Nature

Etusivulle | Raamatunopetuksia | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


JDS-opin harhat

 

 

JDS-oppi on menestysteologian opetus, joka on erittäin paha ja turmiollinen harhaoppi. Käyn tässä kirjoituksessa läpi JDS-opin ja menestysteologian keskeisiä harhoja, että jokainen Herraa Jeesusta totuudessa rakastava voisi ymmärtää ja pysyä poissa menestysteologiaa opettavista piireistä.

 

Sisällys:

- JDS-oppi
- JDS-opin ja menestysteologian harhaoppeja
- Kenneth Copeland
- Kenneth Hagin
- Joyce Meyer
- Jeesus on synnitön
- Toisen evankeliumin julistaminen johtaa kadotukseen

 

 

JDS-oppi

 

Jesus died spiritually- oppi on todella paha harhaoppi. E. W. Kenyon kirjassaan The Father and his family opettaa JDS-oppia, seuraavassa on kursivoituna tämä harhaoppi:

 


Jeesus riippui ristillä kolme tuntia ennen kuin Hänestä tuli syntiemme kantaja. Hänestä tuli syntien kantaja sillä hetkellä kun Jumala otti meidän syntimme ja laski ne Hänen henkensä päälle. Silloin Hänen henkensä koki muutoksen ja Hän siirtyi hengellisen kuoleman ja saatanan valtaan. Oli välttämätöntä, että Hänet samastettiin sen yhteyden kanssa, joka meillä on saatanaan, niin että Hänkin kuoli hengellisesti. Se tapahtui silloin kun Hän huusi: ”Jumalani Jumalani miksi minut hylkäsit?” Nyt Hän on meidän syntiemme kirous. Nyt Hänet on suljettu pois Jumalan läsnäolosta. Tuntikausia Hän riippuu siellä ja lopuksi huutaa: ” Se on täytetty” ja luovuttaa henkensä. Jeesus ei tällä tarkoita, että Hänen sijaiskärsimyksensä olisi täytetty. Huuto tarkoitti sitä, että ihmisenä ja juutalaisena Hän oli täyttänyt Mooseksen lain. Kun Jeesus teki tämän, Hänen täytyi mennä helvettiin ja maksaa meidän syntisen luontomme rangaistus. Jeesus tuli osalliseksi saatanan luonnosta, kun Jumala pani meidän syntisen luontomme Hänen päälleen ristillä
.

Kärsittyään fyysisen kuoleman hänen henkensä vietiin helvettiin, jossa hänet köytettiin synnin ja sairauden kahleilla ja kaikella saatanan pahuudella. Helvetin demonien kuoro saatanan johdolla lauloi: Me olemme voittaneet, me olemme voittaneet Jumalan Pojan. Sen jälkeen seurasi voitonjuhla kadotuksessa, koska perkele nyt uskoi voittaneensa Jumalan Pojan. Hän ei kuitenkaan tiennyt, että Jeesus esiintyi syntisten edusmiehenä, kun hänet tehtiin synniksi ja Hän otti itselleen saatanan pahan luonnon. Siksi Jumala hylkäsi Hänet. Hän ei ollut enää Hänen Isänsä, koska saatana oli nyt hänen herransa. Jeesus kärsi sanoin kuvaamattomasti helvetissä kolme päivää ja yötä, kaikki helvetin joukot kimpussaan.

Sitten Hänet äkkiä vanhurskautettiin. Kaikkivaltias Jumala nousi taivaassa ylös valtaistuimeltaan ja huusi: Se on täytetty! Se riittää! Silloin Jumala saattoi sanoa: Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Tuona hetkessä helvetissä synti kysymys oli ratkaistu. Jeesus Kristus oli laillisesti vanhurskautettu ja Hänelle oli palautettu Hänen valtansa. Jeesus syntyi uudesti ja oli jälleen hengessä elävä. Helvetti vapisi. Jeesus pudisti itsensä vapaaksi synnin, sairauden ja pahuuden kahleista. Hän meni perkeleen eteen, tarttui häneen ja heitti hänet maahan. Sitten Jeesus  laski jalkansa hänen päällensä ja otti häneltä kuoleman, kuoleman valtakunnan ja haudan avaimet. Pyhä Henki avasi helvetin portit ja herätti Jeesuksen ruumiin kuolleista. Hän nousi ylös Isän luo ja julisti: Minä olen maksanut hinnan ja avannut vankilan ovet.

 

Kristus voitti saatanan(helvetissä) niin kuin ihminen. Saatana saattoi pitää Hänet valtansa alaisena siihen saakka kun Jumala oli julistanut Hänet vanhurskaaksi. Kristus oli ensimmäinen ihminen, joka vapautti itsensä saatanan vankeudesta ja voitti hänet. Kun Hän nousi ylös niin kuin ihminen, saatanan voimat asetettiin Hänen jalkojensa alle.
 

 

Näin kammottavan hirvittävä oppi on tämä JDS-oppi. Raamatun opetus on toisenlainen kuin JDS-opin esittämä oppi.

 

Jeesus kantoi meidän syntimme synnittömällä elämällään, jonka kruunu oli ristinkuolema ja ylösnousemus. Ilman puhdasta ja synnitöntä elämää ei olisi voinut olla ristinkuolemaa, koska Hänen synnitön elämä oli perusteena ristinkuolemalle. Synnin kantaminen = synnitön vaellus, ristinkuolema ja ylösnousemus.

 

Jeesus ei siirtynyt hengelliseen kuolemaan eikä saatanan valtaan, koska saatanan valtaan joutuminen tarkoittaa synnin valtaan joutumista. Jos Jeesus olisi joutunut kuollessaan saatanan valtaan niin ristinkuolema olisi ollut turha, koska Ristinkuolema oli osoitus otollisesta uhrista, joka oli virheetön ja puhdas eli synnitön. Jeesus kuoli ruumiillisesti, eikä hengellisesti. Jeesus on Jumala ja Jumala on Henki eikä Jumala eikä Hänen Henkensä voi kuolla, koska Jumalalla on Raamatun opetuksen mukaan kuolemattomuus, eikä Hän voi siis kuolla. Jeesuskin kuoli vain ruumiillisesti, muttei muuten.

 

JDS-oppi opettaa, että hengellisessä kuolemassa saatanan luonto tuli Jeesukseen, jolloin Isä hylkäsi Hänet. JDS-oppi opettaa Jeesuksen kuolleen hengellisesti ja samaistuneen saatanan luontoon silloin, kun Jeesus huusi: ”Jumalani, Jumalani miksi minut hylkäsit?.”  Eihän Jumala hyljännyt Jeesusta. Jeesuksen uhrihan oli mieluinen Isälle, siitä oli todistuksena esiripun repeäminen ja näin Jeesuksen kautta on nyt pääsy kaikkein pyhimpään eli Jumalan valtakuntaan. Jeesus huusi nämä sanat siksi, että Hän koki ristillä koko maailman rangaistuksen, joka asetettiin Hänen päällensä. Muuten, tuo sana hylkäsit on Psalmi 22 luvussa hebreaksi azav, joka tarkoittaa jättää, lähteä, auttaa, tukea, vahvistaa. Minulle tuo huuto kuvaa sitä, että Jeesus koki yksin itsessään synnin rangaistuksen ilman Isän vahvistavaa vaikutusta. Jeesushan tuli sitä varten, että Hän tulisi uhrikaritsaksi koko maailman synnin tähden. JDS-oppi opettaa ettei Jeesuksen huuto: ”Se on täytetty” tarkoitakaan, että se on täytetty, vaan Jeesuksen  täytyi mennä helvettiin ja siellä vasta maksaa synnin rangaistus. Jeesus oli helvetissä saatanan syntisessä luonnossa. Tällainen opetus on mitä pahinta Jumalanpilkkaa, koska sitä et löydä Raamatusta ja tämä oppi tekee Jumalasta saatanan.

 

JDS-oppi opettaa, että Jeesus köytettiin synnin ja sairauden kahleilla ja kaikella saatanan pahuudella. Helvetin demonien kuoro saatanan johdolla lauloi: Me olemme voittaneet, me olemme voittaneet Jumalan Pojan. Sen jälkeen seurasi voitonjuhla kadotuksessa, koska perkele nyt uskoi voittaneensa Jumalan Pojan. Tämä on rienausta ja Jumalan pilkkaa. Raamatussa ei ole tällaista opetusta ollenkaan. Raamattu opettaa, että Jeesus voitti synnin, kuoleman ja saatanan vallan. Jos Jumala olisi hylännyt Jeesuksen ja Jeesus olisi ottanut itselleen saatanan pahan luonnon ei voisi olla olemassa pelastusta. Tämä JDS-oppi on syntynyt pimeyden päämajassa ja jokainen, joka sitä levittää julistaa toista evankeliumia, joka on Raamatun opetuksen mukaan kiroustuomion alla olevaa evankeliumia. JDS-oppi opettaa myös, että koska Jeesus oli nyt saatanan luonnon vallassa, niin Isä hylkäsi Jeesuksen eikä ollut enää Hänen Isänsä. Tämä oppi on kauheaa Jumalanpilkkaa ja rienaamista.

 

JDS-oppi opettaa, että Jumala huusi taivaassa: Se on täytetty, kun Jeesus oli helvetissä Saatanan pahan luonnon valtaamana. JDS-oppi siirtää pelastuksen ja lunastuksen ristiltä helvettiin. Todella raju harhaoppi tämä JDS-oppi. JDS-oppi opettaa, että Jeesus voitti helvetissä Saatanan niin kuin ihminen eli ihminen lunasti syntiinlangenneen ihmisen. Raamattu opettaa, että vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi ja vain Jumalassa on pelastus. Vain Jumala voi kuolla ristillä ja tuoda iankaikkisen lunastuksen niille, jotka turvaavat Jeesukseen. JDS-oppi opettaa ihmisen lunastaneen syntiinlangenneen ihmiskunnan. Minun Raamatussani lukee, että Jeesus, joka oli lihansa puolesta ihminen ja Pyhän Hengen siittämisen tähden Jumala, kuoli Jumalana ristillä, koska vain Jumala voi tuoda iankaikkisen lunastuksen, jota ei tarvitse enää uusia. VT:n puolella ihmisistä valittu ylimmäinen pappi meni kerran vuodessa sovittamaan kansan synnit aina uudestaan joka vuonna, koska ihminen ei voi saada aikaan iankaikkista lunastusta. Jeesus on Jumala, siksi Golgatan uhri on kertakaikkinen, jota ei voi uusia. Kehotan jokaista, joka kannattaa JDS-oppia tekemään siitä parannuksen ettei saisi sielullensa iankaikkista vahinkoa.

 

JDS-opin hyväksyminen on vienyt ihmisiä koko ajan syvemmälle eksyksiin, jonka johdosta jotkut kuvittelevat olevansa Kristuksia sekä Jumalia. Raamattu sanoo, että antikristus julistaa olevansa Jumala (on todellisuudessa epäjumala). Päivänselvää on että JDS-oppia julistavat ovat toimineet antikristillisessä hengessä julistaen valhejeesusta, ei Raamatun Herraa Jeesusta.

 

JDS-opin ja menestysteologian harhaoppeja

 

JDS-opin julistajat ovat ns. menestysteologeja, jotka ovat eksyneet kehittelemään  harhaopetuksia, joihin muutamiin puutun tässä kirjoituksessa.

 


Menestysteologit opettavat seuraavanlaista harhaoppia:

Jumalan alkuperäinen aikomus oli kopioida itsensä ja että kristityt ovat oikeastaan pikku jumalia. Jumalina kristityillä on sama puheauktoriteetti kuin Jumalalla uskon kautta Kristukseen. Sen tähden uskovien velvollisuus on rakentaa oma valtakuntansa maan päälle Jeesuksen nimessä. Tähän kuuluu varallisuuden kokoaminen hienojen talojen, kellojen, timanttisormusten, jahtien ja kalliiden autojen kera, joka on osoitus maailmalle jumalallisesta auktoriteetista. Tämä on tehtävä uskon voiman käyttämisen kautta. Dominion theology opettajien mukaan usko on voima, jonka kautta kristityt voivat luoda itselleen oman todellisuuden, jos heillä on siihen tarpeeksi uskoa. Sen tähden uskovilla on valta yli sairauden, jossa he uskon sanan kautta ajavat sairaudet ulos. Tämä tapahtuu myös positiivisen tunnustamisen kautta (hokemalla olen terve) ja kieltämällä tunnustamasta sairautta, vaikka sairauden ilmeiset tunnusmerkit olisivat jo olemassa. Jos tunnustaa olevansa flunssassa, tekee negatiivisen tunnustuksen, jolla luo itselleen sairauden. Sen tähden uskova ei saisi koskaan tunnustaa olevansa sairas. Lääkkeiden ottamista pitää välttää, koska sen kautta tunnustaa sairauden olemassaolon ja näin epäonnistuu ottamaan valtaa yli sairauden uskon kautta. Yksi hyvä tapa päästä sisälle uskon sanojen käyttämiseen on kylvää uskon siemen lahjoittamalla rahaa näille uskon sanan opettajille.
 

 

Menestysteologian opettajien harhaoppi  tuossa on siinä, että he uskovat Jumalan tehneen ihmisestä Jumalan (pikku jumalan). He uskovat että heillä on nyt jumalina sama auktoriteetti kuin Jumalalla on, kun he käyttävät tätä auktoriteettivaltaa uskon kautta Kristuksessa. Raamattu ei opeta Jumalan tehneen meistä Jumalia, vaan Jumalan kuvan kaltaisen, joka tarkoittaa ihmistä jonka tuli elää elämänsä Jumalan tahdossa, eli vanhurskaasti ja oikeamielisesti. Menestysteologit uskovat sen valheen minkä käärme sanoi paratiisissa:

 

Gen 3:5 for God doth know that in the day ye eat thereof, then your eyes shall be opened, and ye shall be as God, knowing good and evil.’ Jewish Publication OlD Testament Society

Käännös: 1 Moos 3:5 sillä Jumala tietää, että sinä päivänä kun syötte siitä teidän silmänne avautuvat ja te tulette olemaan kuin Jumala, tuntemaan hyvän ja pahan.

 

Saatanan valhe oli, että ihmisestä tulee Jumala, joka tietää ja tuntee hyvän ja pahan. Se on totta, että ihminen oppi tietämään hyvän ja pahan olemassaolon, mutta vain ihmisenä, ei Jumalana. Menestysteologit ovat uskoneet paratiisiin valheen ja opettavat uskovan ihmisen olevan Jumala (pikku jumala), joka jumalallisella auktoriteetilla omistaa täyden jumaluuden maan päällä. Tämän tähden he opettavat vääriä oppeja kuten ettei uskovassa voi olla sairautta ja että emme voi tehdä enää syntiä uskovina, vaan uskova on täydellinen, jolla on täydellinen jumalallinen auktoriteettivalta maan päällä.

 

Fil 3:
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

 

Paavali opetti ettei ollut tullut vielä täydelliseksi, vaan hän kasvaa ja rientää sitä kohden.

 

Jaak 3:
1 ¶ Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.


Ei ole yhtään sellaista uskovaa, joka olisi erehtymätön (täydellinen), vaan kaikki me erehdymme ja jopa monessa kohden.

Fil 3:
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!


Onneksi Jumala kuitenkin ilmoittaa kuinka asiat ovat ja niin meidän ei tarvitse jäädä hairahdukseen. Se on kuitenkin valitettavaa ettemme aina kykene ojentautumaan siihen mikä on oikein, vaan jäämme esim. opillisissa kysymyksissä uskomaan siihen mikä ei ole oikein. Raamattu opettaa ettei uskova tule täydelliseksi sekä hairahtuu tekemään syntiä. On eri asia hairahtua syntiä tekemään kun elää synnissä. Se ettemme tule täydelliseksi tässä ajassa ei saa olla meille puolustus synnin tekemiseen, vaan innoitus siihen suuntaan, että meillä on varaa kasvaa loppuun asti vanhurskaudessa. Tarvitsemme todellista nöyrtymistä uskoaksemme siten kuinka asiat ovat, sillä Jumala on aktiivinen ja halukas osoittamaan meille kuinka asiat ovat. Voi kunpa me olisimme aktiivisia ja halukkaita kuulemaan Jumalan puheen ja opetuksen.

 

Sairaudet

 

Room 8:
21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.

 

Jumala siis parantaa tänäkin päivänä, mutta ei menestysteologian opin mukaisesti. Menestysteologia pitää kaikkea sairautta osoituksena epäuskosta, eikä täten kukaan uskova saisi koskaan sairastaa mitään tautia. Jumalan tahto on parantaa sairauksia, mutta kuitenkin esim. Paavali jätti Trofimuksen Miletoon sairastamaan, eli Paavali ei ollut menestysteologisen opin opettaja, vaan Herran Jeesuksen Kristuksen opin opettaja. Emme saa väheksyä Jumalan parantavaa voimaa, sillä totisesti Hän parantaa sairauksia voimallisesti tänäkin päivänä, mutta lopullisesti meidän ruumiimme lunastetaan kaikesta turmeluksen orjuudesta silloin kun koko luomakunta on vapautettu turmeluksen orjuudesta. Korostan sitä, että uskovina saamme uskoa Jumalan parantavaan voimaan, sillä Hän on sairauksien Parantaja, mutta Hän ei kuitenkaan toimi sairauksien suhteen siten kuin menestysteologia opettaa.

 

Raha

 

Menestysteologian opettajat keräävät itselleen omaisuuden ja rahaa opetuksensa kautta. Valitettavasti monet vilpittömätkin uskovat ovat eksyneet kannattamaan näitä "uskon" huijareita. Menestysteologia on johdattanut opettajansa ja kannattajansa tavoittelemaan rahaa ja omaisuutta, eli taloudellista hyvinvointia, mutta Raamatun pääopetus uskovalle on tämän maailman korskan hylkääminen ja ja sydämen muuttumisen tavoittelu kohti jumalista ja vanhurskasta elämää. Uskovakin tarvitsee rahaa elääkseen maan päällä, mutta uskovan tehtävä ei ole kerätä itselleen rahaa ja omaisuutta maan päällä, vaan kasvaa vanhurskaudessa Pyhän Hengen voiman kautta. Rahanahneus on yksi menestysteologian synti, kaikkien muiden syntien lisäksi.

 

 

Jumaluuden harha

 

2 Tess 2:

4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
8 niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen

 

Menestysteologian pääharha JDS-opin ohella on ihmisen tekeminen Jumalaksi. Mikä on antikristuksen pääharha? Antikristus myös tekee itsestänsä Jumalan ja hän tekee sen kaikella valheen voimalla, jonka avulla hän jäljittelee Pyhän Hengen tekoja. Minä uskon, että menestysteologian opettajien voitelu on suoraan antikristukselta, joka matkii ja jäljittelee heidän kauttaan Pyhän Hengen toimintaa, jonka tarkoitus on tehdä ihmisestä Jumala sekä lopulta valmistaa antikristus tulemaan maan päälle, jossa hän julistaa itsensä valhemessiaaksi ja Jumalaksi maan päällä. Raamattu sanoo, että antikristus julistaa olevansa Jumala (on todellisuudessa epäjumala). Päivänselvää on että JDS-oppia ja edellä olevia harhoja julistavat menestysteologit ovat toimineet antikristillisessä hengessä julistaen valhejeesusta, ei Raamatun Herraa Jeesusta.

 

Kenneth Copeland

 

Kenneth Copelandin vaikutus menestysteologiassa on huomattava, siksi tuon tässä esille muutamia pahoja harhaoppeja, joita hän opetti.

 

Copelandin harhaoppi opettaa ihmisen olevan Jumala
 

 

Kenneth Copeland:
"God's reason for creating Adam was His desire to reproduce Himself...He was not a little like God. He was not almost like God. He was not subordinate to God even" (Kenneth Copeland, "Following the Faith of Abraham," tape 01-3001, n.d.).

Suomennos: Syy miksi Jumala loi Aadamin oli Hänen halunsa kopioida itsensä ... Hän ei ollut ollenkaan kuin Jumala. Hän ei ollut melkein kuin Jumala. Hän ei ollut edes alamainen Jumalalle. (Kenneth Copeland, "Following the Faith of Abraham," tape 01-3001, n.d.)
 

 

Kenneth Copeland opetti harhaoppia sanomalla, että Adamin ei tarvinnut olla alamainen Jumalalle. Raamattu opettaa, että ihmisen tulee olla alamainen Jumalalle, joka tapahtuu silloin kun Jumala pelastaa uskovan, joka kuuluu seurakuntaan, jonka Pää on Herra Jeesus Kristus. Kenneth Copeland opetti harhaoppia sanomalla, että Jumala teki Adamista oman kopionsa, eli samanlaisen kuin Jumala on. Raamattu sanoo, että Jumala teki ihmisestä Jumalan kuvan kaltaisen, ei Jumalaa, jota Copeland tarkoitti sanomalla Jumalan tehneen Adamista Jumalan kopion. Jotkut koittavat puolustella Copelandia sanomalla, ettei hän tarkoittanut Adamin olevan Jumala, mutta kyllä Copeland tarkoitti sitä ja sanoi sen myös monta kertaa:

 


Kenneth Copeland:
"Adam is God manifested in the flesh"
(Kenneth Copeland, "Following the Faith of Abraham" tape # 01-3001)

 

Suomennos: Adam on Jumala lihaksi tulleena. (Kenneth Copeland, "Following the Faith of Abraham" tape # 01-3001)
 

 

On selvää, että Kenneth Copeland julisti harhaoppia, sillä Adam ei ollut Jumala.

 


Kenneth Copeland:
"Satan conquered Jesus on the Cross and took His spirit to the dark regions of hell"
(Kenneth Copeland, Holy Bible: Kenneth Copeland Reference Edition (Kenneth Copeland, Fort Worth: Kenneth Copeland Ministries, 1991), 129.)
 

Suomennos: saatana valloitti Jeesuksen ristillä ja vei Hänen henkensä helvetin pimeyteen. (Kenneth Copeland, Fort Worth: Kenneth Copeland Ministries, 1991), 129.)
 

 

Copeland opettaa JDS-oppia, joka on Jumalan pilkkaa. Jeesusta ja Hänen henkeään ei kukaan vallannut ristillä, ei saatana eikä kukaan muukaan. Herra Jeesus Kristus kuoli ristillä ja nousi ylös, niin kuin Raamattu opettaa ja sen perusteella Herraan Jeesuksen uskovat saavat syntinsä anteeksi.

 

Kenneth Hagin

 

E.W Kenyonin kautta voidaan sanoa alkaneen ns. menestysteologia, mutta Kenneth Hagin oli se, joka levitti tätä oppia kaikkeen maailmaan. Siksi on tärkeää tuoda esille, myös se millaista harhaa Hagin opettaa.

 

Hengellisen kuoleman harha

 


Kenneth Hagin:
Why did He need to be begotten or born? Because He became like we were — separated from God. Because He tasted spiritual death for every man. And His spirit and inner men went to hell in my place. Can’t you see that? Physical death wouldn’t remove your sins. He’s tasted death for every man. He’s talking about tasting spiritual death. Jesus is the first person that was ever born again. Why did His spirit need to be born again? Because it was estranged from God. (How Jesus obtained His Name, cassette #44-H01)

Suomennos: Miksi Hänen (Jeesus) täytyi syntyä? Koska Hänestä tuli sellainen kuin me olemme - erossa Jumalasta. Koska Hän (Jeesus) koki hengellisen kuoleman jokaisen ihmisen puolesta. Hänen henkensä ja sisäinen ihminen kävi helvetissä minun sijasta. Etkö näe tätä? Fyysinen kuolema ei poistanut syntejäsi. Hän koki kuoleman jokaisen ihmisen puolesta. Hän puhuu hengellisen kuoleman kokemisesta. Jeesus on ensimmäinen joka uudesti syntyi. Miksi Hänen henkensä täytyi uudestisyntyä? Koska se oli vieraantunut Jumalasta.
 

 

Kenneth Hagin opetti täyttä harhaa. Herra Jeesus Kristus syntyi ihmiseksi, siksi koska me olimme erossa Jumalasta syntiemme tähden ja että uskomalla Häneen saisimme syntimme anteeksi. Herra Jeesus ei ollut erossa Jumalasta, vaan eli Hänen yhteydessään, koska Hän on aina ollut Jumalan luona, sillä Hän on Jumalan Poika. Herra Jeesus ei uudesti syntynyt siten kun ihmisen tulee uudesti syntyä, vaikka Pyhä Henki tuli Häneen. Herra Jeesus oli synnitön, eikä Hän tarvinnut Pyhää Henkeä siksi, että olisi voinut olla synnitön, vaan siksi koska Hän tuli meille esikoiseksi, eli esikuvaksi, jonka jalanjälkiä me seuraisimme myös vastaanottamalla Pyhän Hengen sinetin meidän sydämeemme.

Kenneth Hagin opettaa harhaoppia myös siinä kun hän sanoo, että Jeesuksen hengen täytyi uudestisyntyä, koska se oli vieraantunut Jumalasta. Jeesus ei ollut vieraantunut Jumalasta, eikä Hänen henkensä ollut vieraantunut Jumalasta eikä Jeesuksen Kristuksen Pyhän Hengen saamista voi rinnastaa siihen kun synneistä armahdettu ihminen saa Pyhän Hengen sinetin sydämeensä. Jeesus ei ollut syntinen, vaan synnitön. Kenneth Hagin opettaa, että Jeesuksen henki oli vieraantunut Jumalasta ja sen opetuksen kautta hän sanoo, että Jeesus oli erossa Jumalasta. Kenneth Hagin opettaa samaa JDS-harhaoppia kuin Kenyon opetti. Kenneth Hagin opettaa hengellistä kuolemaa, joka on sama opetus kuin JDS-oppi. Kenneth Haginin "evankeliumi" oli valhe-evankeliumia, joka ei ole pelastuksen evankeliumia.

Hengellisen kuoleman harhaoppia käsittelen täällä perusteellisemmin:
Jeesus on synnitön

Jeesus oli ilman syntiä

 


Kenneth Hagin:
"What does identification mean? It means our complete union with Him in His Substitutionary Sacrifice. This gives us the key which unlocks the great teachings of identification. Christ became one with us in sin that we might become one with Him in righteousness. He became as we were to the end that we might become as He is now. He died to make us live. He became weak to make us strong. He suffered shame to give us glory. He went to hell to take us to heaven. He was condemned to justify us. He was made sick that healing might be ours."
(Kenneth Hagin, "The Resurrection! What it Gives Us. . ." The Word Of Faith [April 1977], p.5)

Suomennos: Mitä tunnistaminen tarkoittaa? se tarkoittaa täydellistä liittoa Hänen kanssaan Hänen sijaisuhrissaan. Tämä antaa meille avaimen, jolla avata tunnistamisen suuri opetus. Kristus tuli yhdeksi meistä synnissä että me voisimme tulla yhdeksi Hänessä vanhurskaudessa. Hän tuli sellaiseksi millaisia me olimme että meistä voisi tulla sellaisia kuin Hän on nyt. Hän kuoli tehdäkseen meistä eläviä. Hän tuli heikoksi tehdäkseen meistä vahvoja. Hän kärsi häpeää antaakseen meille kunnian. Hän kävi helvetissä viedäkseen meidät taivaaseen. Hänet tuomittiin vanhurskauttaakseen meidät. Hänet tehtiin sairaaksi että me parantuisimme. (Kenneth Hagin, "The Resurrection! What it Gives Us. . ." The Word Of Faith [April 1977], p.5)
 

Herra Jeesus oli täysin synnitön ja siksi Hänen sovitusuhrinsa yhdellä ainoalla uhrilla kelpasi Jumalalle. Kenneth Hagin ei ymmärtänyt mitä Paavali opetti:

2 Kor 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Kun Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin synniksi meidän tähtemme, niin tämä täytyy lukea myös koko tekstiyhteydessään ja koko Raamatun opetuksen valossa. Raamattu opettaa, että Herra Jeesus on synnitön, joka ei ole tehnyt syntiä. Paavali myös toi sen esille sanomalla, että Herra Jeesus ei tiennyt synnistä. Se millä tavalla Jeesus tehtiin synniksi tarkoittaa, sitä että Hän kuoli meidän tähtemme ja otti siten kaiken synnin rangaistuksen päälleen kärsimällä ja kuolemalla meidän puolestamme, mutta Hän oli koko ajan ja on aina synnitön. Kenneth Hagin opettaa, että Herra Jeesus kärsi häpeää antaakseen meille kunnian, mutta tämä on suuri valhe, joka johtaa suoraan Copelandin opetukseen, että uskovasta tulee uskon kautta Kristukseen Jumala. Raamattu sanoo, että Jumala ei anna kunniaansa kenellekään toiselle, ei meille eikä kenellekään, vaan kunnia kuuluu Jumalalle. Raamattu ei opeta, että ihminen voisi olla Jumala. Kenneth Hagin opettaa harhaoppia sanomalla ihmisen olevan Jumala.

Kenneth Haginin harhaoppi ihminen ja Jumala tasa-arvoisia
 

 


Kenneth Hagin:
"[Man] was created on terms of equality with God, and he could stand in God's presence without any consciousness of inferiority...God made us as much like Himself as possible...He made us the same class of being that He is Himself...Man lived in the realm of God. He lived on terms equal with God...[The] believer is called Christ...That's who we are; we're Christ"
(Kenneth Hagin, Zoe: The God-Kind of Life, 1989. pp. 35-36, 41)

Suomennos: Ihminen luotiin tasa-arvoiseksi Jumalan kanssa, ja hän pystyi olemaan Jumalan läsnäolossa ilman alemmuuden tuntemusta... Jumala teki meistä samanlaisia kuin Hän niin paljon kuin on mahdollista...Hän teki meistä samanlaista olemusta kuin Hän itse on...Ihminen eli Jumalan valtakunnassa. Hän eli tasa-arvoisena Jumalan kanssa... Uskovaa kutsutaan Kristukseksi .....Se on mitä me olemme: me olemme Kristus.
 

Raamattu ei opeta Haginin valheita. Ihminen ja Jumala eivät ole koskaan olleet tasa-arvoisia, vaan Jumalan luomana ihmisen tulee olla Jumalalle alamainen. Hagin opettaa, että uskova on Kristus ja tällä opetuksella Hagin julistautuu vääräksi profeetaksi ja antikristuksen lähettilääksi, sillä on vain yksi Kristus ja se on Herra Jeesus.

Jotkut koittavat Johanneksen evankeliumin 10 luvun mukaan puolustella Haginin kaltaisia vääriä profeettoja. Katsotaan seuraavaksi mitä Raamattu itse sanoo:

Ihminen ei ole Jumala

Joh 10:
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalia’?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ‘Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ‘Minä olen Jumalan Poika’?

Kaikkivaltias Jumala on Jumala, mutta ihminen ei ole Jumala. Jakeessa 34 Jeesus vastaa sanomalla, että eikö teidän laissanne sanota: Minä sanoin: te olette jumalia. VT:ssa on 613 käskyä ja lakia, mutta yhdessäkään näissä käskyissä ei sanota, että ihminen on Jumala. Mitä tämä sitten tarkoittaa ja mitä Jeesus todella sanoi? 2 Moos 7:1 ja psalmi 82 antavat meille siihen vastauksen. Laitan molemmat Raamatun kohdat näkyville käyttäen juutalaisten hepreasta englantiin käännöstä, jonka nimi on Jewish Publication Society Old Testament (JPS); lisäksi laitan näkyville muutaman sanan kohdalle sulkuihin alkukielen sanan:

(JPS) Ex 7:1 And the LORD said unto Moses: ‘See, I have set thee in God’s stead (Elohim)to Pharaoh; and Aaron thy brother shall be thy prophet.

(JPS) Ps 82: 1 ¶ A Psalm of Asaph. God standeth in the congregation of God; in the midst of the judges (Elohim) He judgeth:
2 ‘How long will ye judge unjustly, and respect the persons of the wicked? Selah
3 Judge the poor and fatherless; do justice to the afflicted and destitute.
4 Rescue the poor and needy; deliver them out of the hand of the wicked.
5 They know not, neither do they understand; they go about in darkness; all the foundations of the earth are moved.
6 ¶ I said: Ye are godlike (Elohim) beings, and all of you sons of the Most High.

7 Nevertheless ye shall die like men, and fall like one of the princes.’

Hepreankielessä on sana Elohim, joka tarkoittaa Jumalaa, tuomaria ja jumalallista. Kun on kysymyksessä Jumala, niin sana Elohim tarkoittaa Jumalaa sekä Jumalaa tuomarina, joka tuomitsee oikeudenmukaisesti. Kun sanaa Elohim käytetään ihmisestä, niin silloin tarkoitetaan Israelin kansan tuomareita tai puhutaan ihmisestä jumalallisena. Raamattu ei siis opeta, että ihminen on Jumala.

2 Moos 7:1 tarkoittaa, että Jumala asetti Mooseksen Itsensä sijaan, eli Jumalan sijaan, mutta ei Jumalaksi, sillä ihminen ei ole Jumala. Mooses oli Jumalan puhemiehenä, joka toimi Jumalan sijaan tuomalla sen viestin mitä Jumala Itse puhui faaraolle Mooseksen kautta.

Psalmi 82 kertoo alkutekstin mukaan, että Jumala seisoi Jumalan seurakunnassa tuomarien (Elohim) keskellä, jossa Hän (Jumala) tuomitsee. Tässä tulee esille se kuinka juutalaiset oikein käyttävät Elohim sanasta tuomari merkitystä kun on kysymys ihmisestä. Jakeet kahdesta neljään paljastavat sen, että kysymyksessä oli Israelin kansan tuomarit, koska näissä jakeessa Jumala sanoo, että miksi he tuomitsevat väärin pitäen vääryyden puolta sekä että köyhille ja apua tarvitseville tulisi tehdä oikein oikeutta. Ps 82:1 ei opeta, että ihminen on Jumala, sillä kysymys oli Israelin kansan tuomareista. Psalmi 82:6 sanoo alkutekstin mukaisesti, että Jumala sanoi; te olette jumalallisia (Elohim) ja Korkeimman lapsia (poikia), mutta kuitenkin te kuolette kuten ihmiset kuolevat. Tässä kohden kun on kysymys ihmisestä ja käytetään sanaa Elohim, niin se tarkoittaa jumalallista, ei Jumalaa, kuten juutalaiset ovat sen oikein kääntäneet. Raamattu ei opeta, että ihminen on Jumala.

Mitä tarkoittaa se kun Herra Jeesus sanoi; että Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalia’? VT:ssa on 613 lakia ja käskyä, mutta yhdessäkään kohtaa ei sanota, että ihminen on Jumala. Psalmi 82 jakeessa 6 Jumala sanoo Minä sanon ja tähän Raamatun kohtaan Jeesus viittaa ja tarkoittaa, että ihminen on jumalallinen, mutta ei Jumala, sillä on vain yksi Jumala ja ihminen on ihminen, ei Jumala. Mitä Herra Jeesus tarkoitti lailla? Hepreankielen sana Torah tarkoittaa ensisijaisesti opetusta ja neuvoa ja vasta sitten lakia. Herra Jeesus tarkoitti Joh 10:34:ssa opetusta joka on Jumalan sanassa ja juuri tätä Psalmia 82, eikä yhtäkään VT:n 613 käskyistä.

Johanneksen evankeliumin 10 luvussa Herra Jeesus sanoi olevansa yhtä (alkuteksti; Minä ja Isä olemme yksi) Isänsä kanssa. Tämän tähden juutalaiset sanoivat Jeesuksen pilkkaavan Jumalaa, koska Hän teki itsensä Jumalaksi. Herra Jeesus on Jumalan Poika ja Jumala, mutta ei Isä, vaan yksi Isänsä kanssa. Juutalaiset eivät ymmärtäneet kuka Herra Jeesus oli, eikä Herra Jeesus pilkannut Jumalaa, vaikka juutalaiset niin luulivat ja kun he väärin luulivat Jeesuksen pilkanneen Jumalaa, niin he halusivat kivittää Jeesuksen. Raamattu opettaa Jeesuksen olevan Jumalan Poika ja Jumala, mutta ei Isä, eikä Raamattu opeta, että ihminen voisi olla Jumala, mutta ihminen voi olla jumalallinen silloin kun hänet on Jumalan armosta pelastettu ja oksastettu Jumalan seurakuntaan.

Raamattu ei opeta, että ihminen on Jumala. New Age uskonnot sekä antikristillisyys opettavat ihmisen olevan Jumala. Siksi on erittäin tärkeätä paljastaa tämäkin väärä käsitys ja luulo, että Raamattu opettaisi ihmisen olevan Jumala. Menestysteologia opettaa antikristillistä valhe-evankeliumia JDS-opin ja ihminen on Jumala opin kautta ja siksi menestysteologian valhe-evankeliumi on evankeliumia, joka ei johdata ketään pelastukseen.

Netissä kiertää huhu, että Joyce Meyer on tehnyt parannuksen menestysteologisista opeistaan. Otin yheyttä Joyce Meyer ministryyn ja kysyin, että onko Joyce tehnyt parannuksen synnittömyys- ja JDS-opista. Samalla pyysin, että hän itse vastaisi minulle suoraan, että ei tule toisen käden tietoa. Sanoin myös että julkisesti opetetut harhaopit ja väärät opetukset tulee korjata myös julkisesti jos on niistä tehnyt parannuksen. Vielä en ole saanut mitään vastausta Joycelta.

Eräs asia on tärkeä tuoda esille. Benny Hinnin sanottiin aikoinaan tehneen parannuksen menestysteologisista opeistaan, silti hän vielä yhä edelleen opettaa niitä. Ihmisiä voidaan hämätä sanomalla, että on tehty parannus, mutta silti kuitenkin vielä opetetaan vääriä opetuksia. Sanat eivät siis merkitse aina mitään, vaan se että käytännössä on todella tehnyt parannuksen.

Jos Joyce on tehnyt parannuksen synnittömyysopista ja JDS-opista, niin totta kai silloin poistan tekstini hänestä ja iloitsen parannuksesta. Katsotaan mitä tuleman pitää.

Joyce Meyer on uskonsanan naissaarnaaja, joka opettaa valhe-evankeliumia. Käyn läpi tässä muutamia harhaoppeja mitä hän opettaa.

Jeesus sovitti synnit ristillä, ei helvetissä

 


Joyce Meyer:
Jesus said, ‘It is finished.’ And He meant the Old Covenant. The job He had to do was just getting started. He really did the job the three days and nights that He was in hell. That’s where the job was done” “He was pronounced guilty on the cross but He paid the price in hell.”
(From the Cross to the Throne Joyce Meyer, audio tape)

Suomennos: Jeesus sanoi, se on täytetty. Ja Hän tarkoitti vanhaa liittoa. Työ joka Hänen täytyi tehdä oli vasta alkamassa. Hän teki todella työn kolmen päivän ja yön aikana, jolloin Hän oli helvetissä. Siellä työ tehtiin. Hänet julistettiin syylliseksi ristillä, mutta Hän maksoi hinnan helvetissä.

“During that time He entered hell, where you and I deserved to go (legally) because of our sin…He paid the price there.…no plan was too extreme…Jesus paid on the cross and in hell….God rose up from His throne and said to demon powers tormenting the sinless Son of God, “Let Him go.” Then the resurrection power of Almighty God went through hell and filled Jesus…He was resurrected from the dead ¾ the first born-again man”
(The Most Important Decision You Will Ever Make: A Complete And Thorough Understanding Of What It Means To Be Born Again, 1991, pages 35-36, Joyce Meyer)

Suomennos: Sinä aikana Hän saapui helvettiin, jonne sinä ja minä olisimme ansainneet mennä (lain mukaan) syntiemme tähden... Hän maksoi hinnan siellä..ei suunnitelma oli liian äärimmäinen... Jeesus maksoi ristillä ja helvetissä...Jumala nousi ylös valtaistuimeltaan ja sanoi demoneille, jotka kiduttivat synnitöntä Jumalan Poikaa, anna Hänen mennä. Sitten Jumalan ylösnousemus voima meni läpi helvetin ja täytti Jeesuksen... Hän nousi ylös kuolleista ensimmäisenä uudestisyntyneenä ihmisenä.
 

Joyce Meyer on selkeästi väärä profeetta, joka julistaa valhe-evankeliumia. Meyer uskoo, että Herra Jeesus sovitti ristillä vain vanhan liiton aikaiset synnit. Joyce sanoi, että työ vasta alkoi ristillä, kun taas Raamattu sanoi, että se päättyi siellä, koska ristillä Herra Jeesus sovitti ihmisten synnit, niin vanhan liiton ihmisten kuin Uuden Liiton ajan ihmisten synnit ja koko ihmiskunnan synnit kaikkina aikoina. Joyce Meyer opettaa, että Jeesus sovitti synnit kolmen päivän ja yön aikana helvetissä, tämä on saatanan omaa valhe-evankeliumia, jota Joyce Meyer julistaa. Joyce Meyer myös sanoo, että Jeesus julistettiin syylliseksi ristillä, mutta tämä ei pidä paikkaansa, sillä Jeesus on synnitön ja ilman syntiä, siksi Häntä ei julistettu syylliseksi synnin tekemiseen, vaan Hän otti meidän syntimme päällemme suostumalla kuolemaan meidän syntiemme puolesta, että saisimme syntien anteeksiantamuksen. Jeesuksen Kristuksen veri vuoti Golgatalla meidän tähtemme, Hän kuoli meidän tähtemme ristillä.

Joyce Meyer sanoi, että demonit kiduttivat Jeesusta helvetissä, mutta Joyce puhuu taas valhetta. Joyce Meyer opettaa väärin ja vastoin Jumalan sanaa sanomalla, että helvetissä Jumalan ylösnousemus voima täytti Jeesuksen, jolloin Hän ensimmäisenä uudestisyntyneenä ihmisenä nousi kuolleista. Raamattu opettaa, että kuolemansa jälkeen Herra Jeesus meni tuonelaan, eli kuolleiden "maailmaan" ja saarnasi siellä kuolleille hengille, jotka eivät olleet Jumalalle kuuliaisia Nooan aikana. Jeesus ei saarnannut heille siellä pelastuksen evankeliumia, vaan että Hänen sovitustyönsä perusteella Jumalaan uskovat tulevat pelastumaan ja muut joutuvat iankaikkiseen kadotukseen. Jeesuksen tuonelassa saarnaaminen oli tuomion julistaminen, niille jotka kadotukseen joutuvat.

Mitä Jeesus teki tuonelassa?

Apt 2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.

Pietari viittasi Psalmiin 16:10, jossa on hepreankielen sana sheol, joka tarkoittaa kuolleiden maailmaa ja hautaa. Juutalaiset ovat kääntäneet sanan sheol (1917 Jewish Publication Society Old Testament; JPS) tarkoittamaan alempaa maailmaa (kuolleiden maailma), silloin kun puhutaan paikasta missä kuolleet ihmiset ovat. Tällä hetkellä ei kukaan vielä ole "helvetissä" eli tulisessa järvessä, joka on toinen kuolema, jonne joutuvat kaikki ne joiden nimeä ei kirjoitettu elämän kirjaan. Tuhatvuotisen ajanjakson jälkeen tulee suuri tuomiopäivä, jossa jokainen tuomitaan tekonsa mukaan ja ne joiden nimeä ei ole kirjoitettu elämän kirjaan heitetään tuliseen järveen, joka on toinen kuolema ja lopullinen iankaikkinen kadotus, eli lopullinen helvetin paikka.

1 Piet 3:
18 ¶ Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Pietari opetti että kuolemansa jälkeen Jeesus kävi saarnaamassa vankeudessa oleville hengille (kuolleiden maailma), jotka eivät olleet kuuliaisia Nooan päivinä. Nämä vankeudessa olevat henget olivat Nooan aikana jumalattomana kuolleita. Pietari ei sanonut, että Jeesus olisi julistanut heille pelastuksen evankeliumia, vaan että Hän oli heille saarnannut. Jeesuksen saarnaaminen tarkoitti sitä että Kristus saarnasi heille sen mitä oli tapahtunut, että Hänen sovitustyönsä perusteella Jumalaan uskovat tulevat pelastumaan ja muut joutuvat iankaikkiseen kadotukseen.

Saarnata sana on Pietarin kirjeessä kreik. kerysso, joka tarkoittaa jonkun tapahtuman tiettäväksi tekemistä, jotakin mitä on tehty. UT:ssa kerysso. liitetään lähes (ei aina) aina Jeesuksen sovitustyöhön jossa kerrotaan, että Jeesus on kuollut ja ylösnoussut. Silloin kun UT:ssa käytetään sanaa kerysso evankeliumin julistamisesta, niin siihen liitetään sanat parannus tai evankeliumi; eli saarnata parannusta tai saarnata evankeliumia, joka tarkoittaa pelastussanoman julistamista. 1 Piet 3:19:ssa ei ole sanaa parannus tai evankeliumi, vaan pelkkä saarnata, eli ilmoitus tapahtuneesta. Otan tähän kohtaan muutaman asiaa valaisevan esimerkin.

Ilm 5:2 Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti (kerysso): "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"

 

Ilmestyskirjan kohdassa käytetään sanaa kerysso, kuvaamaan julkilausuman kuuluttamista (asian tiettäväksi tekemistä). Eikä tuossa kohdassa ole kysymys evankeliumin julistamisesta, vaan asian kertomisesta ja kuuluttamisesta. Kerysso sana ei siis aina tarkoita pelastussanoman julistamista.

 

Matt 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan (kerysso) ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".

 

Luuk 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava (kerysso) hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

 

Matt 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman (kerysso)  kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

 

Matteus 4 osoittaa hyvin kuinka kerysso sanan yhteydessä esiintyy sana parannus, eli kutsu mielenmuutokseen.  Luukas 24 ja Matteus 24 osoittavat myös sen että kerysso sanan lisäksi esiintyi sanat parannusta syntien anteeksisaamiseksi sekä valtakunnan evankeliumi tulee saarnata (kerysso kaikessa maailmassa. 1 Piet 3:18:ssa ei ole muuta kuin saarnata, eli ilmoittaa tapahtunut, mutta ei kutsua pelastukseen.

 

Joyce Meyer opettaa täysin väärin Jeesuksesta ja Jeesus helvetissä opetuksessaan. Joyce Meyer on väärä profeetta, jonka opetuksia jokaisen Jeesusta rakastavan uskovan tulisi välttää, sillä Joyce Meyerin "evankeliumi" on valhe-evankeliumia.

 

Hylkäsikö Isä Jeesuksen?
 

 


Joyce Meyer:
“When Jesus hung on the cross, He took our sin upon Himself. God cannot stay in the presence of sin. As Jesus took our sin, He was separated from the presence of the Father…Jesus was taking your sins and those of everyone else upon Him as He felt this absence of His Father’s presence. He said, “My God, my God, why have you forsaken me?” [Matt. 27:46, author's paraphrase] Jesus knew it would happen, but the horror of separation from the bright presence of the Father was worse than He could of imagined, and it caused Him to cry out…and His spirit went to hell because that is where we deserved to go.”
(
The Most Important Decision You Will Ever Make Page 42, 1996-Edition)

Suomennos: Kun Jeesus roikkui ristillä, Hän otti meidän synnit päällensä. Jumala ei voi olla synnin läsnäolossa. Kun Jeesus otti meidän syntimme, Hänet erotettiin Isän läsnäolosta... Jeesus oli ottanut sinun ja jokaisen muun synnit päällensä, kun Hän tunsi Isän läsnäolon olevan poissa. Hän sanoi Jumalani, Jumalani, miksi olet hyljännyt minut? [Matt. 27:46, tekijän selvennös] Jeesus tiesi että se tulisi tapahtumaan, mutta kauhu erotuksesta pois Isän kirkkaasta läsnäolosta oli pahempaa kuin Hän kykeni kuvittelemaan ja se sai aikaan että Hän huusi... Hänen henkensä meni helvettiin, koska me olisimme ansainneet mennä sinne.
 

Joyce Meyerin opetus tuossa menee harhapoluille. Kun Jeesus sanoi: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?", niin hylätä sana on hepreaksi azav, joka ei tarkoita pelkästään hylkäämistä, vaan myös auttamista ja vahvistamista. Jumala ei hylännyt Poikaansa pois läsnäolostaan eikä Jeesusta synnin läsnäoloon, vaan ristillä Herra Jeesus joutui kärsimään ilman Isän apua ja vahvistusta, tätä Jeesus tarkoitti hylkäämisellä, eikä sitä että Isä olisi hylännyt Hänet pois läsnäolostaan tai synnin läsnäoloon.

Menestysteologia ja synnittömyysoppi

 


Joyce Meyer:
“I’m going to tell you something folks, I didn’t stop sinning until I finally got it through my thick head I wasn’t a sinner anymore. And the religious world thinks that’s heresy and they want to hang you for it. But the Bible says that I’m righteous and I can’t be righteous and be a sinner at the same time. All I was ever taught to say was, ‘I’m a poor, miserable sinner.’ I am not poor, I am not miserable and I am not a sinner. That is a lie from the pit of hell. That is what I was and if I still am then Jesus died in vain. Amen?” Joyce Meyer (What Happened from the Cross to The Throne? audio)

Suomennos: Aion kertoa teille jotakin, en lakannut tekemästä syntiä kunnes lopulta sain paksun pääni läpi sen etten ole syntinen enää. Uskonnollinen maailma ajattele tämän olevan harhaoppia ja he haluavat hirttää sinut siitä. Mutta Raamattu sanoo, että olen vanhurskas enkä voi olla vanhurskas ja syntinen yhtä aikaa. Kaikki mitä minulla aina opetettiin oli, olen köyhä, kurja syntinen. En ole köyhä, en ole kurja ja minä en ole syntinen. Sillä se on valhe helvetin kuilusta. Se oli mitä olin ja jos vielä olen niin silloin Jeesus kuoli turhaan. Amen?
 

Joyce Meyer opettaa menestysteologian synnittömyys harhaoppia. Meidän tulee ymmärtää Jumalan sanaa aina Pyhän Hengen avaamana. Joissakin kohden Raamattua olisi myös hyvä ymmärtää Raamatun alkukielen käsitteet ja niiden merkitykset ja miten niitä käytetään. Raamatussa on muutamissa kohdassa sana täydellinen, joka alkukielen valossa opettaa meitä ymmärtämään sen miksi vain Jumala on täydellinen ja Herra Jeesuksen opetuslapset eivät ole täydellisiä, vaan voivat langeta syntiin.

Syntiin lankeaminen on eri asia kuin kuin elää synnissä, sillä synnissä eläminen tarkoittaa elämistä jatkuvassa synnin orjuudessa. Kun taas syntiin lankeaminen tarkoittaa sitä, että uskova voi langeta tekemään syntiä. Lankeaminen on sitä missä uskovainen ei tee uskon tekoja, vaan lankeaa tekemään lihan tekoja, eli syntiä. Se että uskovat eivät ole täydellisiä, eivätkä tule täydellisiksi tarkoittaa sitä, että meillä ei ole lupaa antaa synnille hyväksyntää, sillä se ettemme ole täydellisiä tulisi kannustaa meitä koko ajan kasvamaan uskossa sekä hylkimään ja torjumaan synnin kiusauksia.

Jumala yksin on täydellinen

Raamatun alkukieli on heprea ja juutalaiset ovat kääntäneet hepreasta englantiin Raamatun nimeltä Jewish puclication Society Old Testament (JPS), jossa vain Jumalasta käytetään sanaa täydellinen ja ihmisestä sanaa koko-sydäminen tai täysi ikäinen. Uudessa testamentissa on myös samanlainen järjestys kuin VT:ssa. Fil 3:15 sanoo, että niin monta kuin meitä on täydellistä, mutta kreikan tekstissä siinä on sana teleios, joka tarkoittaa myös täysi ikäistä, aikuista ja kypsää. Silloin kun Raamattu sekä VT:ssa tai UT:ssa  puhuu Jumalasta niin se tarkoittaa aina täydellistä, mutta kun Raamattu puhuu uskovasta joka uskoo Jumalaan, niin hän voi olla täysi ikäinen, mutta ei täydellinen, sillä Jumala yksin on täydellinen. Täydellinen sana tarkoittaa täydellistä ja täydellinen ei töpeksi, eikä tee syntiä, ei edes erehdyksessä. Uskovasta ihmisestä ei tule uudestisyntymässä täydellistä, eikä hänestä tule täydellistä tässä ajassa. Kreikan sana teleios tarkoittaa täydellistä ja täysi-käistä. Uskova voi tehdä täydellisen teon, esim. voittaessaan synnin ja valitessaan vanhurskauden (vaikkapa torjuen himon, ahneuden, vääryyden jne. sydämestään Pyhän Hengen voiman kautta). Mutta hänestä ei kuitenkaan tullut täydellistä, mutta tämä yksittäinen teko oli täydellinen, eli Jumalan tahdon mukainen.

Paavali ei ollut kasvanut täydelliseksi

Fili 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

Paavali opetti ettei hän ollut tullut täydelliseksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena. Hän opetti, että meidän tulee kasvaa kohti täydellisyyttä, mutta meistä ei kuitenkaan tule täydellisiä tässä ajassa.

Se tosiasia, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsista ei tule täydellisiä tässä ajassa ei saa olla veruke tai syy synnin harjoittamiseen, vaan sen tulee vaikuttaa meissä halua halua kasvaa ja kypsyä uskossa. Silloin myös ymmärrämme, että meillä on varaa kasvaa loppuun asti tässä ajassa. Uskovan ihmisen tulee janota ja haluta kasvaa uskossa koko ajan yhä syvempään Kristuksen tuntemiseen sekä vanhurskaudessa vaeltamiseen.

Korinton seurakunnan lankeemuksia

1 Kor 5:1 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.

Korinton seurakunnassa tuli ilmi, että uskovien keskuudessa harjoitettiin haureutta. Tämäkin ikävä lankeemus osoittaa sen, että uskova ei ole täydellinen. Se ei kuitenkaan anna lupaa haureuden harjoittamiseen, vaan siitä tulee luopua ja tehdä parannus. Tämä osoittaa sen tosiasian, että liha on heikko, mutta Henki altis, eli voimallinen muuttamaan uskovan elämää Jumalan tahdon mukaiseksi.

1 Kor 3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

Korinton seurakunnassa oli myös kateutta ja riitaa, jotka ovat syntejä. Tämäkin kohta osoittaa, että uskova ei tule täydelliseksi ja että uskova voi langeta syntiin.

Ymmärrä Raamatun kokonaisopetus

Jumalan sanan opetusta tulisi ymmärtää sen kokonaisopetuksen valossa, ei yhden tai muutaman jakeen valossa, sillä Raamattu sanoo, että Jumalan sana on kokonansa totuus. Jos operoimme sanan opetuksen parissa tuijottaen, vain muutamia jakeita, mutta emme kokonaisuutta, niin silloin meille käy siten, että emme näe kokonaisopetusta, vaan helposti tämä rajoittunut muutamaan jakeeseen tuijottaminen johdattaa meidät epäterveeseen uskoon. Menestysteologia on sellainen oppi, jossa nojataan vain muutamien jakeiden varaan, mutta ei haluta uskoa koko Raamattua. Se on vähän siten kuin kävelisi metsässä, mutta suostusi näkemään aina vain mäntypuita, mutta ei mitään muuta mitä metsässä kasvaa.

Hengen tulee hallita lihaa

Room 5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Synti hallitsee lihaa, jos olemme synnin vallassa ja teemme synnin tekoja. Siksi Jumalan armon kautta Pyhän Hengen voimassa Pyhän Hengen tulisi hallita meitä, joka tarkoittaa sitä että suostumme siihen, että Jumala saa muuttaa meitä.

Room 8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

Room 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.

Room 12:2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Jumala muuttaa meidän mieltämme Pyhän Hengen ja sanan kautta siten, että emme ajattelisi lihan mielen mukaan, vaan Hengen mielen, eli Kristuksen mielen mukaan.

2 Kor 3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Pyhä Henki tekee meistä eläviä Jumalan palvelijoita ja Hän muuttaa meitä elämään ja kasvamaan Hänen tahtonsa mukaista elämää.

Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Pyhän Hengen tehtävä on myös kuolettaa ruumiin, eli lihan teot. Mutta sana sanoo, että meidän tulee tehdä tässäkin yhteistyötä Jumalan kanssa, eli; "mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää." Miten voit kuolettaa Hengellä lihan teot? Jos olemme katkeria, niin Pyhä Henki vaikuttaa meissä anteeksi pyytämistä ja antamista. Kun sitten pyydämme ja annamme anteeksi, niin se on Pyhän Hengen vaikuttamaa meissä. Jos emme pyydä ja anna anteeksi, niin olemme synnin katkeruudessa kiinni. Anteeksi pyytäminen ja antaminen on siis Jumalan työ meidän sydämissämme kun pyydämme ja annamme anteeksi silloin, kun sen on Henki vaikuttanut meidän sydämessämme vaikuttaen rakkautta poistaen vihan ja katkeruuden. Jumalan armosta lihan kuoleman kautta opimme kasvamaan ja juurtumaan Kristukseen.

Uskon kasvu

Fil 3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.

Raamattu opettaa, että meistä ei tule täydellisiä tässä ajassa, mutta saamme kasvaa sitä kohden. Raamattu opettaa myös sen, että lihamme tulisi kuolla ja olla haudattuna. Mutta koska meistä ei tule täydellisiä tässä ajassa, niin siksi Raamattu opettaa pyhityselämästä ja uskon ja armon kasvamisesta meidän sydämessä Jumalan armovaikutuksen mukaan. Jos lihasi olisi jatkuvasti koko ajan kuolleessa tilassa, niin silloin sinun ei tarvitsisi enää kasvaa, vaan olisit täydellinen. Mutta koska meistä ei tule tässä ajassa täydellisiä, niin siksi Pyhä Henki johdattaa meidät pyhityselämän kasvuun, jossa saamme kuolla lihan himoille ja pyynnöille, eli synneille. Siksi Herra Jeesus sanoi, että meidän tulisi kieltää itsemme ja ottaa joka päivä ristimme ja seurata Häntä.

Hebr 12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

Täydellisesti kuollut ei voi tehdä enää vastarintaa. Me emme ole täydellisiä, eikä meidän lihamme ole lopullisesti ja täydellisesti kuollut tässä ajassa, vaan se on kuolemisen prosessissa, jossa saamme Jumalan armosta taistella syntiä vastaan ja Pyhän Hengen avulla voittaa syntejä ja kuolettaa niitä. Jos voisimme olla täydellisesti kuolleita lihalle, niin Raamattu ei kehottaisi meitä taistelemaan ja tekemään vastarintaa syntiä vastaan. Mutta koska emme ole täydellisiä ja synnittömiä, niin siksi meidän tulee taistella syntiä vastaan. Täydellisesti kuollut ei tarvitse pyhityselämää eikä uskossa kasvamista, mutta me Herran Jeesuksen opetuslapsina tarvitsemme uskon kasvua:

1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Hengen pyhitys

E 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

Jos emme ymmärrä koko Raamatun opetuksen valossa tätä asiaa, niin se yleensä johtaa muun muassa seuraavanlaisiin ongelmiin; uskova luulee olevansa kokonaan kuollut synneille, vaikka hän tekeekin päivittäin syntiä esim. olemalla katkera. Toinen ansa on sellainen, jossa uskova luulee, että Jumala ei muuta häntä, koska liha ei alistu lain alle sanan mukaan, koska lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.

Se on totta, että liha ei alistu Jumalan lain alle. Jumala kuitenkin on antanut meille Pyhän Henkensä (ja Sanansa), joiden kautta Hän opettaa ja auttaa meitä kasvamaan ja muuttumaan siten, että opimme vaeltamaan koko ajan enemmän Hengen mielen mukaan ja hylkäämme lihan mielen mukaista ajattelutapaa ja elämää. Liha ei alistu, mutta Pyhän Hengen kautta Jumala antaa meille voimaa oppia elämään ja kasvamaan sen mukaan kuin Raamattu opettaa.

Menestysteologia opettaa väärää opetusta, että Jumalan Henki operoi vain meidän hengessämme, ei sielussa ja ruumiissa.

1 Tess 5:23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Jumalan Pyhän Hengen työ koskettaa meidän henkeä, sielua ja ruumista, siksi Jumala muuttaakin meidän mielemme palvelemaan Häntä. Raamattu opettaa, että Jumalan Hengen vaikutus koskettaa meidän henkeä, sielua ja ruumista, ei vain henkeä. Tämän väärän henki-opin kautta demonit harhauttavat menestysteologeja luulemaan, että he ovat täydellisiä hengessään ja täydellisiä, mutta eivät ymmärrä sitä, että he kuitenkin saattavat päivittäin langeta kaikenlaisiin synteihin kuten, ylpeys, kateus, katkeruus jne. Tämä on aika kavala ansa, sillä itse asiassa he opettavat oppia, jossa Jumala toimii vain ihmisen hengessä, ei sielussa ja ruumiissa. Henkeä ja sielua ei voi erottaa pois toisistaan, sillä Jumalan luomisessa Jumalan henkäys (elämän henki) teki ihmisestä elävän sielun. Jumalan Pyhä Henki toimii uskovan hengen ja sielun kautta muuttaen uskovan mieltä uudistumaan Jumalan sanan opetuksen mukaiseen elämään. Tämä tietenkin myös vaikuttaa siihen, että meidän ruumiin teot myös muuttuvat, eli varkaan käsi ei enää varasta, vaan antaa ja jakaa omastaan muille jne.

Kol 2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Jumala hautaa meidät lihan kuolemaan Pyhän Hengen kasteen kautta, jossa saamme osallisuuden Pyhästä Hengestä, tämän seurauksena opimme elämään ja kasvamaan uskossa, jossa emme enää elä lihan mielen mukaan, vaan kasvamme elämään Hengen mielen mukaan. Kun annamme Jumalan vaikuttaa meissä Pyhän Hengen vaikuttamaa elämää olemme ja pysymme haudattuina.

Menestysteologit syyllistyvät myös siihen että he lankeilevat monenlaisiin synteihin. Jos olet haudattu kokonaan, mutta kuitenkin teet syntiä, niin kuinka voit olla yhtä aikaa haudattu kokonaan ja kuitenkin tehdä syntiä? Tämä yhtälö on varsin ristiriitainen. Jos olet kokonaan ja kertakaikkisesti haudattu, niin silloin et voi enää tehdä yhtäkään syntiä. Mutta koska lankeat syntiin, se todistaa sinulle, ettet sittenkään ole antautunut kokonaan haudattavaksi. Siksikin meidän tulisi ymmärtää mitä tarkoittaa se kun Raamattu opettaa kasteessa (Pyhän Hengen, jossa liha kuolee ja usko saa sijaa) hautaamisesta, joka on sama prosessi, jossa Pyhä Henki kuolettaa lihan tekoja. Raamattu ei opeta, että lihamme kuolee kertaheitolla, vaan että me saamme Jumalan armosta kasvaa ja oppia hylkäämään syntiä ja elämään vanhurskaasti:

Tiit 2:
11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,

Hebr 12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,

Jos kuolisimme kertaheitolla, niin turhaan Raamattu koittaisi opettaa taistelua syntiä vastaan, mutta Raamattu opettaa sitä koska emme kykene yhdellä kertaa kertakaikkisesti kuolemaan kaikelle synnille, vaan tämä on kasvuprosessi, jonka kautta opimme hylkäämään syntiä ja elämään vanhurskaasti.

Raamattu ei ole ristiriidassa

1 Joh 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

1 Joh 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

1 Joh 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Johanneksen kirje on vaikea pala menestysteologeille ja muille synnittömyysharhaopin vallassa oleville. Monet heistä sanovat, että sitä ei ole kirjoitettu uskoville, mutta Johanneksen kirje on kirjoitettu Jumalan lapsille ja se käy ilmi muun muassa tästä:

1 Joh 4:4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.

1 Joh 3:
8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Johanneksen kirje on kirjoitettu uskoville kuten kaikki UT:n evankeliumit ja kirjeet. 1 Joh 5:8 tarkoittaa, että yksikään Jumalasta syntynyt ei saa elää synnissä, eikä voi elää synnissä. 1 Joh 2:1 sanoo, että jos joku Herran Jeesuksen opetuslapsi lankeaa syntiin, niin Hänellä on Puolustajana Isän tykönä Herra Jeesus Kristus. Synnistä tulee tehdä parannus. 1 Joh 1:8 sanoo, että jos joku Herran Jeesuksen opetuslapsi sanoo ettei hän ole tehnyt syntiä, niin hän eksyttää itsensä, eikä totuus ole hänessä.

1 Joh 3:8,9 ei kumoa edellä olevaa opetusta siitä, että uskova voi langeta syntiin. 1 Joh 3:8,9 ei ole ristiriidassa muiden kohtien kanssa, vaan tarkoittaa ettei uskova saa elää jatkuvassa synnin orjuuden harjoittamisessa.

Kun nämä kaikki Raamatun kohdat laittaa yhteen, niin saamme selkeän kokonaisopetuksen siitä mitä Raamattu opettaa. Uskovan ei tule elää synnissä, eli synnin orjuudessa eikä hyväksyä syntejä, mutta jos hän lankeaa syntiin, hänen tulee tehdä siitä parannus.

2 Piet 1:
10 Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
11 sillä näin teille runsain määrin tarjotaan pääsy meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen iankaikkiseen valtakuntaan.

Pietari tarkoittaa tässä että jos kutsumisemme uskossa on tarpeeksi luja, niin emme koskaan lankea. Tällä hän ei tarkoittanut, että ihmisestä voisi tulla täydellinen tässä ajassa, vaan sitä että jos olemme lujalla pohjalla uskossa Kristukseen, niin emme koskaan halua luopua pois uskosta.

James Murdockin käännös syyrialaisesta Peshittasta kääntää tämän jakeen juuri Raamatun kokonaisopetuksen valossa oikein:

(Murdock) 2 Pe 1:10 And therefore, my brethren, be ye exceedingly diligent to make your calling and election sure, by your good actions: for, by so doing, ye will never fall away.

Fall away tarkoittaa pois lankeamista ja siitä on juuri kyse, emme lankea pois uskosta, mutta meistä ei tule tässä ajassa synnittömiä.

Ymmärrä Raamattua oikein

Raamatun opetuksen sanaa ei tule koskaan ymmärtää yhden jakeen perusteella, vaan asettaa se Raamatun kokonaisvalon opetuksen alle, että voimme nähdä mitä Jumalan sana opettaa. Jos sinulla on esim. 50 palan palapeli ja tiedät millainen palapeli sinulla on ja tiedät mihin kukin pala kuuluu muodostaen kokonaisuuden. Osaat myös sijoittaa puuttuvia palasia oikeille paikoilleen. Mutta jos sinulla on palapeli, josta puuttuu paloja ja mitä enemmän siitä puuttuu, niin sen vaikeampaa tietää mitä palapeli esittää tai sijoittaa paloja oikeille paikoilleen. Samalla tavalla se on Raamatun jakeiden kanssa, jokainen jae tulee olla omalla paikallaan yhdessä koko Raamatun ilmoituksen kanssa, että voimme syvällisesti ymmärtää mitä Raamattu opettaa.

Menestysteologian synnittömyysoppi on pimeyden päämajassa kehitetty harhaoppi. Uskova on yhtä aikaa vanhurskas Herran Jeesuksen sovitustyö ja pelastuksen ansioista, mutta ei täydellinen, vaan ihminen, joka voi langeta syntiin, eikä kukaan uskova ole sellainen, joka voisi elää täydellisenä tässä ajassa lankematta syntiin kertaakaan. Syntiä emme saa kuitenkaan hyväksyä ja siitä on tehtävä parannus ja suostuttava hylkäämään syntejä sekä antauduttava Jumalan armosta elämään ja kasvamaan uskossa Herraan Jeesukseen.

Demonihenget ohjaavat Joyce Meyeriä

 

Joyce Meyer:
The Bible can’t even find any way to explain this. Not really. That’s why you’ve got to get it by revelation. There are no words to explain what I’m telling you. I’ve got to just trust God that He’s putting it into your spirit like He put it into mine.” Joyce Meyer (What Happened from the Cross to The Throne? audio)

Suomennos: Raamattu ei millään tavoin selitä tätä. Ei tosiaankaan. Siksi sinun tulee saada se ilmestyksen kautta. Ei ole sanoja millä selittää mitä olen kertomassa sinulle. Minun tulee vain luottaa Jumalaan että Hän laittaa sen henkeesi kuten Hän laittoi sen minuunkin.
 

 

Joyce Meyerin "evankeliumi" ei perustu Raamattuun, vaan ilmestykseen, jonka hän uskoo saaneensa Jumalalta, vaikka itse asiassa demonihenget ovat hänelle tuoneet näitä valheilmestyksiä.

 

 

Joyce Meyer:
“Now spirits don’t have bodies, so we can’t see them. Okay? There probably is, I believe there is, and I certainly hope there is several angels up here this morning that are preaching with me. I believe that right before I speak some anointed statement to you, that one of them bends over and says in my ear what I’m supposed to say to you.” (Witchcraft & Related Spirits (Part 1) – 2 A-27 Audiotape)

Suomennos: Nyt hengillä ei ole ruumiita (kehoa), joten emme voi nähdä niitä. Okei? Luultavasti on, minä uskon että on, ja minä totta kai toivon että täällä on useita enkeleitä tänä aamuna jotka saarnaavat kanssani. Uskon että ennen kuin puhun sinulle jonkun voidellun ilmoituksen, että joku heistä kumartuu sanomaan korvaani mitä minun tulisi sanoa sinulle.
 

 

Joyce Meyer itse paljastaa sen, että henkiolennot kertovat hänelle mitä hänen tulee puhua. Joyce Meyer luulee näiden henkiolentojen olevan Jumalan enkeleitä, mutta ne ovat demoneja, jotka valehtelevat olevansa enkeleitä. Nämä demonit ovat kertoneet Joycelle valheita muun muassa sen, että Jeesus olisi sovittanut synnit vasta helvetissä, ei ristillä. On sanomatta selvää, että demonihenget ohjaavat ja kontrolloivat sitä mitä Joyce Meyer saarnaa. Joyce Meyer on väärä profeetta, joka opettaa valheellista evankeliumia ja hän on valhehenkien eksyttämä.

 

Jeesus on synnitön

Menestysteologian julistajat, eli uskonsanan saarnaajat opettavat, että Herra Jeesus tehtiin synniksi. Uskonsanan saarnaajat opettavat, että Jeesukseen tuli saatanan luonto ristillä, tämä tarkoittaa sitä, että he uskovat Jeesuksen luopuneen Jumaluudesta ristillä ja koska Jeesukseen tuli saatanan luonto, niin siksi Hänet tehtiin synniksi. Uskonsanan saarnaajat opettavat, että Jeesus maksoi syntien rangaistuksen helvetissä. Raamattu opettaa, että Jeesus on synnitön, joka oli ristillä yhtä aikaa ihminen ja Jumala, joka maksoi Golgatan ristillä synnin rangaistuksen vaatiman hinnan oman verensä ja kuolemansa kautta, joka johti ylösnousemukseen Isän oikealle puolelle.

1 Piet 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,

James Murdockin käännös syyrialaisesta Peshittasta kääntää ajatuksen siten kuin se sopii parhaiten Raamatun opetukseen:

(Murdock)1 Pe 3:18 For the Messiah also once died for our sins, the righteous for sinners; that he might bring you to God. And he died in body, but lived in spirit.

Jeesus Kristus kuoli lihassa, mutta eli hengessä. Joka tarkoittaa sitä, että Hän kuoli ruumiillisesti, mutta Hän henkensä ei kuollut, vaan Hänen henkensä eli ja elää. Tehtiin eläväksi on huono käännös, koska se kuvaa sellaista, missä jotakin olisi tehty eläväksi hengessä. Jumalan ei tarvinnut tehdä Jeesusta eläväksi, koska Hän eli koko ajan hengessä. Jeesus eli koko ajan hengessä, eikä kuollut kuin ruumiillisesti, mutta tosin Hän nousi kuolemansa jälkeen ylös ruumiillisesti, koska hauta oli tyhjä. Raamattu ei opeta mitään Herran Jeesuksen hengellisestä kuolemasta, vaan se on menestysteologian harhaopetus.

1 Pie 4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.

Jumala elää Hengessä ja niin myös Jeesus Kristus Jumalan Poikana elää Hengessä aina ja ikuisesti, eikä Hän siten voinut kuolla hengellisesti.

2 Kor 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Kun Raamattu opettaa, että Jeesus tehtiin synniksi meidän tähtemme, niin tämä täytyy lukea myös koko tekstiyhteydessään ja koko Raamatun opetuksen valossa. Raamattu opettaa, että Herra Jeesus on synnitön, joka ei ole tehnyt syntiä. Paavali myös toi sen esille sanomalla, että Herra Jeesus ei tiennyt synnistä. Se millä tavalla Jeesus tehtiin synniksi tarkoittaa, sitä että Hän kuoli meidän tähtemme ja otti siten kaiken synnin rangaistuksen päälleen kärsimällä ja kuolemalla meidän puolestamme, mutta Hän oli koko ajan ja on aina synnitön.

Menestysteologian eli uskonsanan julistajat opettavat JDS-opin valhe-evankeliumia, jonka tarkoitus on eksyttää ihmisiä kadotukseen. JDS-opin levittäjät ovat antikristillisen sanoman julistajia, jotka eksyttävät ihmisiä. Todellinen  evankeliumi opettaa, että Herra Jeesus kuoli ristillä, jossa Hän sovitti meidän syntimme verensä ja kuolemansa kautta, jonka seurauksesta Hän nousi ylös Isän oikealle puolelle.

Raamattu opettaa, että toinen "evankeliumi" on asia joka kadottaa ihmisen, eli toinen "evankeliumi" on eksytys, jossa opetetaan jotakin muuta pelastustietä kuin Raamatun opettama pelastustie, joka opettaa että uskomalla Herraan Jeesukseen pelastumme Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen tähden. Menestysteologia opettaa toista evankeliumia, koska se opettaa Jeesuksen sovittaneen synnit helvetissä siten, että Jeesukseen olisi tullut saatanan luonto. Menestysteologian "evankeliumi" on toista evankeliumia, sillä Raamattu sanoo, että Herra Jeesus sovitti synnit Golgatan ristillä ja Hänellä oli hengessä elämä ja pysyi koko ajan Jumalan Poikana, koska Hän on aina Jumalan Poika, Messias ja Herra Jeesus. Näin on selvää, että menestysteologian "evankeliumi" on evankeliumi, joka johdattaa sen kuulijat ja siihen uskovat kadotukseen, ei iankaikkiseen elämään Jumalan luokse.

Jumalan sana opettaa, että Herra Jeesus Kristus vuodatti verensä ristillä ja kuoli ja nousi ylös ja sovitti syntimme ja Hänen kauttansa, kun Jumalan armosta teemme parannuksen ja uskomme Häneen saamme syntimme anteeksi ja iankaikkisen elämän. Siksi sanominen, että menestysteologian "evankeliumiin" uskovat joutuvat kadotukseen, ei ole tuomitsemista, eikö tuomarina toimista, vaan Jumalan sanan valossa selkeä totuuden sanominen, johon Herran Jeesuksen opetuslapsilla oikeus. Herran Jeesuksen opetuslapsi saa sanoa, että Jumala tuomitsee kadotukseen ja miksi Hän tuomitsee kadotukseen; eli Jumala on Tuomari, joka tuomitsee kadotukseen, ne jotka valhetta julistavat.

Mutta on eri asia uskoa väärin ja erehtyä jossakin opinkappaleessa, jota ei ole kytketty pelastukseen. Paavalikin sanoi olleensa ei täydellinen, mutta silti olevansa pelastunut Jumalan armossa. Eli opissa voi erehtyä, mutta ei pelastuskysymyksessä. Jos opissa erehtyminen, jota ei ole kytketty pelastukseen johtaisi kadotukseen, niin kukaan ei voisi pelastua, mutta onneksi asia ei ole näin, vaan voimme erehtyä opissa, jota ei ole kytketty pelastukseen, eli evankeliumiin pelastussanomaan. Opissa erehtyvää Jumala haluaa kasvattaa hylkäämään väärän opetuksen ja uskomaan oikein Raamatun opetuksia. Mutta toisen evankeliumin julistaja on matkalla kadotukseen, ellei hän tee parannusta ja vastaanota sydämeensä todellista evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

 

JDS-oppi, menestysteologia ja uskonsanan saarnaajat, jotka julistavat Herran Jeesuksen sovittaneen synnit helvetissä julistavat valhe-evankeliumia, joka ei johdata ketään pelastukseen, vaan kadotukseen. Valitettavasti tämäkin harhaoppi on tunkeutumassa kovaa vauhtia Suomen Siioniin. Tämä siksi koska julistajia ja heidän opetustaan ei enää koetella, eikö koetella sitä henkeä jonka vallassa he ovat. Siksi tämä harhaoppi pääsee pesiytymään seurakuntiin ja jopa turmelee joidenkin uskon. Siksi on tärkeää paljastaa tämäkin harhaoppi ja pysyä poissa JDS-oppia opettavista vääristä profeetoista ja varoittaa heitä ja julistaa heille parannusta todellisen Jeesuksen evankeliumin kautta, että he voisivat pelastua.

 

 

 

 

Petri Paavola 2009

 


 


 

 

 





eXTReMe Tracker