Nature

Etusivulle | Yhteiskunnan ilmiöitä | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Futiskirkko - jumalisuuden ulkokuori

Paavalin kirkossa Helsingissä kirkkoherra Kari Kanala toivottaa ihmisiä tervetulleeksi futiskirkkoon Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kirkon alttari on peitetty valtavan isolla skriinillä, josta voi seurata Venäjän jalkapallon MM-kisoja. Mistä oikein on kyse, kun kirkossa katsellaan jalkapallon MM-kisoja? Raamattu kertoo lopunajan ihmisten olevan hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia, jonka tähden heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät todellisen Jumalan voiman. Kirkkofutis on jumalisuuden ulkokuoren mukaista uskonnollista puuhastelua, jossa ei ole mukana Jumalan todellista voimaa, joka toisi ihmisille Jumalan armosta voiman vapautua synnin orjuudesta.

Futiskirkon ohjelmassa on myös futisehtoollinen, joka on Kari Kanalan mukaan käytännössä ihan tavallinen ehtoollinen futiksella maustettuna. Kari Kanala kertoo olevansa futisfriikki ja jalkapallon olevan jatkuvasti hänen puheissaan, sillä Kanalan mukaan jalkapallon kautta ymmärtää elämää ja toisin päin.

Paavalin kirjoittaman toisen Timoteuskirjeen toisessa luvussa jakeissa 4 ja 5 kerrotaan lopunajan ihmisistä, kuinka he ovat pöyhkeitä (ylpeitä), hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia, jonka tähden heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät Jumalan todellisen voiman. Hekuma sana on alkutekstissä philedonos, joka tarkoittaa nautinnon rakastajaa. Philedonos sana tulee sanoista philos ja hedone. Hedone sanan alkuperäinen merkitys tarkoitti sellaista, joka miellyttää makunautintoa. Hedone sanan merkitys laajeni tarkoittamaan kaikkea sellaista, johon liittyi nautintoja ja kaikkea sitä mikä miellytti aisteja. Hellenistisen ajan viisauden opettajat antoivat hedone sanalle sellaisia merkityksiä kuin aistinautinto, sukupuolinen nautinto ja hillitön intohimo. Voimme nähdä Paavalin opetuksessa selkeän viittauksen lopunajan hillittömän ja synnillisen seksin harjoittamiseen, mutta opetuksen toinen puoli tuo myös esille sen kuinka lopunajan ihmiset ovat intohimojensa vallassa, rinnastaen ne jopa Jumalauskoon, joka on kuitenkin vain jumalisuuden ulkokuoren mukaista, koska he eivät rakasta Jumalaa, Raamatun sanan totuuden mukaan, vaan heidän "rakkautensa Jumalaan" on heidän oman korvasyyhynsä ja sielullisen intohimonsa mukaista.

Todellinen Jumalausko Raamatun sanan totuuteen asettaa Jumalan tahdon ja Jumalan sanan totuuden kaiken yläpuolelle eikä rinnasta erilaisia mielenkiinnon kohteita tai inhimillisiä sydämen haluja jumalisuuden mukaisiksi asioiksi, koska todellinen jumalisuuden harjoittaminen on itsensä kieltämistä (synnin, himojen ja halujen), jonka kautta ihminen löytää todellisen elämän, Jumalan tahdon mukaisen elämän. Todellinen usko ei tee itselleen epäjumalia tämän maailman asioista, eikä todellinen usko aseta maallisia mielenkiinnon kohteita jumalisuuden asemaan. Todellinen usko ei hyljeksi inhimillisyyttä eikä maallisia tarpeita, mutta ei myöskään tee niistä epäjumalia itselleen.

Uskonnollinen jumalisuuden ulkokuoren mukainen usko eksyttää jumalattomia ihmisiä luulemaan ja uskomaan, että jumalattomat kirkon papit ja korvasyyhy-evankeliumi olisi tie taivaaseen, jonka kautta ihminen voisi pelastua iankaikkiseen elämään luopumatta synnin harjoittamisesta sekä ilman pelastuksen vastaanottamista uskon kautta Herraan Jeesukseen. Nykyajan uskonnolliset leipäpapit tarjoavat ihmisille leipää ja sirkushuveja, luvaten heille taivaspaikan valheeseen perustuvien ajatusten, mielipiteiden ja opetusten kautta. Kirkkofutis on yksi eksytys uskonnollisten eksytysten joukossa.

Uskonnolliset leipäpapit ovat ylpeytensä tähden eksyneet sellaiseen ansaan, jossa he pyrkivät kumoamaan Jumalan sanan totuutta ihmisviisauden kautta. Uskonnolliset leipäpapit eksyttävät kansaa uskomaan, että he pelastuvat, koska ovat syntyneet ihmisiksi maailmaan, jotka Jumala automaattisesti pelastaa hyvyytensä ja rakkautensa tähden. Jumala kyllä pelastaa ihmisiä hyvyytensä ja rakkautensa tähden, mutta ei automaattisesti ilman parannuksen tekemistä ja uskomista Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa jokaisen ihmisen olevan synnin ja saatanan orjana matkalla kohti iankaikkista kadotusta, oman valintansa tähden. Todellinen evankeliumi Herran Jeesuksen sanomana kehottaa ihmistä tekemään parannuksen ja uskomaan evankeliumin (Mark luku 1). Apostoli Paavali (Apostolien teot luku 26) julisti evankeliumia Herrasta Jeesuksesta sanoen, että ihmisten silmien tulee avautua, kääntyäkseen pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö, että he saisivat uskomalla Herraan Jeesukseen syntinsä anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa. Jos ihminen tunnustaa syntisyytensä Jumalalle ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin Jeesuksen veri pesee puhtaaksi kaikki hänen syntinsä ja hän saa Jumalan armosta syntinsä anteeksi sekä iankaikkisen elämän.

Jumalan armosta pelastettu ihminen alkaa kasvamaan uskossa hyläten sydämessään olevia synnin istutuksia sekä alkaa elämään Jumalan sanan totuuden mukaista elämää, aina siihen saakka mihin asti hän on ehtinyt Jumalan armossa kasvamaan. Jumalan armosta pelastettu ihminen ei tue eikä kannata syntiä, koska synti tuhoaa ihmisen, lopulta iankaikkisesti ellei ihminen tee parannusta ja usko evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Evankeliumia Jeesuksesta julistetaan uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi, joka tarkoittaa sitä, että kun ihminen Jumalan armosta pelastuu, niin hän oppii uskon kasvun kautta elämään Jumalan sanan totuuden mukaista elämää, josta karsitaan pois kaikenlainen synti. Jumala armossaan rakastaa syntistä ihmistä, mutta ei tue syntiä. Jumalan armo poistaa synnin tuhovoimat ihmisen elämästä ja johdattaa hänet todelliseen elämään Herran Jeesuksen veren ja sovituksen ansiosta.

 

Petri Paavola 23.6.2018

 

Lähteet:
Raamattu 33/38
Biblia 1776
King James Version 1611
is.fi/mm-futis/art-2000005728766

 

 

 

web maker




eXTReMe Tracker