Nature

Etusivulle | Yhteiskunnan ilmiöitä | Anna palautetta
SaulusMedia |
Petri - Youtube    


Katolisesta messupojasta Jeesuksen seuraajaksi

Juhani Starczewskin nimi on ollut esillä monessa mediassa ja onpa hänestä kertovalla kuvasarjalla voitettu Kuvajournalismi -kilpailun palkinto. Juhanissa yhdistyvät puolalainen temperamentti ja suomalainen sisu, joita onkin tarvittu elämän monissa myllerryksissä.

Nature

Juhani syntyi roomalaiskatoliseen perheeseen ja oli aktiivisesti mukana kirkon toiminnassa yli 30 vuotta.

Heille, jotka ovat valmiit maksamaan kalliin hinnan "Rooman kansalaisuudesta", Juhani voi todeta Paavalin sanoin: "Mutta minulla se on syntymästäni asti".

Isoisäni oli puolalainen ja tuli Venäjän armeijan mukana Helsinkiin. Näiden muuttojen kautta Suomeen syntyivät mm. juutalainen ja roomalaiskatolinen seurakunta. Isoisäni oli roomalaiskatolinen. Ensimmäisen vaimonsa kuoltua hän meni naimisiin mummoni kanssa. Vuonna 1936 presidentti Svinhufvud antoi isoisälleni ja hänen perheelleen Suomen kansalaisuuden. Yhdistetty Viipurin ja Terijoen katolinen seurakunta joutui evakkoon Lahteen, josta perustettiin seurakunta Jyväskylään. Nykyinen kirkko rakennettiin 1960-luvun alkupuolella, Juhani valottaa taustaa.

Katolisuus oli elämäntapa

Olin kasvanut katolisuuteen, joten en sitä sen syvemmin koskaan pohtinut. Katolisuus oli silloin elämäntapa, johon kuuluivat suku, työ ja uskonto. Olin jo pikkupojasta messupalvelijana ja myös Raamatun lukijana messuissa. Uskoontulovaiheessa, elokuussa 1987, olin seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja, kirkkoherra toimi aina puheenjohtajana. Kuuluin myös valtakunnalliseen hiippakuntaneuvostoon. Yli seitsemän vuotta olin lastentarhanopettajana Nunnalassa, Katolisten sisarten leikki-ikäisten koulussa. Työni katolisessa kirkossa jätin vuonna 1988, Juhani kertoo.

Missio Helsinki

Vuonna 1987 olleen Missio Helsingin mainokset herättivät Juhanin mielenkiinnon. Hän näki kokousmainoksia, joissa kysyttiin: Etsitkö muutosta? Vaikka kaikki asiat olivat hyvin, Juhani vastasi mielessään, että kyllä etsin. Juhani ilmoitti itsensä ja vaimonsa missiomatkalle Helsingin Olympiastadionille. Kun tapahtuman lopussa esitettiin kutsu tulla eteen, he eivät sinne menneet, mutta asia ei jäänyt siihen.

Olimme jo bussissa, kun päätin vielä palata takaisin. Menin viheriölle, jossa nuori innokas mies tuli luokseni ja alkoi puhua uskostaan ja Jeesuksesta. Vastasin, että en minä tuolla tavalla uskonasioita tai Jeesusta ymmärrä. Mies ilmaisi asioita tavalla, johon en itse ollut tottunut. Siinä juttelimme, sain häneltä Missio-kirjoja ja rukoilimme yhdessä. Sanoin vilpittömästi, että jos sinä Jeesus olet olemassa, niin vastaa minulle. Jos asiani eivät ole kunnossa, niin haluan että ne ovat ja että tulee selvyys, mikä tämä juttu on, Juhani muistelee.

Juhani tutki kotona missiokirjoja, joista yhdessä oli kuva kuilusta. Vasemmalla puolella olivat jumalattomat ihmiset ja oikealla puolella uskovat. Niiden välissä oli Jeesuksen risti.

Nature

Koin olevani jumalattomien puolella. En voinut sanoa selvästi olevani uskossa. Laitoin kirjan kiinni ja sammutin valot. Olin jo nukahtamassa, kun yhtäkkiä huoneeseen tuli valtava kirkkaus. Kirkkaudesta kuului ääni: Juhani, kaikki sinun syntisi ovat anteeksi annettu. Kysyin ihmeissäni: kaikkiko? Johon ääni vastasi: kaikki! Siinä koin, että minut siirrettiin kadotettujen joukosta Jeesuksen ristin kautta pelastettujen joukkoon. Tulin uskoon ja ymmärsin Jeesuksen merkityksen. Kävimme missiosolussa yhdessä vaimoni kanssa. Hän tuli uskoon samana syksynä, Juhani kertaa erikoista tapahtumaa.

Katolisen elämän keskus

Juhani meni kirkkoon ja kertoi silloiselle kirkkoherralle, SCJ Helsingin emerituspiispa Teemu Sipolle, että hän on uudestisyntynyt.

Siitä tämä uskonelämäni sitten alkoi. Laitoin katolisen katekismuksen ja Raamatun vierekkäin ja aloin tutkimaan molempia. En ollut koskaan aiemmin erityisemmin itsekseni lukenut Raamattua, mutta se alkoi avautua heti, Juhani toteaa.

Erityisesti Juhania puhutteli kohta: ”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.”

Katolisessa kirkossa kaikki keskittyy messuun ja sitä suorittavaan pappiin. Olin monta kertaa ollut polvillani alttarin edessä ja soittanut pientä kelloa, jolloin ehtoollisleivät muuttuivat Jeesuksen konkreetiksi lihaksi ja viini konkreetiksi vereksi. Sitten me söimme konkreetin Jeesuksen, hänen lihansa ja verensä, ehtoollisen muodossa. Katolinen katekismus puhuu Melkisedekin uhrista ja että Kristuksen ”jos hän on pappi iankaikkisesti, niin hänen täytyy yhä edelleen uhrata, siis täytyy Kristuksen maailmanloppuun asti uhrata itsensä leivän ja viinin muodoissa... Pyhä messu-uhri on sama uhri, kuin ristillä toimitettukin, ainoastaan uhraamistapa on toinen.” Tämä jatkuva uhri on katolisen elämän keskus, Juhani selittää.

Uusi luomus Kristuksessa

Mitä enemmän asioita tutkin, sitä enemmän tuli ristiriitaa. Katolisen kirkon perusta on Raamatussa ja traditioissa, jotka muuttavat alkuperäisen Raamatun sanoman. Uskoon tultuani en voinut enää mennä messu-uhrille. Tutkittuani Raamattua käsitin, että Jeesus on meissä sisällisesti ja uskovat ovat Pyhän Hengen temppeli, eikä Herra asu ”käsillä tehdyissä temppeleissä, eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella”. Ymmärsin, että eihän minun puolestani enää tarvitse uhrata, koska uhri puolestani uhrattiin 2000 vuotta sitten. Sanoohan Raamattu, että ”jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut”. Miten minä, kun olen nyt uudessa luomuksessa, voisin taas hypätä siihen vanhaan? Enhän voi olla kahdessa eri olotilassa, Juhani kertoo pohtineensa.

Juhani oli tutkinut kasteasiaa Raamatusta, jossa Pietari sanoo: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan”. Jeesus sanoo: ” Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen”. Juhani kävi Israelissa ensimmäisen kerran vuonna 1989. Hän oli yksin Genesaretin rannalla, kun Herran Henki sanoi hänelle: Juhani, sinut kastetaan täällä, johon Juhani oli todennut, että sehän on hieno asia. Keväällä 1990 Juhania pyydettiin toiseksi matkanjohtajaksi Israelin matkalle.

Matkaseurueessa olleet kaksi rouvaa olivat menossa kasteelle ja minut pyydettiin todistajaksi. Kalervo Syväntö tuli kastepaikalle. Hän otti autostaan ensin kaksi naisten kastepukua ja sitten minuun päin kääntyen sanoi, että jostain kumman syystä hänen piti ottaa mukaan yksi miesten puku. Niin minut kastettiin Genesaretin järvessä, kuten Pyhä Henki oli edellisellä matkalla puhunut, Juhani kertoo.

Dogmit ovat peruuttamattomia

Juhani oli pikkupojasta lähtien rukoillut iltarukouksessaan mm. Terve Maria armoitettu rukouksen jossa sanotaan, että Maria on ainainen neitsyt, perisynnitön taivaankuningatar ja Jumalan äiti. Katolisen tradition mukaan Maria on perisynnitön, koska hänet on samalla tavalla siitetty Pyhän Hengen kautta kuten Jeesus.

Tästä tulee Jumalanäiti, mutta eihän Jumalalla voi olla isää eikä äitiä, elämän alkua tai loppua. Näitä pohdin ja löysin niihin vastauksia. Raamatussa ei löydy kuin kolme lukua, joissa puhutaan taivaan kuningattaresta. Kaikissa näissä hän on Jumalan vihan kohde. Mietin, mikä tämä homma oikein on ja aloin tutkimaan traditiota.

Katolisessa rukouskirjassa Mariasta todetaan, että hän on: ”kaikkien Jumalan lasten hengellinen äiti, joka meidät ristin juurella suurin kivuin Jumalan lapsiksi synnytti. Hän on taivaan kuningatar, kirkkauden asuntoon otettu sieluinensa ja ruumiinensakin jo ennen yleistä ylösnousemusta. Hänen rukouksensa on kaikkein voimallisin ja tehokkain... Sen tähden turvautukaamme nöyrinä ja luottavaisina Marian puoltorukoukseen varsinkin uskokaamme hänelle kuolinhetkemme, että silloin saisimme synnistä puhdistettuna siirtyä ajasta autuaaseen iankaikkisuuteen.” (Carling: Katolinen rukouskirja, Hyperdulia Pyhän Neitsyt Marian kunnioitus)

Tämä ei mene lainkaan Raamatun ilmoituksen mukaan. Periaatteessa katolisuudessa, ortodoksisuudessa ja ekumeenisuudessa on kaksi perisynnitöntä: Maria ja Jeesus. Näistä kahdesta Maria menee Jeesuksen ohitse. Vuonna 1950 paavi Pius XII julisti dogmin neitsyt Marian taivaaseen ottamisesta, eli siellä hän nyt istuu kolmantena. Nasaretissa on Lähi-idän suurin kirkko. Sen kattoon on maalattu Isä, Poika ja Maria, koska hänet on otettu taivaaseen ja kruunattu jo etukäteen. Vuonna 1931 Paavi Pius XII vahvisti uudelleen opin neitsyt Mariasta Jumalan äitinä. Vuonna 1870 paavi Pius IX julisti opin paavin erehtymättömyydestä. Vuonna 1439 vahvistettiin oppi seitsemästä sakramentista. Pelastus on jaettu seitsemään sakramenttiin, jolloin ne, jotka eivät ole sakramenttien piirissä, ovat ulkopuolella pelastuksen. Kun katolinen kirkko on jonkun dogmin säätänyt, sitä ei koskaan muuteta, peruuteta eikä poisteta, Juhani avaa katolista oppia.

Yksi ainoa uskonto

Suomessa katolisuus puhuttaa ja hengellisen kentän keskusteluissa nousee esiin toivomus läheisemmästä yhteydestä roomalaiskatolisuuden kanssa. Millaisena Juhani näet tämän kehityksen?

Se kertoo lopunajan uskonnosta. Taustalla on vuonna 787 Nikean kirkolliskokouksessa poistettu toinen käsky ja Marian asema. Sama kirkolliskokous laillisti ristinkuvien, patsaiden ja pyhäinjäännösten palvonnan. Maria tulee olemaan se keskus, jonka ympärille kaikki uskonnot tulevat kokoontumaan. Katolisuus ja islam ovat jo yhtyneet ja paavi sanoo, että islaminuskoisia ei pidä käännyttää, koska heillä on sama Jumala. Paavi käy dialogia kaikkien uskontojen edustajien kanssa ja tapahtuu, että kaikki uskonnot, jopa pakanalliset, nousevat eri puolilta samalla vuorelle, missä on opillisesti joitakin heidän uskontonsa ja pelastuksensa osioita. Katolisuus on tässä keskuksena. Vuonna 787, kun toinen käsky poistettiin, oli viimeinen eli seitsemäs ekumeeninen synodi. Kun kahdeksas ekumeeninen synodi tulee, silloin kaikki uskonnot ovat yhdessä ja Maria on niiden keskiössä. Maria (Fatima, Lourdesin neitsyt, Czestochowan musta madonna jne.) on valtavan suuri tekijä kaikissa uskonnoissa. Katolisessa kirkossa neitsytkultti on erittäin vahva ja siihen liittyy aina legendoja. Isoisäni seinällä oli mustan Madonnan kuva, jossa hänellä oli poskessa miekan haavat. Jumala on säätänyt, että Hengestä syntynyt ihminen näkee, ettei tällä ole mitään tekemistä Raamatun mukaisen opin kanssa ja näkee myös, mihin tämä maailma on menossa, Juhani linjaa.

Huuda Jeesuksen puoleen

Ihmisellä, joka haluaa vilpittömästi tuntea Jeesuksen, ei ole muuta mahdollisuutta kuin huutaa Hänen puoleensa. Minun piti alkaa tutkimaan kirkonhistoriaa, katolisia dogmeja ja Raamattua ja löytää niihin liittyvät ristiriidat. Silloin ihminen joutuu tekemään valinnan: hyväksyykö hän tradition, joka kumoaa Raamatun opin, vai hyväksyykö hän Raamatun Jeesuksen. Ei siinä muuta vaihtoehtoa ole. Se tietysti johtaa siihen, että monet asiat ihmisen elämässä tulevat muuttumaan ja se ei ole helppoa. Siinä muutoksessa sinulle paljastuu uskonnon koko valta ja voima. Vain harvat valitsevat sen, josta tietävät seuraavan vaikeuksia elämäänsä. Uskovan osa maanpäällä ei ole helppo, mutta armosta me olemme pelastetut uskon kautta, se on Jumalan lahja, Juhani painottaa.

Kuvat: Martti Kortelainen

Teksti: Marja-Leena Kortelainen

-----------------------------------------

Linkkisuositukseni:
elisanet.fi/juhani.starczewski

 

 

 

 





eXTReMe Tracker