Etusivulle
Raamatunopetuksia
Anna palautetta


              

Osa 3 Kasteen sakramentti

Rooman katolinen kirkko opettaa vesikasteen sakramentin olevan koko kristillisen elämän ovi ja sisäänkäynti elämään Hengessä. Katolinen kirkko opettaa jäsentensä vapautuvansa kaikista synneistä vesikasteessa. Katolinen kirkko opettaa vesikasteen yhdessä sanan kanssa uudestisynnyttävän ihmisen, jonka mukaan hän saisi vesikasteessa Pyhän Hengen. Raamatun opetus syntien anteeksiantamuksesta sekä vesikasteesta on erilainen kuin katolisen kirkon opetus.


Katolinen katekismus 2005: 1213. Pyhä kaste on koko kristillisen elämän perustus, sisäänkäynti elämään Hengessä
(vitae spiritualis janua) ja ovi, joka avaa pääsyn muille sakramenteille. Kasteessa meidät vapautetaan synnistä, ja Jumalan lapsiksi synnytettyinä meistä tulee Kristuksen jäseniä, meidät liitetään kirkkoon ja tulemme

osallisiksi sen lähetystehtävästä:4 ”Kaste on uudestisyntymisen sakramentti, joka toteutuu veden kautta sanassa.”5
 

Mark 1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Apt 2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä (ekklesia-seurakunta) joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. (alkutekstin mukaan Herra lisää pelastuneen seurakuntaansa).

Apt 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Hebr 11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

Raamatun opetuksen mukaan pelastuksen vastaanottamisen (syntien anteeksiantamus) ehtona ja edellytyksenä on että ihminen tekee parannuksen (katumus, mielenmuutos) ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Raamatun opetuksen mukaan ilman henkilökohtaista uskoa on mahdotonta olla Jumalalle otollinen, sillä sen joka tulee Jumalan luokse täytyy itse henkilökohtaisesti uskoa Jumalaan (Herraan Jeesukseen).

Raamatun opetuksen mukaan kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo Herraan Jeesukseen, niin pelastuksen evankeliumin uskomisen seurauksena hän saa Jumalan armosta heti uskoontulemisen hetkellään Pyhän Hengen sinetin, eli Pyhän Hengen asumaan hänen sydämeensä. Raamatun opetuksen mukaan Herra lisää pelastuneen ihmisen seurakuntaansa uskon syntymisen perusteella, eli jo ennen kuin hän vastaanottaa vesikasteen.

Raamatun opetuksen mukaan ensin tulee olla usko Herran Jeesukseen, jonka jälkeen hänet vasta voidaan kastaa. Raamatussa ei kastettu ketään vedessä ennen henkilökohtaisen uskon syntymistä. Raamattu ei opeta kirkon perinnettä, jonka mukaan sylivauvoja tulisi kastaa niin sanotun perhekuntakasteen mukaan. Raamatun mainitsemissa perhekuntakasteissa ei kastettu ketään muita kuin parannuksen tehneitä ja uskoontulleita ihmisiä. Kts. laajempi opetus perkuntakasteista

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Raamattu opettaa Pyhän Hengen kasteen liittävän uskovan ihmisen Kristuksen (Messiaan) ruumiiseen, eli seurakuntaan parannuksen ja uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jokainen ihminen olkoon katolinen tai ei-katolinen, joka uskoo vesikasteen pelastavan, uskoo Pyhän Hengen saamiseen vesikasteessa tai uskoo että vesikaste liittää hänet seurakuntaan on eksynyt uskomaan katolista oppia. Toisin sanoen hän opettaa katolista vesikasteoppia (harhaoppi).

1 Piet 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

Raamattu ei opeta uudestisyntymisen tapahtuvan vesikasteessa sanan kautta. Raamattu opettaa ihmisen uudestisyntyvän ylhäältä Jumalan sanan kautta kun hän uskoo evankeliumin. Tämä tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki todistaa ihmisen sydämelle hänen olevan syntinen ja vailla pelastusta, mutta parannuksen ja uskon kautta Herraan Jeesukseen hän uudestisyntyy ylhäältä. Täten Jumalan Pyhä Henki synnyttää uskon ihmisen sydämeen Jumalan sanan kautta.


Katolinen katekismus 2005
: 1215. Tätä sakramenttia kutsutaan myös ”uudestisyntymisen
ja Pyhässä Hengessä uudistumisen pesuksi” (Tit. 3:5), sillä se kuvaa ja vaikuttaa syntymisen vedestä ja Hengestä, jota ilman ”kukaan ei pääse Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5).

 

1263. Kasteessa annetaan anteeksi kaikki synnit, perisynti ja kaikki henkilökohtaiset synnit, samoin kuin synnin rangaistukset.61 Niihin, jotka ovat syntyneet uudesti, ei jää mitään, mikä estäisi heitä astumasta Jumalan valtakuntaan, ei Aadamin syntiä, ei henkilökohtaista syntiä eikä synnin seurauksia, joista pahin on ero Jumalasta.
 

Tiit 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson (loutron) ja Pyhän Hengen uudistuksen (anakainosis) kautta,

Yllä oleva jae ei opeta ihmisen uudestisyntyvän vesikasteessa, koska uudestisyntymisen peso (loutron - pesu) tarkoittaa sitä, että kun ihminen tulee Jumalan armosta uskoon, niin Herran Jeesuksen sovitusveri puhdistaa hänet synnistä ja hän saa syntinsä anteeksi sekä uudestisyntyy ylhäältä Pyhässä Hengessä, joka uudistaa ja tuo muutoksen hänen sydämeensä.

Kreikankielen sana anakainosis tarkoittaa uudistumista, jossa uudistuminen, eli muuttuminen tapahtuu parempaan suuntaan. Anakainosis tulee sanasta anakainoo, joka tarkoittaa uudistua, tehdä uudeksi. Raamattua tutkimalla ymmärrämme, että Herran Jeesuksen veri on uudestisyntymisen pesun elementti ja aine, eikä vesikaste.

Hebr 9:14 kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!

Matt 28:
26 ¶ Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

1 Joh 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Ilm 5:5 Ja Jesukselta Kristukselta, joka se uskollinen todistaja on, ja esikoinen kuolleista, ja maan kuningasten Päämies: joka meitä rakasti ja on meitä verellänsä meidän synneistämme pessyt, (Bibliassa jae on alkutekstin mukainen)

Raamatun opetuksen mukaan Herran Jeesuksen veri tuo puhdistuksen ja syntien anteeksiantamuksen uskon kautta Häneen, koska syntien sovitus tapahtui Golgatan ristillä, jossa Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksiantamiseksi.


 

Kirjoituksen kaikki osat: Mitä katolinen kirkko opettaa?

Huom! Kirjoitukseni alkujohdannossa yllä olevassa linkissä on maininta lähdeviitteistä, joita olen käyttänyt kirjoituksessani: Mitä katolinen kirkko opettaa?

 

Petri Paavola


 

 





eXTReMe Tracker