripaavola.com
Lähteet:
- Raamattu
33/38
|