Uskonlahko:
Vääristynyt kuva seurakunnan yhteydestä

 

 

Lahko ja lahkolaisuus ei edusta Raamatullista uskoa. Raamattu opettaa lahkon olevan lihan teko, joka tarkoittaa uskoa, jossa lahko ja lahkon jäsen elää vääristynyttä uskon elämää. Tässä kirjoituksessa aion käsitellä aihetta Raamatun opetuksen, omien kokemusteni, vankisairaalan ylilääkäri dosentti Hannu Lauerman havaintojen ja Inkeri Rannilan Diakonia ammattikorkeakoulun opinnäytetyön kautta.

Sisällys:

Oma kokemus
Väärä leimautuminen lahkoksi
Lahko ja lahkohenkinen Raamatun opetuksen valossa
Lahko pitää itseään muita paljon parempana
Lahkon oma oppi
Lahkohenki ja pilkkaaminen
Lahkohengen opin vaatimus
Jos tunnistat että kuulut uskonnolliseen lahkoon
Dosentti Hannu Lauerma
Inkeri Rannila opinnäytetyö lahkon merkkejä
Lahko uskonnollisten lahkojen ulkopuolella



Oma kokemus

En ole itse ollut koskaan vääristyneen uskonlahkon jäsenenä, mutta olen saanut seurata vierestä ihmisiä, jotka ovat olleet ja ovat vääristyneen uskonlahkon jäseniä. Oma taustani on vapaaseurakunta ja baptistiseurakunta (baptistilähetys) sekä hengellinen työyhteys mm. helluntaiseurakunnan sekä luterilaisen kirkon uskovien kanssa. Niillä paikkakunnilla joilla olin mukana kyseisten herätysliikkeiden ja uskovien toiminnassa, niin heidän toimintansa perustui terveeseen seurakunta elämään.

Olen seurannut vierestä muutamien ihmisten elämää, jotka ovat mukana vääristyneessä uskonlahkossa. Heidän elämässään vaikuttaa seuraavanlaisia asioita, joita käsittelen seuraavaksi, vertaamalla niitä Raamatun opetukseen.

Lahkon epäterve opetus

Raamatun opetus


Sokea usko lahkon johtajaan ja hänen opetuksiinsa, jota ei saa kyseenalaistaa.
 


Seurakunnassa annettava opetus pitää tutkia ja koetella Jumalan sanan kautta.

Lahkon johtaja määrittelee opetuksen, joka on aina "oikeaa", jota muut eivät saa kyseenalaistaa.
 

Seurakunnan jäsenten tulee yhdessä tutkia ja koetella sanan opetus, että onko se Raamatun mukaista.

Lahkon johtajan tai opetuksen kyseenalaistavaa henkilöä uhkaillaan Jumalan kostolla, joka on yleensä "kapinallisen" kuolema.
 

Seurakunnan paimenet eivät saa herroina hallita seurakuntaa, vaan kunnioittaen ja rakastaen laumaansa. Raamattu ei opeta yksin johtamista.

Lahkon jäsenet eristäytyvät yleensä kokonaan muista ihmisistä ja maailmasta sekä viettävät aikaa vain lahkon jäsenten kanssa.

Uskovat eivät saa eristäytyä maailmasta, vaan heidän tulee rakastaa kaikkia ihmisiä Jumalan rakkauden ja totuuden mukaan.
 

Lahkon tulkinta ja opetus on oikeaa ja kaikki muut ovat väärässä; negatiivinen ja vihamielinen suhtautuminen ihmisiin, jotka eivät ole lahkon jäseniä.
 

Kukaan ei ole täydellinen opetuksessa ja käytännön vaelluksessa. Jokaisella uskovalla on varaa kasvaa uskossa. Kaikkia ihmisiä tulee kunnioittaa ja pitää lähimmäisinään.

Lahkon jäsenet mustamaalaavat, pilkkaavat sekä panettelevat muiden uskonyhteisöjen jäseniä, kertoen hyvin usein muista valheellisia kertomuksia. Lahkon jäsenet pitävät itseään ainoa oikeana seurakuntana.
 

Mustamaalaus, panettelu ja pilkkaaminen on syntiä. Uskova ei saa valehdella. Kaikki uskovat erilaisissa Raamatullisissa yhteisössä ovat sisaria ja veljiä Herrassa Jeesuksessa.
Lahkohenki on lihan teko, eli synti.

Aluksi kontaktit muihin ihmisiin voivat olla todella ystävällisiä, mutta pyrkimyksenä on kuitenkin käännytystyö ja jos se ei onnistu, niin suhtautuminen muuttuu todella negatiiviseksi.

Tulee rakastaa lähimmäisiä Jumalan rakkaudessa ja totuudessa riippumatta siitä uskooko ihminen Herran Jeesukseen vai ei. Evankeliumin julistaminen kunnioittaa lähimmäisiä, eikä pidä heitä riistana.
 

Lahkohenkinen ihminen vahtii muita ihmisiä ja huomauttaa koko ajan muiden "virheistä", jotka määritellään lahkon opetuksen mukaisesti.
 

Uskovan tulee ensisijassa kiinnittää huomiota Herraan Jeesukseen ja omaan vaellukseensa. Vanhurskauden ja synnin määrittelee Raamattu.

Lahkohenkinen ihminen on ylpeä sekä kova sydämeltään ja suhtautuu muihin ihmisiin halveksuvasti.
 

Ylpeys ja sydämen kovuus on syntiä. Lähimmäisiä tulee kunnioittaa Jumalan rakkaudessa ja totuudessa.

Lahko sitoo jäsenensä tekemään "lähetystyötä", jossa lahkon jäsen on pakotettu viemään lahkon määrittelemää "evankeliumin sanomaa".
 

Evankeliumin julistus ei tapahdu pakosta, vaan rakkaudesta Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Synnin orjuus on pakottamista. Usko on sydämen halu vapaasta tahdosta.

Jotkut lahkot tavoittelevat jäsenten omaisuutta, varastaen, huijaten tai muuten vääryydellä vievät jäsenen omaisuuden.
 

Toisen omaisuuden himoitseminen ja varastaminen jne. on syntiä. Uskova antaa omasta omaisuudestaan vapaasta tahdostaan, ei pakosta.

Naisten alistaminen ja halveksuminen, jonka seurauksena naisten tulla olla hiljaisuudessa miesten seurassa.
 

Raamattu opettaa kunnioittamaan ja arvostamaan naisia ja heillä on lupa puhua ja palvella seurakunnassa.

Lahkohenkisyydessä on varmasti myös paljon muita ikäviä piirteitä, mutta esille tuomani asiat ovat sellaisia, joihin itse olen kiinnittänyt huomiota. Kaikki lahkot eivät toimi samalla tavalla, vaan heillä voi olla erilaisia variaatioita edellä mainituista lahkon tunnusmerkeistä. En tuonut esille tässä kaikkia piirteitä, jota olen nähnyt erilaisten lahkojen jäsenissä, vaan vain niitä piirteitä, jotka ovat kaikkein pahimpia sekä vaarallisimpia.

Väärä leimautuminen lahkoksi

Joskus voi käydä niin, että ihminen joka tulee mukaan  Raamatulliseen ja terveeseen uskovien yhteyteen vääristää sen toiminnan omien haavojensa kautta. Otan tähän esille esimerkin, joka hyvin helposti vääristyy silloin kun ei ymmärrä oikein Jumalan sanan opetusta.

Esimerkki vääristymästä

Raamattu opettaa, että aviomiehen tulee rakastaa vaimoaan kuten Herra Jeesus rakastaa seurakuntaa ja vaimon tulee olla alamainen miehelleen. Raamattu opettaa, että mies on perheenpää. Raamattu ei opeta naisen alistamista, vaan päinvastoin arvostaa naista todella paljon. Tästä on todisteena Raamatun opetus, jossa aviomiehen tulee rakastaa vaimoaan samalla tavalla kuin Jeesus rakastaa seurakuntaansa. Vaimon osa on turvallinen, silloin kun aviomies toimii Raamatun opetuksen mukaan. Raamatullisessa ja terveessä uskossa oleva aviomies pyrkii kasvamaan uskossa rakastamaan vaimoaan sillä tavalla kuten Jeesus rakastaa seurakuntaa.

Raamattu opettaa, että perheen päänä oleminen on johtamista. Raamatun opettama johtajuus on toisten palvelemista, jossa toisen tarpeet tulevat johtajalle tärkeiksi. Raamatullinen johtajuus perheenpäänä aviomiehelle tarkoittaa palvelemista, jossa hän rakastaa, ottaa huomioon ja kunnioittaa vaimoaan.

Jos tuon edellä olevan Raamatun opettaman aviovaimon aseman ymmärtää väärin, niin silloin hyvin usein ihminen alkaa puhua naisen alistamisesta, josta Raamattu ei kuitenkaan opeta, vaan päinvastoin opettaa aviomiehiä rakastamaan vaimojaan.

Rikkinäinen ihminen vääristää

Silloin kun ihmisen sydän on rikki ja syvillä haavoilla, niin hän voi vääristää Raamatullisen ja terveen seurakunta yhteyden lahkoksi. Joissakin tapauksissa hän kertoo asian eteenpäin, jolloin hän leimaa uskovia lahkolaisiksi, jotka edustavat tervettä ja Raamatullista uskoa.

Kun ihminen katkeroituu jostakin syystä uskovien yhteyteen, jossa hän on mukana, niin joissakin tapauksissa hän alkaa leimaamaan heitä. Sen seurauksena hän täysin vailla perusteita levittää heistä valheita lahkolaisina, vaikka kyseessä on terve ja Raamatullinen uskovien yhteisö.

Media vääristää

Muistan erään tapauksen, jossa terveessä uskossa olleita uskovia vastaan levitettiin perättömiä valheita. Muun muassa Se-lehti numero 2/1997 julkaisi heistä perättömän jutun, jonka mukaan uskonlahko poltti pihalla synnillisiä sänkyjä. En itse asunut tuolla paikkakunnalla tapahtuman aikaan, enkä ollut mukana heidän toiminnassaan. Tunnen heistä kuitenkin muutamia uskovia, joita suuresti arvostan. Tosiasia on se, että kyseessä olevat uskovat eivät kuuluneet paikalliseen luterilaiseen kirkkoon, vaan he kokoontuivat kodeissa rakentumaan yhteisestä uskosta, jonka takia muutamat ihmiset alkoivat levittämään heistä perättömiä valheita. Eräs perhe osti uusia sänkyjä vanhojen tilalle ja he pihallaan hävittivät polttamalla vanhat sängyt. Kyseessä ei siis ollut minkäänlainen rituaali, jossa poltettiin synnillisiä sänkyjä. Se-lehti teki kuitenkin valheellisen ja perättömän jutun valhe-,  panettelu- ja kuulopuheiden varassa.

Kaikkea minkä sanotaan edustavan lahkolaisuutta, ei kuitenkaan ole lahkolaisuutta. Siksi olisi tärkeä ottaa asioista henkilökohtaisesti selvää, eikä levittää eteenpäin juoruja ja valheellisia asioita.

Lahko ja lahkohenkinen Raamatun opetuksen valossa

1 Kor 1
10 ¶ Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta," toinen: "Minä Apolloksen," joku taas: "Minä Keefaan," joku vielä: "Minä Kristuksen".
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?

Gal 5
18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,

Raamattu opettaa lahkoontumisen olevan lihan teko, joka tuo seurakunnan keskelle riitaisuuden, hajaannuksen sekä ylpeyden. Jumalan selkeä säätämys on, että uskovat ovat yksi Jumalan seurakunta ja seurakunnan tulee pysyä yhdessä toinen toisiaan rakentaen. Jumalan todellinen seurakunta on hajallaan erilaisissa herätysliikkeissä, kirkkokunnissa ja niiden ulkopuolella. Ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta Hän kokoaa kansansa yhdeksi seurakunnaksi, juuri sillä tavalla kuinka Raamattu opettaa.

Lahkohengen vallassa oleva pitää oman lahkon jäseniä ainoina oikeina uskovina. Raamatun opetuksen mukaan todellinen Herran Jeesuksen opetuslapsi pitää kaikkia uudestisyntyneitä uskovia sisarinaan ja veljinään Herrassa Jeesuksessa riippumatta siitä mihin herätysliikkeeseen ja kirkkokuntaan uskova kuuluu tai vaikka ei kuuluisi mihinkään herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan.

Lahko pitää itseään muita paljon parempana

Lahkolaisuus asuu ihmisen lihassa ja siksi tämäkin asia tulee kuolettaa Pyhän Hengen kautta. Lahko sana on kreikaksi hairesis, joka tarkoitti alun perin valintaa ja sellaista valintaa, jossa pidetään toista, toista parempana. Lahkohenki toimii lihallisesti ja sielullisesti ja valitsee aina lihan mukaan, ei Hengen mukaan.

Lahkohengessä on myös erittäin ikävä piirre, josta Paavali mainitsi. Paavali sanoi, että onko Herra Jeesus jaettu ja onko hän (Paavali) ristiinnaulittu Korinton seurakunnan edestä. Lahkohenki alkaa yleensä korottamaan jotakin ihmistä ja hyvin usein lahkohenki nostaa tämän ihmisen ja hänen opetuksensa korkeammalle kuin Herra Jeesus.

Tämä ihmisen korottaminen Herran Jeesuksen yläpuolelle tapahtuu siten, että tästä ihmisestä ja hänen opistaan puhutaan enemmän kuin Herrasta Jeesuksesta ja Herra Jeesus saa pienen sivuroolin, kun tämä ihminen saa pääroolin ja kaikki keskittyy tämän ihmisen ja hänen opetuksensa ympärille. Siksi Paavali sanoi, että onko hänet (Paavali) ristiinnaulittu. Tällä Paavali halusi näyttää korinttolaisille, että he olivat jakaneet Herran Jeesuksen ja asettaneet ihmisen Jeesuksen yläpuolelle. Seurakunnassa ja uskovien elämässä Herran Jeesuksen tulee olla ensimmäinen ja kaiken keskipiste. Raamatullinen terve ja oikea usko pitää kaikkia uskovia rakkaina Herrassa Jeesuksessa.

Lahkon oma oppi

Lahkohenki saa aikaan sen, että uskova erottautuu muista jonkin opin tai mieltymyksen mukaan, eikä hän suvaitse niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin hän. Lahkohenki saa ihmisen eristäytymään toisista uskovista ja lahkohenkinen kelpuuttaa seurakseen vain sellaisia, jotka uskovat täsmälleen samalla tavalla kuin hän.

Lahko ja lahkohenkinen toiminta on epätervettä ja epäraamatullista, siksi se johdattaa ihmisen aina sellaiseen tilaan, jossa usko vääristyy. Tämä vääristymä saa aikaan monia epäterveitä piirteitä. Hyvin usein lahko vääristää Jumalan sanan opetuksen ja tekee omasta väärästä opista "jumalallisen", jota muiden on ehdottomasti toteltava.

Seksisynnit

Joissakin lahkoissa vääristymät ovat tosi rankkoja ja pahoja. Lahkoissa (ei kaikissa) harrastetaan hyvin usein synnillisiä seksitoimintoja. Joskus se johtaa synnillisen seksin harjoittamiseen esimerkiksi lahkon johtajan kanssa, jossa lahkon johtaja valitsee naisia sänkyseuraksi itselleen, jopa avioliitossa olevia naisia. Tämä toiminta koitetaan jollakin tavalla selittää "Raamatun mukaiseksi", vaikka sitä se ei suinkaan ole, sillä se on läpikotaisin ja kauttaaltaan syntiä.

Joissakin lahkoissa käytetään lapsia seksuaalisesti hyväksi. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttäminen on sairaalloisen perverssiä toimintaa sekä rikos, josta aikuisen hyväksikäyttäjän pitäisi aina saada oikeudessa tuomio. Raamattu ei tietenkään hyväksy lasten seksuaalista hyväksikäyttämistä, vaan se on iljettävä synti.

Lahko alistaa naisia

Ei aina, mutta erittäin usein lahko alistaa naisia. Tällainen lahko opettaa, että nainen ei saa puhua seurakunnassa, miehen täytyy hallita vaimoaan, naisten pukeutumista vahditaan sairaalloisella tavalla jne.

Raamattu opettaa, että naiset saavat puhua seurakunnassa. Raamattu opettaa, että aviomies perheen päänä rakastaen palvelee perhettään ja vaimoaan, eikä harrasta diktatuuria. Raamattu opettaa naisista erittäin arvostavalla ja kunnioittavalla tavalla. Samoin tulee seurakunnan miesten sekä aviomiesten suhtautua vaimoihin ja naisiin.

Aivopesu

Lahkohenki saa aikaan myös sellaisen ilmiön, jossa ihmiset aivopestään tietyn opin kannattajiksi. Heillä ei ole mahdollisuuksia tutkia ja koetella oppia, vaan heidän on hyväksyttävä se. Tämä siksi koska yhteisön johto tai johtaja sanoo olevansa oikeassa ja muiden tulee seurata johdon tai yhden johtajan oppia. Olen tavannut tällaisia ihmisiä mm. Jehovan todistajissa, Branhamilaisissa sekä muissa lahkoissa.

Raamattu opettaa, että kaikki mitä seurakunnassa opetetaan tulee jokaisen henkilökohtaisesti tutkia ja koetella, eikä ketään saa väkisin pakottaa uskomaan. Raamattu opettaa, myös että seurakunnassa jokaisen myös johtajien tulee painottaa sitä, että jokainen seurakunnan jäsen henkilökohtaisesti tutkii ja koettelee kaiken opetuksen ja Hengen toiminnan mitä opetetaan ja tapahtuu seurakunnassa.

Lahko on eri asia kuin Raamatullinen seurakunta. Lahko vääristää Jumalan sanan opetuksen, mutta Raamatullinen seurakunta uskoo kuten Jumalan sana opettaa. Lahko seuraa lahkon johtajaa (johtajia) ja hänen opetuksiaan, Raamatullinen seurakunta seuraa Herra Jeesusta ja Hänen opetuksiaan.

Lahkohenki ja pilkkaaminen

Lahkohenki toimii myös sillä tavalla, että se hyökkää rajusti niiden kimppuun jotka ajattelevat jostakin eri tavalla. Lahkohengen vallassa oleva ajattelee muiden olevan harhaoppisia. Tämän seurauksena lahkohengen vallassa oleva usein alkaa ivaamaan, piikittelemään ja syyttämään muita uskovia kaikenlaisista asioista. Lahkohengen vallassa oleva etsii etsimällä vikoja muista ja koittaa saada muita ansaan ja paulaan jatkuvien sanankiistojen kautta. Lahkohengen vallassa oleva usein myös tahallisesti vääristää ja provosoi asioita, että hän saisi vastustajansa satimeen ja siten lahkohenkinen korottaa omaa "oikeaoppisuuttaan".

Raamatullinen ja terve usko ei pilkkaa muita ihmisiä, eikä etsi sanankiistoja, eikä vääristele asioita.

Lahkohengen opin vaatimus

Lahkohenki valitsee ja hyväksyy jäsenikseen täysin samanlaisen opin perustalla olevat uskovat. Raamatun opetus on, että Meidät kastetaan Pyhässä Hengessä yhdeksi ruumiiksi sekä meidän tulee pyrkiä säilyttämään Hengen yhteys (ykseys) rauhan yhdyssiteellä. Lihallinen uskova valitsee täysin samanlaisen opin perusteella, mutta hengelliset kokoontuvat yhteen ykseyden perustalle Pyhän Hengen vaikuttamina. Oppi ei siis yhdistä, vaan Henki. Kun Henki yhdistää Jumalan rakkauden kautta, niin silloin myös alkaa löytymään opillista yksimielisyyttäkin.

Jumalan sanan opetus on toki äärimmäisen tärkeää, sillä ei tietenkään ole ihan sama mitä ja miten Jumalan sanaa opetetaan. Usein kuulen sellaisen ajatuksen, että kun löydämme täsmälleen yhteisen Raamatullisen opin, niin silloin vasta löydämme sisaremme ja veljemme ja voimme kokoontua heidän kanssaan seurakuntana ja muut sisaret ja veljet tavataan vasta taivaassa.

Tuo edellä oleva saattaa kuulostaa Raamatun mukaiselta ja siinä onkin oikeaa suuntaa, mutta siinä on eräs suuri vaara, joka voi tulla todella juuri sen oikean ja todellisen yhteyden esteeksi.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Raamattu sanoo, että meillä tulisi olla Pyhän Hengen osallisuuden kautta Messiaan ruumiin ykseys ja yhteys, sillä Pyhässä Hengessä (Pyhän Hengen sinetti - osallisuus Pyhään Henkeen) meidät on kastettu yhden ruumiin jäseniksi. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä tulisi olla yhteys sen perusteella, että olemme syntyneet Jumalan armosta samasta Hengestä ja olemme saman Isän lapsia, eli sisaruksia ja veljeksiä keskenämme.

Fil 3
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Raamattu opettaa, että vaikka emme uskoisi kaikesta samalla tavalla, niin silti meidän tulisi kulkea samalla tiellä, eli ollen yhden ja saman ruumiin jäseniä. Jumala sitten ajallaan ilmoittaa meille sen miten asia on, kun meillä on korvat kuulla ja olemme saaneet Jumalan armosta kasvaa ymmärtämään ja nöyrtymään vastaanottamaan sen mikä on totuus.

Raamattu ei siis vaadi kaikkia uskomaan koko ajan kaikkia opetuksia samalla tavalla, sillä onhan se jo siinä mahdotonta, että kaikki ovat eri kasvunvaiheissa, eivätkä siten kykene kaikkea ymmärtämään samalla tavalla. Raamattu tuo muuallakin saman asian esille, että uskovat ovat eri kasvunvaiheissa. Tietenkin Pyhä Henki johdattaa meitä koko ajan uskomaan samalla tavalla, mutta tämä on kasvuprosessi, johon kuuluu asioiden koettelu ja tutkiminen ja sen jälkeen sen vastaanottaminen totuutena, joka voidaan ymmärtää ja vastaanottaa siinä kasvuvaiheessa missä itse kukin on.

Vaatimus siitä, että kaikkien tulisi uskoa joka hetki samalla tavalla on mahdoton vaatimus, joka itse asiassa tekee uskovista samanlaisia kuin Jehovan todistajat ovat, jotka aivopestään uskomaan samalla tavalla, eikä heillä ole edes mahdollisuutta koetella asioita, sillä muut määrittävät sen mitä heidän tulee uskoa. Raamattu opettaa, että jokaisen tulee itse henkilökohtaisesti tutkia ja koetella se mitä opetetaan sekä kasvun kautta oppia Pyhän Hengen kanssa yhdessä löytämään Jumalan sanan kallisarvoisia aarteita.

Vaatimus, että oppi pitää olla kaikilla täysin samanlainen, että voidaan löytää sisaremme ja veljemme on epäraamatullinen, sillä yhteys pitäisi olla jo olemassa uudestisyntymisen kautta. Kun yhteys on jo Pyhässä Hengessä, niin silloin saamme yhdessä kasvaa ja oppia koko ajan enemmän kasvamaan yhdessä samalla tavalla, eli kuten Raamattu opettaa. Sen jälkeen myös alamme pikkuhiljaa koko ajan enemmän uskomaan opillisesti samalla tavalla. Se tulee muistaa, ettei kukaan tule täällä täydelliseksi, siksi tarvitsemme Jumalaa ja toinen toisiamme.

Samalla vaatimus, että kaikessa täytyy uskoa samalla tavalla johtaa helposti siihen, että heitetään seurakunta yhteydestä ulos ne jotka eivät ole kaikesta samaa mieltä, vaikka Pyhän Hengen osallisuuden kautta tulisi olla jo yhteys ja oppia yhdessä kasvamaan samalla tiellä sekä kasvun kautta löytämään yhtenevää opetusta ja ymmärrystä.

Jos tunnistat että kuulut uskonnolliseen lahkoon

Älä jää lahkoon, sillä se tuhoaa sinun elämäsi sekä pyrkii myös usein tuhoamaan sinun suhteesi perheeseesi, puolisoosi sekä ystäviisi. Jos ja kun tunnistat kuuluvasi lahkoon, niin lähde heti ja viipymättä pois lahkosta.

Jos tunnistat sen, että kuulut uskonnolliseen lahkoon, niin eroa heistä ja rukoile Jumalaa, että Hän johdattaa sinut Raamatulliseen ja terveeseen uskovien yhteyteen. Jos tahdot näin tehdä sydämessäsi, niin Jumala aivan varmasti johdattaa sinut terveeseen ja Raamatulliseen uskovien yhteyteen.

Dosentti Hannu Lauerma

Vankisairaalan ylilääkäri, dosentti Hannu Lauerma kertoo, että Suomessa ja maailmalla on uskonnollisia lahkoja, joissa ihmisiä ruoskitaan verille, huumataan sekä kaikenlaista outoa ja karmeata tapahtuu näiden lahkojen sisällä.

Raamatun opettama terve Herran Jeesuksen opetuslapseus ei ruoski ketään, ei huumaa, eikä tee muutakaan pahaa. Terveellä Raamatullisella uskolla ei ole mitään tekemistä tällaisten outojen lahkojen kanssa.

Kun on kyse tällaisesta uskonnollisesta lahkosta, jossa toimitaan oudosti ja tehdään pahaa toiselle, niin silloin on kysymys epäterveestä uskonnollisesta elämästä, jolla ei ole mitään tekemistä Raamatullisen uskon kanssa. Epäterveet uskonnolliset lahkot käyttävät Raamatun opetusta väärin omien sairasten päämääriensä pönkittämiseksi. Valitettavasti moni (eivät kaikki) samaistavat nämä epäterveet lahkot yhdeksi ja samaksi asiaksi terveen ja Raamatullisen uskon kanssa.

Lauerma kertoo, että hän on kohdannut ihmisiä joita on koitettu verille ruoskimisen "psykoterapian" avulla parantaa. Tämä lahko on venäläistä alkuperää, mutta samanlaista toimintaa esiintyy Lauerman mukaan myös muualla.

Joidenkin ihmisten mieli on hyvin epäterve ja sairas. Otetaan esimerkiksi vaikka sadomasokistit hekin tuottavat itselleen ja toisilleen kipua. Sadomasokistien hommat ovat tässä suhteessa ihan yhtä sairasta puuhaa kuin näiden lahkojen.

Rooman katolisen kirkon Opus Dein järjestön, jotkut jäsenet (eivät kaikki) kiinnittävät yläreiteen pienen piikkisen metalliketjun, joka asetetaan reiteen erittäin tiukasti. Tämän tarkoituksena on estää lihan kiusauksia. Samoin järjestön jäsenistä jotkut käyttävät naruruoskaa itsensä ruoskimiseen, jonka päässä on narusta tehtyjä solmuja. Ruoskimisen tarkoitus on lihan kuoletus. Opus Dein joidenkin jäsenten ruoskintarituaalit ovat sairasta ja epätervettä uskoa. Toin tämän siksi esille, että myös näiden "isojen" lahkojen sisällä, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä on epätervettä ja sairasta toimintaa.

Inkeri Rannila opinnäytetyö lahkon merkkejä

Olen tässä kirjoituksessa käsitellyt aika paljon samanlaisia asioita, joita on Inkeri Rannilan kirjoituksessa. Sen tähden otan esille vain lyhyesti muutamia ajatuksia hänen tekstistään lahkon tunnusmerkeistä.

Jos Rannilan kuvaama painoindeksin vahtiminen jossakin tietyssä lahkossa on totta, niin se on merkki erittäin epäterveestä uskosta.

Tietenkin on hyvä syödä ja elää terveellisesti, sillä ylensyönti ei ole ihmisille hyväksi. Seurakunnan tehtävä ei ole kuitenkaan pakottaa ketään laihduttamaan ja koko ajan vahtimaan tai tarkkailemaan sitä ovatko seurakunnan jäsenet kyenneet pysymään tietyssä painoindeksissä.

Jos Rannilan kuvaama lahkon johtajan diktatuuri on totta, niin se on merkki erittäin epäterveestä uskosta. Rannilan tekstin mukaan lahkon johtaja opettaa, että seurakunta elämä on diktatuuria ei demokratiaa, jota johtaja johtaa yksin.

Raamattu opettaa, että seurakuntaa johtavat paimenet (vanhimmat), eli ryhmä miehiä, ei yksi ihminen. Jumala on sanassaan suojannut seurakunnan ihmisen harjoittamalta diktatuurilta ja väärinkäytöksiltä, asettaessaan paikkakunnalla olevaa seurakuntaa johtamaan useita vanhimpia ja paimenia. Paikallisen seurakunnan vanhimpien yläpuolella ei ole yksi mies, eikä myöskään paikkakunnan ulkopuolelta johdeta paikkakunnalla oleva seurakuntaa.

Raamatullinen seurakunnan johtamisen järjestys on seuraavanalainen: Herra Jeesus on seurakunnan johtaja ja pää, jonka apuna toimivat paikkakunnalla olevat vanhimmat ja paimenet.

Lahko uskonnollisten lahkojen ulkopuolella

Lahkohenkeä on myös olemassa uskonnollisten lahkojen ulkopuolella. Otan tähän muutaman esimerkin; poliittisten puolueiden (ei kaikki) sisällä on ihmisiä, jotka ovat lahkohengessä oman puolueen puolesta, jonka tähden he mollaavat muita puolueita tai syyllistyvät väärinkäytöksiin ajaessaan puolueensa "etua". Jotkut (ei kaikki) urheiluseurojen fanit käyttäytyvät aivan samalla tavalla kuin edellä kuvatussa poliittisessa toiminnassa. Työpaikoille muodostuu hyvin helposti lahkoja (puolueita), jossa ihmiset ovat toisiaan vastaan.

Lahkohengen ongelma ei ole yksistään uskonnollisten lahkojen ongelma, vaan se voi koskettaa kaikkia ihmisiä ja ihmisryhmiä. Uskonnollinen lahkohenki saa kuitenkin esim. mediassa suuremman ja negatiivisemman huomion kuin jonkun työpaikan huono ja lahkohenkinen ilmapiiri. Tämän ilmiön taustalla on usein (ei aina) ateistisen maailmankuvan omaava toimittaja, joka nostaessaan esille jonkun sairaalloisen ja epäterveen uskonnollisen lahkon toiminnan, hän haluaa sen kautta leimata kaikki uskovat myös sellaiset, jotka ovat Raamatun mukaisessa terveessä uskossa. Kaikille negatiivisille ilmiöille tulisi antaa yhtä suuri huomio, eikä saisi väheksyä toista epätervettä ilmiötä toisen kustannuksella.

Hannu Lauerma sanoi, että tietyissä lahkoissa ihmisiä huumataan käyttämällä päihdyttäviä aineita osana ravintoa. Tuollainen toiminta on tosi törkeätä. Sitä tosin emme tiedä että suostuvatko he huumattaviksi vai tehdäänkö se salaa. Jos he suostuvat siihen vapaaehtoisesti, niin ei se eroa mitenkään huumeiden käyttäjistä tai alkoholilla päihtyjistä. Huumeiden käyttäminen on väärin, vaikka se tehtäisiin vapaaehtoisesti.

Surkuhupaisaa on se kuinka joka päivä joku huumeiden käyttäjä huumaa itsensä huumeilla ja moni alkoholisti päihdyttää itsensä alkoholijuomilla. Tätä ei samalla tavalla kauhistella, koska he eivät kuulu uskonnolliseen lahkoon, siksi se on sallittua eikä sitä millään tavalla kauhistella. Samat asiat tehdään siellä ja täällä, mutta jotkut joutuvat negatiiviseen valoon ja toiset eivät.

Tosin se on totta, että näiden uskonnollisten lahkojen sisällä tehdään paljon pahaa kiristetään, uhkaillaan, huijataan, seksin väärinkäyttöä jne. Tätä ei voi vähätellä ja siihen tulee puuttua.

Otan esille erään näkökulman, jolla en mitenkään puolustele noiden uskonnollisten lahkojen väärinkäytöksiä, vaan tuon esille ehkäpä unohdetun näkökulman. Ihminen joka ei kuulu uskonnolliseen epäterveeseen lahkoon, niin kun hän kiristää, uhkailee, huijaa tai harjoittaa seksin väärinkäyttöä, niin se kyllä tuomitaan, mutta siitä ei tehdä samanlaista sensaatiota kuin uskonnollisen lahkon tekemät asiat. Kuitenkin ihan samanlaisia asioita (yhtä pahoja ja tuomittavia asioita) he kaikki tekevät niin lahkoon kuulumattomat kuin lahkoon kuuluvat ihmiset.

Joissakin lahkoissa ihmisiä voidaan painostaa tai pakottaa harrastamaan seksiä. Samoin myös hyvin usein tapahtuu ns. uskomattomien ihmisten keskuudessa. Tällainen toiminta on aina rikollista ja tuomittavaa.

Otan esille erään asian, jonka pitäisi herättää meidät ajattelemaan asioita. Jotkut epäterveet uskonnolliset yhteisöt harjoittavat synnillistä seksiä vapaaehtoisesti keskenään pareja vaihtaen (aviopareja) ja siitä tehdään kauhea sensaatio mediassa. Totta kai se on väärin ja tuomittava asia. Miksi media ei kauhistele sitä kun nykyään niin monet ihmiset myöntävät harrastavansa ryhmäseksiä sekä parien vaihtoa (avioparien) ja sitä pidetään hyväksyttävänä asiana, vaikka se on yhtä väärin ja syntiä kuin uskonnollisten lahkojen samanlaiset seksisynnit?

Minä arvelen vastauksen olevan siinä, että ihminen on sokea omille toimilleen ja syyttää usein toisia siitä mihin itse syyllistyy. Nykyään toitotetaan kovasti tasa-arvoa. Eikö se ole oikeata tasa-arvoa, että kohdellaan kaikkia syyllisiä samalla tavalla. Uskonnollisten lahkojen toiminta tulee tuomita esim. näiden seksisyntien takia kuin myös muiden asioiden takia. Eikö olisi oikein myös tuomita niiden ihmisten ryhmäseksi sekä parinvaihto touhut jne. jotka eivät kuuluu lahkoon? Kyllä olisi. Miksi näin ei tapahdu? Siksi koska tämä maailma on synnin vallassa ja monet ihmiset haluavat kiristää, uhkailla, huijata, harjoittaa synnillistä seksiä jne. Puoluehenki ihmisissä saa aikaan sen että he hyväksyvät asiat itselleen ja samanmielisille, mutta lahkolaiset he tuomitsevat niistä samoista asioista mitä itse tekevät. Eikö olekin karmaisevaa löytää sama asia oman puseron alta, josta toista syyttää? On se, mutta sitä ei aina huomata. Kuka huomaa ja vastaa tähän?

Herralla Jeesuksella on tähän vastaus:

Luuk 6:42 Kuinka saatat sanoa veljellesi: ‘Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi’, sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.

Raamatun opetuksen mukaan kaikki ihmiset ovat syntisiä. Raamattu opettaa, että tunnustamalla synnit Jumalalle ja uskomalla Herraan Jeesukseen saa synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän. Kun ja jos yhä useampi ihminen uskoisi Herraan Jeesukseen Raamatun opettamalla tavalla, niin maailmassa olisi vähemmän lahkohenkisiä ihmisiä.

 

Lähteet:

 

33/38 Raamattu

King James Version
Online Bible Lexicon
Strong's Lexicon

Inkeri Rannilan opinnäytetyö

 

 


 

 

Petri Paavola

 

 

 





eXTReMe Tracker